IAY103 Ambulans Eğitimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAY103
Ders İsmi: Ambulans Eğitimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 4 4 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEVCAN AKTAR UÇAR
Dr. Tarık Balcı
Öğr.Gör. OKTAY MERT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hayati durumlarda hastanın en yakın sağlık kuruluşuna ulaştırılmasında Ambulans ve Ambulans içindeki araç gereçleri kullanacak elemanın yetkin hale gelmesi için Ambulans veAcil Bakım Teknikerinin görev ve sorumlulukları konusunda teorik eğitimlerin verilmesi hedeflenmektedir. Kullanılan cihaz ve malzemelerin tanıtımı, Ambulans çeşitleri, Ambulans servis standartları vekanuni sorumlulukların öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği: Ambulans Servis Standartları Acil Tıp Servis Sistemi Araç ve Ekipman Kontrolü Trafik Bilgisi Telsiz ve Haberleşme Kanuni Sorumluluklar Ambulans malzemeleri ve kullanımı Kırık-çıkık-burkulmalarda kullanılan alet ve malzemeler Doğum seti Çevresel Aciller; Yanık Seti Çevresel Aciller; Travma Seti Afet durumlarında kurtarma ve güvenlik Vaka Çalışması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı güncel bilgiler, uygulama gereçleri ve diğer kaynakları içeren ders kitaplarının desteklediği teorik ve pratik bilgileri edinir.
2) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) - Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma. - Alanında edindiği temel düzeyde bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlamak, değerlendirmek, problem tanımlamak, analiz yapmak, ispat temelli çözümler üretmek.
2) - Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma. - Alanında edindiği temel düzeyde bilgi ve uygulamaları kullanarak verileri yorumlamak, değerlendirmek, problem tanımlamak, analiz yapmak, ispat temelli çözümler üretmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarın. - Alandaki sorunlara ilişkin fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayanlarla paylaşın. - Alandaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak meslektaşlarınızla iletişim kurmak. - En az düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Seviye yazılım bilgisine sahip bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
2) - Alanında edindiği temel bilgi ve becerilere dayalı fikirleri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarın. - Alandaki sorunlara ilişkin fikir ve çözüm önerilerini profesyonel ve profesyonel olmayanlarla paylaşın. - Alandaki gelişmeleri izlemek ve en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde bir yabancı dil kullanarak meslektaşlarınızla iletişim kurmak. - En az düzeyde Avrupa Bilgisayar Ehliyeti Temel Seviye yazılım bilgisine sahip bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanın.
Öğrenme Yetkinliği
1) - Alanındaki edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilir ve cevaplayabilir. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim seviyesine veya aynı düzeyde bir mesleğe yönlendirin. - Yaşam boyu öğrenme konusunda farkındalık kazanmak.
2) - Alanındaki edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilir ve cevaplayabilir. - Alınan eğitimi aynı alanda daha yüksek bir eğitim seviyesine veya aynı düzeyde bir mesleğe yönlendirin. - Yaşam boyu öğrenme konusunda farkındalık kazanmak.
Alana Özgü Yetkinlik
1) - Alanıyla ilgili verilerin sonuçlarının toplanması, uygulanması ve serbest bırakılması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçinin sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
2) - Alanıyla ilgili verilerin sonuçlarının toplanması, uygulanması ve serbest bırakılması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, kültürel değerler ve ayrıca çevre koruma, işçinin sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak. - Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın. - Bir proje içinde astların gelişimine yönelik faaliyetlerde bulunmak.
2) - Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak. - Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın. - Bir proje içinde astların gelişimine yönelik faaliyetlerde bulunmak.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Introduce the course to the students • SUNUM
1)
2) • Ambulans tanımı yapılır ve türleri açıklanır. • Ambulans ve Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği’nin hangi amaçla oluşturulduğu tanımlanır. • Ambulans olarak kullanılacak olan aracın özellikleri tanımlanır. SUNUM
3) • Saha yönetimini tanımlar • Olay yeri yönetimini ve hasta/yaralı güvenliğini tanımlar. • Hastanın ilk tedavisini ve sevk alanını tanımlar. SUNUM
4) • Sedye çeşitleri nelerdir tanımlar. • Sedye platform ve kullanımını tanımlar. • Sedyenin ambulans içinden nasıl çıkarıldığını tanımlar. • Sedyelerin bakım ve temizliğini açıklar. SUNUM
5) • Ambulansalarda bulundurulacak sabitleyicileri tanımlar. • Sabitleyicilerin sayılarını tanımlar. SUNUM
6) • Resüsitasyon ekipmanlarını tanımlar. • Bu ekipmanların hangi durumlarda kullanılabileceğini açıklar • Ambulanslarda bulunması gereken resüsitasyon aletleri ve sayılarını tanımlar. SUNUM
7) • Ambulansalarda bulunması gereken ilaçları ve serumları tanımlar. • Ilaçların kullanım dozlarını tanımlar. • Ilaçların kullanım sürelerinin kontrolünü açıklar. SUNUM
8) • Öğrencilerin ara sına ile değerlendirilmesi SINAV
9) • Ambulanslarda bulunması gereken diğer malzemeleri tanımlar. • Acil doğum setini tanımlar. • Yanık seti malzemelerini tanımlar. • Tıbbi atık kutusunu tanımlar SUNUM
10) • Acil müdahale çantası içinde bulunması gereken malzemeler • Malzemelerin sayısı ve nasıl kullanılması gerektiğini tanımlar. • Acil müdahale çantasının bakım ve kontrolünü tanımlar. SUNUM
11) • Hasta/ yaralının verilen senoryaya göre değerlendirilerek uygun ekipmanların kullanılmasının sağlanması. SUNUM
12) Hasta/ yaralının verilen senoryaya göre değerlendirilerek uygun ekipmanların kullanılmasının sağlanması. SUNUM
13) Hasta/ yaralının verilen senoryaya göre değerlendirilerek uygun ekipmanların kullanılmasının sağlanması. SUNUM
14) • Hasta/ yaralının verilen senoryaya göre değerlendirilerek uygun ekipmanların kullanılmasının sağlanması. SUNUM
15) • Öğrencilerin final sınavı ile değerlendirilmesi FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PARAMEDİK- Klinik Konular- Mesleki Beceriler- Operasyonel Uygulamalar- Öğr. Gör. Gürkan Özel
Diğer Kaynaklar: PARAMEDİK- Klinik Konular- Mesleki Beceriler- Operasyonel Uygulamalar- Öğr. Gör. Gürkan Özel

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

3

3

4

4

5

5

6

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma.
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
4) Alanındaki edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilir ve cevaplayabilir
5) Alanıyla ilgili verilerin sonuçlarının toplanması, uygulanması ve serbest bırakılması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak.
6) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme
7) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak.
9) Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği temel düzeyde teorik ve pratik bilgileri yükseköğretim seviyesinin aynı alanında veya aynı düzeyde bir alanda kullanma becerisini kazanma. 4
3) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 4
4) Alanındaki edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, öğrenme ihtiyaçlarını belirleyebilir ve cevaplayabilir 4
5) Alanıyla ilgili verilerin sonuçlarının toplanması, uygulanması ve serbest bırakılması aşamalarında sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olmak. 5
6) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme 4
7) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 4
8) Alanında bağımsız olarak temel düzeyde çalışmalar yapmak. 4
9) Alandaki uygulamalarda karşılaşılan beklenmedik karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alın 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Uygulama 10 % 30
Ara Sınavlar 10 % 30
Final 10 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Uygulama 4 8 32
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 106