İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY202 | ||||||||
Ders İsmi: | Acil Bakım IV | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | |||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. RABİA GÜLNUR YILMAZER SERBES | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere obstetrik, pediatrik, onkolojik ve geriatrik acil durumlar ile kadın üreme sağlığına ilişkin temel bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak; bu bağlamda simülasyon laboratuvar uygulamaları ile klinik karar verme ve acil müdahale yetkinliklerini geliştirmektir. Ayrıca ders kapsamında öğrencilerin teorik bilgileri simülasyon temelli eğitimlerle pekiştirmesi ve pratik becerilerini artırması hedeflenir. Maket üzerinde gerçek tıbbi malzemeler kullanılarak gerçekleştirilen vaka çalışmaları sayesinde doğuma bağlı komplikasyonlar, yenidoğan ve pediatrik aciller, şok yönetimi ve onkolojik aciller gibi durumlarda hızlı ve doğru müdahalelerde bulunma becerisi kazanmaları amaçlanır. Dersin Temel Amaçları: 1. Teorik Bilginin Pratiğe Dönüştürülmesi: Öğrencilerin kadın sağlığı, gebelik, pediatrik ve geriatrik acillerle ilgili teorik bilgilerini simülasyon ortamında uygulamalı hale getirebilmeleri. 2. Klinik Karar Verme: Gerçek hasta senaryolarını simüle ederek öğrencilerin kritik düşünme ve hızlı karar verme becerilerini geliştirmek. 3. Teknik Becerilerin Geliştirilmesi: Maketler ve tıbbi cihazlar (örneğin EKG simülatörü) yardımıyla öğrencilere doğru müdahale tekniklerinin öğretilmesi. 4. İletişim ve Takım Çalışması: Ekip lideri seçimleri ve grup çalışmaları ile etkili iletişim, liderlik ve iş birliği becerilerinin kazandırılması. 5. Doğum Yönetimi: Öğrencilerin doğum maketi üzerinde normal vajinal doğum eylemini yönetme yetkinliği kazanması. 6. Değerlendirme ve Geri Bildirim: Simülasyon uygulamaları sonunda yapılan değerlendirmeler ile öğrencilerin performanslarına yönelik geri bildirim sağlanarak sürekli öğrenme sürecinin desteklenmesi. Bu tür bir ders, öğrencilerin yalnızca teorik bilgiyi değil, aynı zamanda sahada gerekli olan kritik klinik becerileri kazanmasını sağlamada önemli bir eğitim modeli sunar. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler Bu Dersin Simülasyon Uygulamasında Değerlendirilirken Şu Temel Unsurlar Çerçevesinde Puan Alır; Değerlendirme Kriteri/ Puan Kılık Kıyafet/ 10 Öğrencinin Simülasyon Ekibi İle İletişimi/ 10 Birinci Değerlendirme/ 10 İkinci Değerlendirme/ 10 Ön Tanı Koyabilme Becerisi/ 15 Ön Tanıya Dair Uygun Acil Müdahaleyi Planlama Becerisi/ 15 Hastaya Yapılanı Anlatıp- Hastayı Teslim Etme Hakimiyeti/ 15 Toplam (Akran değerlendirmesi hariç)/ 85 Akran Değerlendirici Ekibinden Alınabilecek Ek Puan/ 15 Genel Toplam (Tüm kriterlerden tam puan alan öğrenci)/ 100 Kadın Üreme Organları & Gebelik Değerlendirmesi (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) 1. Öğrenciler yıl sonunda ders geçme notunu %10 etkileyecek simülasyon puanı alır. 2. Bu hafta ise simülasyon kurallarından da bahsedilmiştir. 3. %10 simülasyon puanı, %40 vize puanı ve %50 final sınavı puanı ile ders geçme notu elde edecekleri anlatılmıştır. 4. Her hafta üç kişilik gruplar halinde maket üzerinde, gerçek tıbbi malzemeler ile vaka gerçekleştirmeleri istenir. 5. Vaka öyküsü ders hocası tarafından verilir. Ekip lideri ise grup kararıyla seçilir. 6. Ekg simülatörü ile hasta durumu kritik hale getirilebilir. Obstetrik Aciller & Doğum & Doğuma Bağlı Komplikasyonlar (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) Not: Hafta Hafta Simülasyon Puanı Alacak Öğrenci Gruplarına Verilen Vaka Konuları ‘’*’’ İbaresi İle Belirtilmiştir. *Postpartum Kanamalı Gebede Acil Durum Müdahalesi, *Preeklampsi Olan Gebeye Acil Durum Müdahalesi. Gebelikte Resüsitasyon (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Eklampsi Olan Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Resüsitasyon Gerektiren Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Postpartum Kanaması Olan Gebeye Acil Durum Müdahalesi. Yenidoğan Değerlendirmesi & Yenidoğan Acilleri (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Resüsitasyon Gerektiren Gebeye Acil Durum Müdahalesi, Eklampsi Gelişen Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Maket Üzerinde Normal Doğum Eylemini Yönetebilme Becerisi. Pediyatrik Aciller (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Maket Üzerinde Normal Doğum Eylemini Yönetebilme Becerisi, *Epiglottit Tanısı Olan Çocuğun Semptomlarını Giderebilme Becerisi, *Çocukta Hipoglisemi Ve Hiperglisemi Geliştiğinde Müdahale Edebilme Becerisi. Pediyatrik ve Yenidoğanlarda Hastalara İlaç & Oksijen Desteği Uygulanmasındaki Altın Kurallar (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Çocukta Taşikardiyi Yönetebilme Becerisi, *Çocukta Bilinç Kaybı Ve Nöbeti Yönetebilme Becerisi, *Çocukta Laterjiyi Kavrayabilme Ve Bradikardiyi Yönetebilme Becerisi. Onkolojik Aciller (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Kibas Bulgularını Ayırt Edebilme Ve Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi, *Spinal Kord Basısının Semptomlarını Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi. Yanık Çeşitleri, Derecelendirilmesi & Müdahalesi (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Kibas Bulgularını Ayırt Edebilme Ve Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi, *Spinal Kord Basısının Semptomlarını Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi, *Elektrik Yanığında Acil Müdahale Yapabilme Becerisi. Geriatrik Hastaların Değerlendirilmesi & Acil Bakım Uygulanması (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması). |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | **Kadın Üreme Organları & Gebelik Değerlendirmesi (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) 1. Öğrenciler yıl sonunda ders geçme notunu %10 etkileyecek simülasyon puanı alır. 2. Bu hafta ise simülasyon kurallarından da bahsedilmiştir. 3. %10 simülasyon puanı, %40 vize puanı ve %50 final sınavı puanı ile ders geçme notu elde edecekleri anlatılmıştır. 4. Her hafta üç kişilik gruplar halinde maket üzerinde, gerçek tıbbi malzemeler ile vaka gerçekleştirmeleri istenir. 5. Vaka öyküsü ders hocası tarafından verilir. Ekip lideri ise grup kararıyla seçilir. 6. Ekg simülatörü ile hasta durumu kritik hale getirilebilir. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. |
2) | **Obstetrik Aciller & Doğum & Doğuma Bağlı Komplikasyonlar (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) Not: Hafta Hafta Simülasyon Puanı Alacak Öğrenci Gruplarına Verilen Vaka Konuları ‘’*’’ İbaresi İle Belirtilmiştir. *Postpartum Kanamalı Gebede Acil Durum Müdahalesi, *Preeklampsi Olan Gebeye Acil Durum Müdahalesi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
3) | **Gebelikte Resüsitasyon (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Eklampsi Olan Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Resüsitasyon Gerektiren Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Postpartum Kanaması Olan Gebeye Acil Durum Müdahalesi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
4) | **Yenidoğan Değerlendirmesi & Yenidoğan Acilleri (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Resüsitasyon Gerektiren Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Eklampsi Gelişen Gebeye Acil Durum Müdahalesi, *Maket Üzerinde Normal Doğum Eylemini Yönetebilme Becerisi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
5) | **Pediyatrik Aciller (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Maket Üzerinde Normal Doğum Eylemini Yönetebilme Becerisi, *Epiglottit Tanısı Olan Çocuğun Semptomlarını Giderebilme Becerisi, *Çocukta Hipoglisemi Ve Hiperglisemi Geliştiğinde Müdahale Edebilme Becerisi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
6) | **Pediyatrik ve Yenidoğanlarda Hastalara İlaç & Oksijen Desteği Uygulanmasındaki Altın Kurallar (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Çocukta Taşikardiyi Yönetebilme Becerisi, *Çocukta Bilinç Kaybı Ve Nöbeti Yönetebilme Becerisi, *Çocukta Laterjiyi Kavrayabilme Ve Bradikardiyi Yönetebilme Becerisi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
7) | **Onkolojik Aciller (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Kibas Bulgularını Ayırt Edebilme Ve Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi, *Spinal Kord Basısının Semptomlarını Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
8) | **Yanık Çeşitleri, Derecelendirilmesi & Müdahalesi (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması) *Kibas Bulgularını Ayırt Edebilme Ve Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi, *Spinal Kord Basısının Semptomlarını Hızlı Müdahale Edebilme Becerisi, *Elektrik Yanığında Acil Müdahale Yapabilme Becerisi. | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
9) | **Geriatrik Hastaların Değerlendirilmesi & Acil Bakım Uygulanması (Teori Sonrası Simülasyon Lab. Uygulaması). | Öğrencilerin derse etkin bir şekilde hazırlanmalarını sağlamak amacıyla, dersin öğretim elemanı, **OLEARN** sistemine ders sunumunun **PDF** formatındaki halini en az **2 gün** önceden yükleyecektir. Bu, öğrencilerin ders notlarına farklı kanallar aracılığıyla erişim sağlamasını ve içeriği her ekranda aynı şekilde görmelerini garanti altına alır. **PDF** sunumlarının yüklenmesi, ders materyallerine kolay erişimi artırarak öğrencilerin daha iyi hazırlanmalarına olanak tanır. Ayrıca, öğrenciler bu dersi alırken **klinik eğitim ve uygulamaları** da aldıkları için, bu saha deneyimi aynı zamanda onların dersle ilgili ön hazırlık yapmalarına yardımcı olur. **OLEARN** sisteminde, ders kapsamında adı geçen herhangi bir girişim bulunuyorsa, bu girişimlerin görsel olarak açıklanmasını sağlayan videolar da yüklenir. Öğrencilerin **tıbbi terminoloji** bilgilerini desteklemek amacıyla, sunumların sonunda bir **sözlük** eklenir. Bu sözlük, öğrencilerin ders sırasında karşılaştıkları mesleki terimlerin açıklamalarını içerecek şekilde düzenlenir. Böylece, öğrenciler tıbbi terimler konusunda daha sağlam bir anlayış geliştirebilirler. Ayrıca, **sistem acilleri** konusunun anlatılmaya başlandığı haftalarda öğrenciler, **simülasyon uygulamaları** ile dersin pratik yönünü pekiştirmeye başlarlar. Simülasyonlara katılan öğrenciler, bir önceki haftada işlenen konular ile simülasyonda ele alınan vakalar arasında bağlantı kurarak, her iki haftadaki içerikleri pekiştirme fırsatı bulurlar. Böylelikle, her simülasyon vakası, öğrencilerin derse yönelik anlayışlarını derinleştirirken, önceki haftalarda öğrenilen konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesini sağlar. Bu süreç, öğrencilerin teorik bilgileri pratikte kullanabilme becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar. |
Ders Notları / Kitaplar: | Edt. Mehmet Altuntaş, Paramedik- Acil Bakım İlkeleri ve Uygulamaları, Nobel Kitabevi, Ankara, 2021 T.C. Sağlık Bakanlığı, Paramedik, Algoritma Kitabı Ders hocasının paylaştığı ders notları, makale ve videolar, OLEARN |
Diğer Kaynaklar: | Edt. Mehmet Altuntaş, Paramedik- Acil Bakım İlkeleri ve Uygulamaları, Nobel Kitabevi, Ankara, 2021 T.C. Sağlık Bakanlığı, Paramedik, Algoritma Kitabı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8 |
9 |
11 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |||||||||||
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | |||||||||||
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | |||||||||||
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | |||||||||||
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | |||||||||||
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | |||||||||||
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | |||||||||||
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | |||||||||||
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | |||||||||||
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | |||||||||||
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
2) | İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 |
3) | İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 |
4) | İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. | 5 |
5) | İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | 4 |
6) | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 |
7) | İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. | 5 |
8) | İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 |
9) | Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. | 3 |
10) | Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir | 5 |
11) | Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. | 5 |
12) | Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. | 3 |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 70 |
Laboratuvar | 14 | 42 |
Uygulama | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Ödevler | 4 | 8 |
Küçük Sınavlar | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 200 |