İnşaat Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | INS405 | ||||||||
Ders İsmi: | Çelik Yapılar | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
151413553@EOÜ - Mukavemet I | INS201 - Mukavemet I |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMAD YOUSAF ANWAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Özellikle deprem tehlikesinin yüksek olduğu bölgelerde büyük avantajlar sağlayan çok katlı çelik yapı taşıyıcı sistemlerinin tasarımını tanıtmak. |
Dersin İçeriği: | Çok katlı çelik yapıların tarihçesi, yapısal çeliğin genel özellikleri, yükler ve yük kombinasyonları, çelik yapılarda birleşimler, çelik çerçevelerin sınıflandırılması, yatay ötelemesi önlenmiş ve önlenmemiş çerçeve tanımları, P-δ ve P-Δ etkilerinin irdelenmesi, efektif uzunluk kavramı, çok katlı çelik yapı tipleri ve genel mimari özelliklerinin tanıtılması, taşıyıcı sistem seçiminde dikkat edilmesi gerekenler (deprem tehlikesi, rijitlik, süneklik ve maliyet açısından), merkezi çaprazlı çelik çerçevelerin tasarım kuralları ve süneklik düzeyi yüksek birleşim detaylarının hesap esasları, dış merkez çaprazlı çelik çerçevelerin tasarım kuralları ve süneklik düzeyi yüksek birleşim detaylarının hesap esasları, rijit çelik çerçevelerin tasarım kuralları ve süneklik düzeyi yüksek birleşim detaylarının hesap esasları, basit kompozit kirişler, kayma çivileri, kompozit döşeme hesap esasları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Çok katlı çelik yapıların tarihçesi / Yapısal çeliğin genel özellikleri (Metalurjik özellikler, Mühendislik gerilmeleri, Bauschinger Etkileri, Tokluk, vb.) | - |
2) | Yükler: eşdeğer deprem yükü yöntemine göre tasarım taban kesme kuvvetinin hesaplanması ve katlara dağıtılması; rüzgâr yüklerinin hesaplanması ve katlara dağıtılması, sıcaklık değişimi, kar yükleri. Yük kombinasyonlarının çeşitli şartnameler (TS 498, ASCE 7-05, UBC 1997, TS EN 1991-1,1-2…) esas alınarak kıyaslamalı olarak irdelenmesi / Yük kombinasyonları ile ilgili uygulama | - |
3) | Çelik yapılarda birleşimler: Kiriş-kolon birleşimlerinin sınıflandırılması (mafsallı, rijit, yarı-rijit birleşimler) ve genel özellikleri / Kiriş-kiriş birleşimlerinin (tali kiriş-ana kiriş birleşimleri) türleri ve genel özellikleri | - |
4) | Çelik çerçevelerin sınıflandırılması (rijit, basit, çaprazlı çerçeveler) / Yatay ötelemesi önlenmiş ve önlenmemiş çerçeve tanımları / P-δ ve P-Δ etkilerinin irdelenmesi / Efektif uzunluk kavramı | - |
5) | Çok katlı çelik yapı sistemleri ve genel mimari özelliklerinin tanıtılması / Taşıyıcı sistem seçiminde dikkat edilmesi gerekenler | - |
6) | Merkezi Çaprazlı Çelik Çerçevelerin tasarım kurallarının ve süneklik düzeyi yüksek birleşim detaylarının hesap esaslarının anlatılması | - |
7) | Merkezi Çaprazlı Çelik Çerçeveler ile ilgili eleman kesit seçimi ve detaylandırma uygulaması | - |
8) | Dış Merkez Çaprazlı Çelik Çerçevelerin tasarım kurallarının süneklik düzeyi yüksek birleşim detaylarının hesap esaslarının anlatılması | - |
9) | Ara Sınav | - |
10) | Dış Merkez Çaprazlı Çelik Çerçeveler ile ilgili eleman kesit seçimi ve detaylandırma uygulaması | - |
11) | Rijit Çelik Çerçevelerin tasarım kurallarının ve süneklik düzeyi yüksek birleşim detaylarının hesap esaslarının anlatılması | - |
12) | Rijit Çelik Çerçeveler ile ilgili eleman kesit seçimi ve detaylandırma uygulaması | - |
13) | Basit kompozit kirişler, kayma çivileri, kompozit döşeme hesap esasları | - |
14) | Kompozit ana kiriş, tali kiriş, kayma çivisi ve kompozit döşeme hesabı ile ilgili uygulama | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Bruneau, M.; Uang, C. M.; Whittaker, A. “Ductile Design of Steel Structures”, McGraw-Hill, 1998. Duan, L.; Chen W. F. “Effective Length Factors of Compression Members”, Structural Engineering Handbook, CRC Pres LLC, 1999. McCormac, J. C.; Nelson, J. K., “Structural Steel Design LRFD Method, 3rd Edition”, Pearson Education, 2003. Segui, W.T. “LRFD Steel Design, Second Edition”, PWS Publishing, 1999. Deren, H.; Uzgider, E.; Piroğlu, F.; Çağlayan, Ö. “Çelik Yapılar 3.Baskı”, Çağlayan Kitabevi, 2008. American Institute of Steel Construction (AISC) “Seismic Provisions for Structural Steel Buildings”, ANSI/AISC 341-05, 2005. |
Diğer Kaynaklar: | American Institute of Steel Construction (AISC) “Load and Resistance Factor Design (LRFD) Specification for Structural Steel Buildings”, 1999. Deprem Bolgelerinde Yapilacak Binalar Hakkinda Yonetmelik, 2007. Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
10) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
10) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Alan Çalışması | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 135 |