MAN641 Advanced Organizational Theoryİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (DR) (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (DR) (İngilizce)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MAN641
Ders İsmi: Advanced Organizational Theory
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CANAN KOÇER DURMAZ
Dersi Veren(ler): EZGİ YILDIRIM SAATÇİ
Dr.Öğr.Üyesi CANAN KOÇER DURMAZ
Prof. Dr. Refika BAKOĞLU
Öğr.Gör. RECEP YÜCEL
Prof. Dr. UĞUR YOZGAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste tartışılan konular şunlardır: Örgütsel Etkinlik, Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik, Değişen Küresel Ortamda Örgütlenme, Örgütsel Tasarımın Temel Zorlukları, Örgütsel Yapıyı Tasarlamak, Örgüt Kültürünü Yaratmak ve Yönetmek, Değişen Küresel Çevrede Örgütsel Tasarım ve Strateji, Örgütsel Tasarım, Yeterlilikler ve Teknoloji, Örgütsel Değişim, Örgütsel Değişim Türleri ve Biçimleri, Örgütsel Dönüşümler: Doğum, Büyüme, Düşüş ve Ölüm, Karar Verme, Öğrenme, Bilgi Yönetimi ve Bilgi Teknolojisi, Yenilik, İç Girişimcilik ve Yaratıcılık.
Dersin İçeriği: Topics discussed in this course include: Organizational Effectiveness, Stakeholders, Managers, and Ethics, Organizing in a Changing Global Environment, Basic Challenges of Organizational Design, Designing Organizational Structure, Creating and Managing Organizational Culture, Organizational Design and Strategy in a Changing Global Environment, Organizational Design, Competences, and Technology, Organizational Change, Types and Forms of Organizational Change, Organizational Transformations: Birth, Growth, Decline, and Death, Decision Making, Learning, Knowledge Management, and Information Technology, Innovation, Intrapreneurship, and Creativity.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Organizasyonları, organizasyon teorisini ve organizasyonel tasarımın önemini tanımlayın.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Bir kuruluşun paydaşların onayını kazanmaya çalışırken karşılaştığı sorunları tanımlayın.
2) • Yöneticilerin çeşitli kurumsal tasarım zorluklarına tepkilerinin, çalışanların davranış ve etkileşim biçimlerini ve kuruluşa nasıl tepki verdiklerini nasıl etkilediğini analiz edin.
3) • Kuruluşların yetki hiyerarşilerini nasıl tasarlamaları gerektiğini ve etkili bir organizasyon yapısı oluşturan kontrol sistemlerini nasıl seçmeleri gerektiğini açıklayın.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Organizasyonel çevreyi yönetmenin bir organizasyon için neden çok önemli bir görev olduğunu açıklayın.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Kuruluşların neden var olduklarını ve hizmet ettikleri amaçları açıklayın. • Organizasyon teorisi ile organizasyonel tasarım ve değişim arasındaki ilişkiyi tanımlayın ve organizasyon yapısı ile kültürü birbirinden ayırın. • Yöneticilerin, organizasyonel etkinliği artırmak için organizasyonlarını tasarlamak ve değiştirmek için organizasyon teorisi ilkelerini nasıl kullanabileceğini anlayın. • Yöneticilerin örgütsel etkinliği değerlendirdiği ve ölçtüğü üç temel yolu belirleyin. • Çeşitli beklenmedik durum faktörlerinin organizasyonların tasarımını etkileme şeklini takdir edin. yok
2) • Çeşitli paydaş gruplarını ve bunların bir kuruluş üzerindeki çıkarlarını veya taleplerini belirleyin. • Bir organizasyonun yarattığı değeri dağıtmanın doğasında bulunan seçimleri ve sorunları anlayın. • Bir organizasyonun tepesinde kimin yetki ve sorumluluğa sahip olduğunu takdir edin ve farklı yönetim seviyeleri arasında ayrım yapın. • Tüm yetki ilişkilerinde var olan vekalet sorununu ve yönetim kurulu ve hisse senedi opsiyonları gibi yasa dışı ve etik olmayan yönetsel davranışları kontrol etmeye yardımcı olabilecek çeşitli mekanizmaları tanımlayın. • Etiğin, yöneticileri ve çalışanları uzun vadeli kurumsal etkinliğe yol açan hedefleri takip etmeye zorlamada oynadığı hayati rolü tartışın. 11. bölümü okuyun
3) • Bir kuruluşun özel ve genel ortamında fırsatlar ve tehditlere yol açan güçleri listeleyin. • Çevrede neden belirsizliğin var olduğunu tanımlayın. • Bir kuruluşun belirsizliği azaltmak için bu güçlere nasıl ve neden uyum sağlamaya ve kontrol etmeye çalıştığını tanımlayın. • Kaynak bağımlılığı teorisi ve işlem maliyetinin, hedeflerine ulaşmak ve paydaşları için değer yaratmak için ihtiyaç duydukları kaynakları elde etmek amacıyla çevrelerini yönetmek için neden farklı türde organizasyonlar arası stratejiler seçtiklerini nasıl açıkladığını anlayın. 2. Bölümü Okuyun (Jones, 2013) Fortune veya Businessweek gibi iş dergilerinde etik veya etik olmayan davranış örneği arayın ve bunu analiz etmek için bölümdeki materyali kullanın.
4) • Yöneticilerin ve danışmanların karşılaştığı dört temel kurumsal tasarım zorluğunu tanımlayın. • Yüksek performanslı bir organizasyon yapısı oluşturulacaksa, bu zorlukların aynı anda nasıl ele alınması gerektiğini tartışın. • Mekanik veya organik bir yapının yaratılmasının altında yatan tasarım seçimlerini ayırt edin. • Bir organizasyonun çevresine uyan bir yapı tasarlamak için beklenmedik durum teorisinin nasıl kullanılacağının farkına varın. 3. Bölümü Okuyun (Jones, 2013) Yerel bir seyahat acentesi veya süpermarket gibi bir organizasyon seçin. Örgütsel alanını tanımlayın; daha sonra, çalışma şeklini etkileyen genel ve özel ortamlarındaki kuvvetlerin bir haritasını çizin.
5) • Bir organizasyonda neden bir yetki hiyerarşisinin ortaya çıktığını ve dikey farklılaşma sürecini açıklayın. • Örgütsel davranışı en etkili şekilde koordine etmek ve motive etmek için bir hiyerarşi tasarlamaya dahil olan konuları tartışın. • Merkezileştirme ve standardizasyon gibi tasarım zorluklarının, yöneticilerin sağladığı doğrudan, kişisel kontrolün yerini alan ve kurumsal hiyerarşinin tasarımını etkileyen kontrol yöntemlerini nasıl sağladığını anlayın. • Bürokratik yapının ilkelerini takdir edin ve bunların etkili örgütsel hiyerarşilerin tasarımı üzerindeki etkilerini açıklayın. • Kuruluşların neden hiyerarşilerini düzleştirdiğini ve hem içeride hem de farklı işlevler arasında güçlendirilmiş çalışan ekiplerinden daha fazla yararlandığını açıklayın. 4. Bölümü Okuyun (Jones, 2013) İşletme okulunuzun veya kolejinizin organizasyon şemasını çizin. Başlıca rolleri ve işlevleri ana hatlarıyla belirtin. Ne kadar farklılaştırılmış? Yetki dağılımı ve işbölümünün uygun olduğunu düşünüyor musunuz?
6) • Çoğu kuruluşun neden başlangıçta işlevsel bir yapıya sahip olduğunu ve zamanla bu yapılarda daha karmaşık bir yapıya geçiş gerektiren sorunların neden ortaya çıktığını açıklayın. • Üç tür bölüm yapısı (ürün, coğrafi ve pazar) arasında ayrım yapın, bir bölüm yapısının nasıl çalıştığını tanımlayın ve birçok kuruluşun bu yapıyı kurumsal faaliyetleri koordine etmek ve etkinliklerini artırmak için neden kullandığını açıklayın. • Matris ve ürün ekibi yapılarının nasıl farklılık gösterdiğini ve örgütsel faaliyetleri koordine etmek için neden ve ne zaman seçildiklerini tartışın. • Ağ yapılarının benzersiz özelliklerini ve tercih edilen tasarım olarak seçilme olasılıklarının en yüksek olduğu koşulları belirleyin. Bölüm 5'i Okuyun (Jones, 2013) Şehrinizde restoran veya okul gibi küçük bir kuruluş seçin ve yapısını gösteren bir tablo çizin. Hiyerarşisindeki seviye sayısının ve her seviyedeki kontrol aralığının uygun olduğunu düşünüyor musunuz? Neden veya neden olmasın?
7) • Değerler ve normlar arasında ayrım yapın; Kültürün bir kuruluşun üyeleri tarafından nasıl paylaşıldığını ve kuruluşların neden farklı kültür türlerine sahip olduğunu anlayın. • Bireylerin kültürü hem resmi olarak (yani, bir kuruluşun öğrenmeyi amaçladığı şekilde) hem de gayri resmi olarak (yani, kuruluşta neler olup bittiğini görerek) nasıl öğrendiklerini tanımlayın. • Kuruluşlar arasındaki kültürel farklılıkları hesaba katan bir kuruluş kültürünün dört yapı taşını veya temelini belirleyin. • Yapısı gibi bir organizasyonun kültürünün de nasıl tasarlanabileceğini veya yönetilebileceğini anlayın. • Bir kuruluşun kültürünün önemli bir sonucunu tartışın: kurumsal sosyal sorumluluk konusundaki duruşu 6.bölümü okuyun
8) vize sınavı vize sınavına hazırlık
9) Yöneticilerin, bir organizasyonun değer yaratmasına ve ona rekabet avantajı sağlamasına izin veren temel yetkinlikleri geliştirmek için işlevsel düzey stratejiyi kullanma yollarını belirleyin. • Yöneticilerin, kuruluşlarının ayırt edici yetkinliklerini birleştirme biçimlerinin, kıt kaynaklar için rekabet etmelerini sağlayan başarılı bir iş düzeyinde stratejiyi nasıl oluşturabileceğini açıklayın. • Şirketlerin büyümeye ve değer yaratmaya devam edebilecekleri yeni alanlara girmek için kullanabilecekleri kurumsal düzeydeki stratejiler arasında ayrım yapın. • Değer yaratma yeteneğini artırmak için her düzeyde (işlevsel, ticari ve kurumsal) stratejiyi yapı ve kültürle ilişkilendirmenin önemini takdir edin. • Küresel genişleme stratejilerinin bir organizasyonun paydaşlar için değer yaratmak için temel yeterliliklerinden yararlanmak için yeni fırsatlar aramasına nasıl izin verdiğini anlayın yok
10) Teknolojinin ne olduğunu ve kurumsal etkinlikle nasıl ilişkili olduğunu belirleyin. • Farklı yetkinlikler yaratan üç farklı teknoloji türü arasında ayrım yapın. • Bir organizasyonun etkili olabilmesi için her bir teknolojinin belirli bir organizasyon yapısı ile nasıl eşleştirilmesi gerektiğini anlayın. • Teknolojinin kurum kültürünü nasıl etkilediğini anlayın. • Teknolojideki ilerlemelerin ve teknolojiyi yönetmek için yeni tekniklerin kurumsal etkinliği artırmaya nasıl yardımcı olduğunu takdir edin. 8. Bölümü Okuyun (Jones, 2013) Restoran veya mağaza gibi bir organizasyon seçin ve (a) pazara giriş stratejisini, (b) ürün geliştirme stratejisini ve (c) pazar geliştirme stratejisini nasıl izleyebileceğini analiz edin.
11) • Örgütsel değişim, yeniden tasarım ve örgütsel etkinlik arasındaki ilişkiyi anlayın. • Örgütlerin yönetmesi gereken evrimsel ve devrimci değişimin başlıca biçimleri veya türleri arasında ayrım yapın. • Değişimi yönetmenin doğasında var olan sorunları ve üstesinden gelinmesi gereken engelleri tanıyın. • Değişim sürecini tanımlayın ve bir kuruluşun arzu edilen gelecekteki durumuna ulaşmasına yardımcı olmak için kullanılabilecek teknikleri anla 9.bölümü okuyun
12) • Örgütsel doğuşun tehlikelerinden kurtulmanın içerdiği sorunları ve kurucuların yeni örgütlerinin hayatta kalmasına yardımcı olmak için hangi eylemleri gerçekleştirebileceğini takdir edin. • Bir kuruluş büyüdükçe ve olgunlaştıkça ortaya çıkan tipik sorunları ve bir kuruluşun hayatta kalmak ve başarılı olmak için nasıl değişmesi gerektiğini tanımlayın. • Örgütsel düşüşün neden oluştuğunu tartışın, düşüşün aşamalarını belirleyin ve yöneticilerin bir kuruluşun başarısızlığını ve hatta ölümünü veya dağılmasını önlemek için nasıl çalışabileceğini tanımlayın. Bölüm 10'u Okuyun (Jones, 2013) Yakın zamanda büyük bir değişiklik geçiren bir şirket örneği bulun. Ne tür bir değişiklik oldu? Kuruluş değişikliği neden yaptı ve bundan ne elde etmeyi umuyor
13) Yöneticilerin nasıl karar verdiğini tanımlayan çeşitli karar verme modelleri arasında ayrım yapın. • Örgütsel öğrenmenin doğasını ve öğrenmenin gerçekleştiği farklı seviyeleri tanımlayın. • Örgütsel öğrenmeyi desteklemek ve karar verme kalitelerini iyileştirmek için kuruluşların bilgi yönetimini ve bilgi teknolojisini nasıl kullanabileceğini açıklayın. • Kurumsal öğrenme düzeyini azaltan ve zayıf karar vermeyle sonuçlanan bilişsel önyargıların işleyişi gibi faktörleri belirleyin. • Yöneticilerin bu bilişsel önyargıların üstesinden gelmek için kullanabilecekleri bazı teknikleri tartışın ve böylece organizasyonu yeni öğrenmeye açın. 11. Bölümü Okuyun (Jones, 2013) Şehrinizde yakın zamanda kapanan bir kuruluş veya işletme seçin ve neden başarısız olduğunu analiz edin. Örgüt geri çevrilmiş olabilir mi? Neden veya neden olmasın
14) • İnovasyon ve teknolojik değişimin birbirini nasıl etkilediğini açıklayın. • İnovasyon, iç girişimcilik ve yaratıcılık arasındaki ilişkiyi tartışın. • Yeniliği ve yaratıcılığı teşvik eden bir organizasyon ortamı yaratmanın içerdiği birçok adımı anlayın. • Yaratıcılığı teşvik etmek ve yeniliği ve yeni ürün geliştirmeyi hızlandırmak için bilgi teknolojisinin nasıl kullanılabileceğini belirleyin. 12. bölümü okuyun
15) final sınavı final sınavına hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Organizational Theory, Design, and Change
Gareth R. Jones
Prentice Hall, 7. Edition (2013)
ISBN : 9780132729949
Diğer Kaynaklar: Organizational Theory, Design, and Change
Gareth R. Jones
Prentice Hall, 7. Edition (2013)
ISBN : 9780132729949

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek.
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak.
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması.
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması.
6) Mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme.
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek. 5
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak. 5
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması. 4
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma 5
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması. 3
6) Mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme. 3
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Sunum / Seminer 15 30
Proje 15 30
Ödevler 15 15
Küçük Sınavlar 15 50
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 305