MAN642 Advanced Management Theoryİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme (DR) (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme (DR) (İngilizce)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MAN642
Ders İsmi: Advanced Management Theory
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FİTNAT NAZLI YAĞIZ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. UĞUR YOZGAT
Dr.Öğr.Üyesi FİTNAT NAZLI YAĞIZ
EZGİ YILDIRIM SAATÇİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı klasik, neoklasik, modern ve postmodern yönetim teorilerini ve güncel yaklaşımları tarihsel bir bağlamda tanıtmaktır. Ders, yönetim teorilerindeki çoklu bakış açılarına odaklanır. Bu dersin temel amacı öğrencilere yönetim teorilerini öğretmek ve organizasyonlardaki, organizasyonel yapılardaki ve süreçlerdeki değişimleri tarihsel bağlamda açıklamaktır. Ders, tarihsel bağlamda örgütsel etkinliği ve üretkenliği artırma yöntemlerini tanıtmaktadır. Öğrencilerin geçmiş ve güncel yaklaşımları bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri amaçlanmak
Dersin İçeriği: Bu dersin amacı klasik, neoklasik, modern ve postmodern yönetim teorilerini ve güncel yaklaşımları tarihsel bir bağlamda tanıtmaktır. Ders, yönetim teorilerindeki çoklu bakış açılarına odaklanır. Bu dersin temel amacı öğrencilere yönetim teorilerini öğretmek ve organizasyonlardaki, organizasyonel yapılardaki ve süreçlerdeki değişimleri tarihsel bağlamda açıklamaktır. Ders, tarihsel bağlamda örgütsel etkinliği ve üretkenliği artırma yöntemlerini tanıtmaktadır. Öğrencilerin geçmiş ve güncel yaklaşımları bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirebilmeleri amaçlanmak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Organizasyon teorisi alanındaki geniş bilginin gelişimini tarihsel olarak tanımlayın.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Yönetim teorilerindeki çoklu bakış açılarını tanımlayın.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Daha etkili, üretken, kolay öğrenen, esnek ve yenilikçi bir organizasyonun nasıl oluşturulacağını açıklayın.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Karşılama ve kurs tanıtımı YOK
2) • Organizasyon teorisindeki çoklu bakış açılarını kısaca açıklayın • Tarım toplumundan sanayi toplumuna toplumsal değişimi açıklamak • Fabrikaların ilk olarak nasıl kurulduğunu tarihsel bağlamda açıklayınız. • Klasik organizasyon teorisini ve dönemin paradigmalarını açıklar. • Taylor'ı ve bilimsel yönetim yaklaşımını açıklar. YOK
3) • Klasik organizasyon teorisine devam edin • Fayol'un yaklaşımlarını açıklayın ve katkılarını tartışın. • Yönetim Süreci Yaklaşımını Açıklayın (Fayol) • Tavsiye ettiğim kitaplardan Taylor ve yaklaşımını okuyun. • Bir sonraki derste tartışmak için Fayol yaklaşımını okuyun. • Bir sonraki derste öğrencilerden biri Fayol ile ilgili yaklaşık 20-25 dakika sunum yapmaya hazır olacaktır. • Öğrencilere 'Modern Times'ı izlemelerini tavsiye edin
4) • Bürokrasi Yaklaşımını Açıklayın • Neoklasik organizasyon teorisini açıklayın • Hawthorne deneyini (insan ilişkileri hareketi) açıklayın • Bir sonraki derste neo klasik organizasyon teorisini tartışmaya başlayacağız. • Bir sonraki derste tartışmaya hazır olun ve kitaplarınızdaki ilgili bölümleri okuyun (Bürokrasi Yaklaşımı ve Hawthorne Deneyi). • Bir sonraki derste iki öğrenci Bürokrasi Yaklaşımı ve Hawthorne Deneyi ile ilgili yaklaşık 20-25 dakika sunum yapmaya hazır olacaktır.
5) • Neoklasik organizasyon teorisine devam edin • Maslow'un İhtiyaç Hiyerarşisini Açıklayın • Herzberg'in İki Faktör Teorisini Açıklayın • Bir sonraki derste neo klasik organizasyon teorisini tartışmaya başlayacağız. • Bir sonraki derste tartışmaya hazır olun ve kitaplarınızdaki ilgili bölümleri okuyun (Hawthorne Deneyi, Maslow'un İhtiyaç Hiyerarşisi ve Herzberg'in İki Faktör Teorisi). • Bir sonraki derste öğrencilerden biri Hawthorne Deneyi, Maslow'un İhtiyaç Hiyerarşisi ve Herzberg'in İki Faktör Teorisi hakkında yaklaşık 20-25 dakika sunum yapmaya hazır olacaktır.
6) • McGregor'un X teorisini ve Y teorisini açıklayın • Likert'in Yönetim Stillerini Açıklayın • Klasik ve neoklasik teori arasındaki farkları açıkla • Bir sonraki ders, McGregor'un X ve Y teorisini ve Likert'in Yönetim Stillerini tartışmaya başlayacağız. • Bir sonraki derste tartışmaya hazır olun ve kitaplarınızdaki ilgili bölümleri okuyun. • Bir sonraki derste öğrencilerden biri McGregor'un X ve Y teorisi ve Likert'in Yönetim Stilleri hakkında 20-25 dakika sunum yapmaya hazır olacaktır.
7) • Modern organizasyon teorisini açıklayın • Sistem teorisini açıklayın • Acil durum teorisini açıklayın • Bu teoriler arasındaki farkları açıklayın • Bir sonraki derste sistem teorisi ve olasılık teorisini tartışmaya başlayacağız. • Bir sonraki derste tartışmaya hazır olun ve kitaplarınızdaki ilgili bölümleri okuyun.
8) VİZE SINAVI YOK
9) • İşlem maliyeti teorisini açıklayın • İşlem maliyetlerini etkileyen faktörleri açıklayın • İşlem maliyetlerinin türlerini açıklayın • Ajans teorisini açıklayın YOK
10) • Kaynak bağımlılığı teorisini açıklayın. • Popülasyon ekolojisi teorisini açıklar. • Teorilerin önemini açıklar. • Öğrencilere ESCI veya SSCI indekslerinde indekslenen kaynak bağımlılığı veya popülasyon teorisi hakkında bir makale okumalarını tavsiye edin. • Makalelerin nitel veya nicel yöntemler içermesi önemlidir. • Okudukları makaleler hakkında yaklaşık 10 dakika sunum yapmalarını isteyin.
11) • Kurumsalcılığı açıklayın • Kurumsalcılığın önemini açıklar. • Öğrencilere ESCI veya SSCI indekslerinde indekslenen kurumsalcılıkla ilgili bir makale okumalarını tavsiye edin. • Makalelerin nitel veya nicel yöntemler içermesi önemlidir. • Okudukları makaleler hakkında yaklaşık 10 dakika sunum yapmalarını isteyin.
12) • Kurumsal teoriyi açıklayın • Aile, toplum ve ticari mantığı açıklayın Öğrencilere ESCI veya SSCI indekslerinde indekslenen kurumsal mantık hakkında bir makale okumalarını tavsiye edin. • Makalelerin nitel veya nicel yöntemler içermesi önemlidir. • Okudukları makaleler hakkında yaklaşık 10 dakika sunum yapmalarını isteyin.
13) • Öğrenen organizasyonları açıklayın • Değişimin etkisiyle öğrenen organizasyonların artan önemini açıklar. • Nasıl öğrenen organizasyonlar olunacağını açıklayın YOK
14) • Ağ organizasyonunu açıklayın • Sanal organizasyonu açıklayın • Değişikliklerin (Covid-19, teknolojik değişiklikler vb.) sanal organizasyon üzerindeki etkisini açıklayın. • Yeni Çalışma Koşulları • Yalın Girişimi Açıklayın YOK
15) FİNAL SINAVI YOK

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Pugh, D.S. (1988). Organization Theory: Selected Readings, Penguin books.

Mary Jo Hatch and Ann L. Cunliffe, (2013). Organization Theory: Modern, symbolic and postmodern perspectives, third edition, Oxford University Press, ISBN 978-0-19-964037-9

Shafritz J.M., Ott J. S. and Jang, Y.S. (2014). Classics of Organization Theory, eighth edition, Cengage Learning, ISBN: 978-1-285-87027-4
Diğer Kaynaklar:
Pugh, D.S. (1988). Organization Theory: Selected Readings, Penguin books.

Mary Jo Hatch and Ann L. Cunliffe, (2013). Organization Theory: Modern, symbolic and postmodern perspectives, third edition, Oxford University Press, ISBN 978-0-19-964037-9

Shafritz J.M., Ott J. S. and Jang, Y.S. (2014). Classics of Organization Theory, eighth edition, Cengage Learning, ISBN: 978-1-285-87027-4

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek.
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak.
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması.
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması.
6) Mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme.
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek. 5
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak. 4
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması. 5
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma 4
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması. 5
6) Mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme. 5
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Sunum / Seminer 15 45
Proje 15 30
Ödevler 15 30
Küçük Sınavlar 15 15
Ara Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 300