Makine Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ME302 | ||||||||
Ders İsmi: | Heat Transfer I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MEHMET TURGAY PAMUK | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel Isı Transferi Modları – Tek boyutlu kararlı ısı iletimi: Bileşik Ortam – Kritik kalınlık – Isıl İletkenliğin değişiminin etkisi – Genişletilmiş Yüzeyler – Kararlı olmayan durum. Isı İletimi: Yığın Sistem Analizi – Yarı sonsuz ve sonsuz katılarda ısı transferi – Geçici – Sıcaklık grafiklerinin kullanımı. Ders, iletim, taşınım ve radyasyon olan üç ana ısı transferi modunu nicel olarak ele alır. İlgili fenomenlerin titiz diferansiyel tanımının temellerini ve mühendislik tasarımı için kullanılan ampirik korelasyonları vurgulayacak birleşik bir yaklaşım izlenecektir. |
Dersin İçeriği: | Katığa Giriş ve Isı Transferi Isı Transferi Modlarına Giriş: İletim Düzlemlerde Farklı Sınır Koşulları İle Isı İletimi Diferansiyel Denkleminin Çözümü Düzlemlerde Farklı Sınır Koşulları İle Isı İletimi Diferansiyel Denkleminin Çözümü-Devam Silindirlerde ve Borularda Farklı Sınır Koşulları Olan Isı İletimi Diferansiyel Denklem Çözümleri Silindirlerde ve Borularda Farklı Sınır Koşulları Olan Isı İletimi Diferansiyel Denklem Çözümleri Duvarlarda Termal Direnç Düzlem Çok Katmanlı Malzemelerde Isıl Direnç Çok Katlı Silindirlerde ve Borularda Isıl Direnç Boru İzolasyonunun Kritik Radyusu Finned Yüzeylerden Isı Transferi Geçici İletim - Gömülü Sistemler Geniş Düzlem Duvarlarda Geçici İletim Isı iletiminde sayısal yöntemler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş ve temel kavramlar | • Thermodynamics and Heat Transfer • Engineering Heat Transfer • Heat and Other Forms of Energy |
2) | Giriş ve temel kavramlar | • Termodinamiğin 1. yasası • Isı transfer mekanizmaları • İletim |
3) | Giriş ve temel kavramlar | • Taşınım • Işınım • Birarada ısı transferi mekanizmaları • Problem çözme teknikleri |
4) | Isı iletim denklemi | • Giriş • Tek boyutlu ısı iletim denklemi |
5) | Isı iletim denklemi | • Genel ısı iletim denklemi • Sınır ve başlangıç koşulları |
6) | Isı iletim denklemi | • Bir boyutlu ısı iletim denkleminin çözümü • Bir katıda ısı üretimi • Değişken ısı iletkenlik katsayısı, k(T) |
7) | Kararlı ısı iletimi | • Düzlemsel duvarlarda kararlı ısı iletimi • Isıl temas direnci • Genelleştirilmiş ısıl direnç devreleri • Silindir ve kürelerde ısı iletimi |
8) | Kararlı ısı iletimi | • Kritik yalıtım yarıçapı • Kanatlı yüzeylerden ısı transferi • Yaygın konfigürasyonlarda ısı transferi |
9) | Ara sınav | 1-6. haftalar |
10) | Geçici ısı ilertimi | • Yığın sistem analizi • Büyük düzlemsel duvarlar, uzun silindirler ve kürelerde konumsal etkilerin gözlemlendiği geçici iletim |
11) | Geçici ısı ilertimi | • Yarı sonsuz katılarda geçici ısı iletimi • Çok boyutlu sistemlerde geçici ısı iletimi |
12) | Isı iletiminde sayısal yöntemler | • Neden sayısal yöntemler? • Sonlu farklar fomülasyonu ve diferansiyel denklemlaer • Tek boyutlu kararlı ısı iletimi |
13) | Isı iletiminde sayısal yöntemler | • İki boyutlıu kararlı ısı iletimi • Geçici ısı iletimi |
14) | Konuların Tekrarı | Bütün konular |
15) | Final sınavı | Bütün konular |
Ders Notları / Kitaplar: | [1] Heat Transfer: A Practical Approach with EES CD, Yunus Cengel, 2nd Ed. (TEXTBOOK) [2] Fundamentals of Heat and Mass Transfer, Theodore L. Bergman, Adrienne S. Lavine, Frank P. Incropera, David P. Dewitt, 7th Ed. [3] Heat Transfer, Jack P. Holman, 7th Ed. |
Diğer Kaynaklar: | Bulunmamaktadır. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||||
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. | ||||||||||||
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 4 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 3 |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 2 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 1 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 2 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 1 |
12) | En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. | 3 |
13) | Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. | 3 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 9 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 123 |