ME453 Thermodynamics IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Makine Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ME453
Ders İsmi: Thermodynamics II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MEHMET TURGAY PAMUK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Carnot buharı döngüsü, Rankine döngüsü de dahil olmak üzere güç çevrimleri buharını ve bir araya getirir: buhar gücü için ideal döngü, ideal tekrar ısıtma ve yenilenme ve soğutma çevrimleri ve ısı pompası da dahil olmak üzere buhar güç döngülerinin ikinci yas analizi. Enerji döngüleri, Carnot döngüsü ve mühendislikteki değeri, hava standart varsayımları, pistonlu motorların genel görünümü, benzinli motor Otto çevrimi, dizel motor çevrimi, gaz türbini Brayton döngüsü, ve gaz türbini Brayton döngüsü analizlerinde temel hususlar da dahil olmak üzere gaz güç çevrimleri Gaz güç çevrimlerinin ikinci kanun analizi.
Dersin İçeriği: Termal Özellikler, Faz Değişim Diyagramları ve Termodinamiğin Birinci Yasasının İncelenmesi
Entropi, Termodinamiğin İkinci Yasası ve Carnot çevriminin İncelenmesi
Güç çevrimi Giriş
İçten Yanmalı Motorlar-Otto çevrimi
Dizel çevrimlerine Giriş
Gaz Türbinlerine Giriş-Brayton çevrimi
Brayton çevrimine dayalı problemleri çözün; rejenerasyonlu Brayton çevrimi; ara soğutmalı, yeniden ısıtmalı ve rejenerasyonlu Brayton çevrimi
Jet Tahrik çevrimlerine Giriş
Güç Santrallerine Giriş-Rankine çevrimi
Güç Santrallerine Giriş-Rejeneratif Rankine çevrimi
Soğutucu çevrimlerine Giriş
Isı Pompalarına Giriş
İklimlendirmeye Giriş
Gaz-Buhar Karışımları ve Nem

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Termodinamik tablodan verileri okur ve maddelerin fazını belirler. Kütle ve enerji koruma ilkelerini kullanarak mühendislik problemlerini çözebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Otomotiv endüstrileri için Otto ve Dizel motorların termal performansını tasarlayın.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Enerji üreten endüstriler için buhar ve gaz türbinlerinin termal performansını tasarlayın.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Gaz Güç çevrimleri • Güç Çevrimlerinin Analizinde Temel Hususlar • Carnot Çevrimi ve Mühendislikteki Değeri • Hava Standardı Varsayımları • Pistonlu Motorlara Genel Bakış • Otto Çevrimi: Kıvılcım Ateşlemeli Motorlar İçin İdeal Çevrim • Dizel Çevrimi: Sıkıştırma Ateşlemeli Motorlar İçin İdeal Çevrim • Stirling ve Ericsson Çevrimleri
2) Gaz Güç çevrimleri • Brayton Döngüsü: Gaz Türbinli Motorlar için İdeal çevrim • Rejenerasyonlu Brayton çevrimi • Ara Soğutma, Yeniden Isıtma ve Rejenerasyonlu Brayton çevrimi • İdeal Jet Tahrik çevrimi • Gaz Güç çevrimlerinin İkinci Yasa Analizi
3) Buhar ve Kombine Güç çevrimleri • Carnot Buhar çevrimi • Rankine çevrimi: Buhar Gücü çevrimleri için İdeal çevrim • Gerçek Buhar Gücü çevrimlerinin İdealize Edilenlerden Sapması • Rankine çevriminin Verimini Nasıl Arttırabiliriz?
4) Buhar ve kombine güç çevrimleri • İdeal Yeniden Isıtma Rankine çevrimi • İdeal Rejeneratif Rankine çevrimi • Buhar Güç çevrimlerinin İkinci Yasa Analizi • Kojenerasyon • Kombine Gaz-Buhar Güç çevrimleri
5) Soğutma çevrimleri • Soğutma makinaları ve Isı Pompaları • Ters Carnot çevrimi • İdeal Buhar Sıkıştırmalı Soğutma çevrimi • Gerçek Buhar Sıkıştırmalı Soğutma çevrimi • Buhar Sıkıştırmalı Soğutma çevriminin İkinci Yasa Analizi • Doğru Soğutucuyu Seçme
6) Soğutma çevrimleri • Isı Pompası Sistemleri • Yenilikçi Buhar Sıkıştırmalı Soğutma Sistemleri • Gaz Soğutma çevrimleri • Absorpsiyonlu Soğutma Sistemleri
7) Termodinamik Özellik İlişkileri • Biraz Matematik—Kısmi Türevler ve İlişkili İlişkiler • Maxwell İlişkileri • Clapeyron Denklemi • du, dh, ds, cv ve cp için Genel İlişkiler • Joule-Thomson Katsayısı • Gerçek Gazların entalpi, iç enerji ve entropi değişimleri
8) Gaz Karışımları, Gaz-Buhar Karışımları ve iklimlendirme • Bir Gaz Karışımının Bileşimi: Kütle ve Mol Kesirleri • Gaz Karışımlarının P-v-T Davranışı: İdeal ve Gerçek Gazlar • Gaz Karışımlarının Özellikleri: İdeal ve Gerçek Gazlar • Kuru ve Atmosferik Hava • Havanın Özgül ve Bağıl Nemi • Çiy Noktası Sıcaklığı • Adiabatik Doygunluk ve yaş termometre Sıcaklıkları • Psikrometrik Tablo • İnsan Konforu ve iklimlendirme
9) Ara sınav İlk 6 hafta
10) Gaz Karışımları, Gaz-Buhar Karışımları ve iklimlendirme İklimlendirme prosesleri
11) Kimyasal reaksiyonlar • Yakıtlar ve Yanma • Teorik ve Gerçek Yanma Prosesleri • Oluşum Entalpisi ve Yanma Entalpisi
12) Kimyasal reaksiyonlar • Tepkimeye Giren Sistemlerin Birinci Yasa Analizi • Adiabatik Alev Sıcaklığı • Tepkimeye Giren Sistemlerin Entropi Değişimi • Tepkimeye Giren Sistemlerin İkinci Yasa Analizi
13) Kimyasal ve faz dengesi • Kimyasal Denge Kriteri • İdeal Gaz Karışımları için Denge Sabiti • İdeal Gaz Karışımlarının Kp'si Hakkında Bazı Açıklamalar • Eş Zamanlı Reaksiyonlar için Kimyasal Denge • Sıcaklıkla Kp'nin Değişimi • Faz Dengesi
14) Konuların tekrarı Bütün konular
15) Final sınavı Bütün konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Thermodynamics: An Engineering Approach, Y. Çengel, M. Boles, 8th Ed.
Diğer Kaynaklar: none

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık.
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 4
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) 3
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 2
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 1
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. 3
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 9 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 138