Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Çince karakterlerin kökenini keşfetme
• Çin karakterlerinin ortaya çıktığı sosyal ve kültürel toprağı canlandırma
• Çince karakterlerin evrimini formda gösterme
• Çince karakterlerle ilgili sosyal reformların evrimini örnekleme
• Çince karakterlerin beş bin yıl yaşamasının nedenlerini anlama |
Mezopotamya, Mısır, Hint ve Çin uygarlıkları olmak üzere dört eski uygarlığın dil biçimlerini araştırın ve karşılaştırın.
Bir sonraki derste rapor edilecek ve gösterilecektir. |
2) |
• Çince karakterlerin özelliklerini formda tanımlama
• Çince karakterler ile Türkçe (veya Latin harflerini kullanan dil) arasındaki farkı biçimsel olarak ayırt etme
• Çince karakterler için biçim, ses ve anlam arasındaki bağlantıyı bulma
• Çince karakterlerin özelliklerini biçim, ses ve anlam bakımından entegre bir bütün olarak tanımlama
• Biçim, ses ve anlam entegrasyonuyla analiz etmek için belirli karakterleri seçme |
Verilen Çince karakterlerin özelliklerini analiz edin ve gelecek hafta dersten önce yazılı olarak teslim edin |
3) |
• Çince karakterlerin vuruşlarını tanıma
• Çince karakterlerin temel 29 vuruşunu adlandırma
• Çince karakterler yazarken kural vuruşlarını iyi kullanma
• Benzer radikal parçalara sahip Çince karakterler arasındaki farklı vuruşları tanımlama
• Karmaşık Çince karakterlerdeki vuruş sayısını doğru sayma |
Her vuruş için en az 3 örnek karakter içeren bir vuruş tablosu yapın
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 1. Bölüm Mucize
https://www.youtube.com/watch?v=Vl3Q5z8Nywc |
4) |
Çince karakterlerin 6 oluşum yönteminden ilk 3'ü
• Piktograf 象形 nedir
• Piktograflar 象形 kullanılarak oluşturulan Çince karakterler nasıl belirlenir
• İdeografik 指事 nedir?
• İdeografik 指事 kullanılarak oluşturulan Çince karakterler nasıl belirlenir?
• Bileşik ideograflar 会意 nedir
• Bileşik ideograflar 会意 kullanılarak oluşturulan Çince karakterler nasıl belirlenir? |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: Bölüm 2 Evrim https://www.youtube.com/watch?v=aNZuvuE83ZY |
5) |
Çince karakterlerin 6 oluşum yönteminden 2. ve 3.'sü
• Fono-anlamsal bileşikler 形声 nedir?
• Fono-semantik bileşikler kullanılarak oluşturulan Çince karakterler nasıl belirlenir
• Rebus veya fonetik kredi karakterleri 假借 nedir
• Ödünç karakterler kullanılarak oluşturulmuş Çince karakter örnekleri
• Türev türevleri 转注 nedir
• Türev kökler kullanılarak oluşturulan Çince karakter örnekleri
• Diğer 4 yöntemle karşılaştırıldığında, kredi karakterlerinin ve türev türevlerinin yöntemleri çok az kullanımdadır. |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 3. Bölüm Yayını
https://www.youtube.com/watch?v=8cE5DZhTYIA |
6) |
Çince karakterlerde radikaller I
• İlk 50 ana radikali tanıma
• Bu radikalleri içeren örnek karakterleri aklınızda bulundurma
• Bu radikallerin telaffuzunu ve anlamını tanıma
• Çince sözlük için radikal sınıflandırma kurallarını öğrenme
• Çince sözlüğün etkin kullanımı için radikal sınıflandırma kurallarını uygulama |
Modern Çince Standart Sözlük Radikal Katalog'larını kontrol edin, sayfa 30 |
7) |
Çince karakterlerde radikaller II
• İkincil 50 ana radikali tanıma
• Bu radikalleri içeren örnek karakterleri aklınızda bulundurma
• Bu radikallerin telaffuzunu ve anlamını tanıma
• Çince sözlük için radikal sınıflandırma kurallarını öğrenme
• Çince sözlüğün etkin kullanımı için radikal sınıflandırma kurallarını uygulama |
Modern Çince Standart Sözlük Radikal Kataloğu sayfa 30'u kontrol edin, her radikali bu radikali taşıyan 3 örnek Çince karakterle yazmaya başlayın |
8) |
• Çince karakteri biçim, anlam ve oluşum yöntemleri açısından analiz etme
• Ortak kullanımdaki radikalleri listeleme
• Sözlük kullanma tekniklerini uygulama
• Bilgisayarda Çince karakterlerin nasıl yazılacağını öğrenme |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 4. Bölüm Omurga
https://www.youtube.com/watch?v=L7DtFRSfl00 |
9) |
• 100 radikali gözden geçirme
• Bu radikalleri içeren karakterler üzerinde analizler
• Çeşitli amaçlar için sözlüğün verimli kullanımı
• Çince karakterlerin bilgisayar sistemine nasıl uyarlandığı
• Vize ödevi |
Vize ödevi |
10) |
Çince karakterlerde radikaller III
• Üçüncül 50 ana radikali tanıma
• Bu radikalleri içeren örnek karakterleri aklınızda bulundurma
• Bu radikallerin telaffuzunu ve anlamını tanıma
• Çince sözlük için radikal sınıflandırma kurallarını öğrenme
• Çince'nin etkin kullanımı için radikal sınıflandırma kurallarını uygulama |
Modern Çince Standart Sözlük Radikal Kataloğu sayfasını 30-31 gözden geçirin |
11) |
Çince kelime oluşturma yöntemleri I
• Eklemli birleşik sözcükler 联合式
• Değiştiriciyle değiştirilmiş birleşik sözcükler 偏正式 |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 5. Bölüm Kaligrafi
https://www.youtube.com/watch?v=rm-o8ji7u-c |
12) |
Çince kelime oluşturma yöntemleri II
• Fiil tamamlayıcı bileşik sözcükler 补充式
• Fiil-nesne birleşik sözcükleri 动宾式 |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 6. Bölüm
https://www.youtube.com/watch?v=Qlc0yGfkSig |
13) |
Çince kelime oluşturma yöntemleri III
• Konu-yüklem birleşik sözcükleri 主谓式
• Yinelenen birleşik sözcükler 重叠式
• Bağlama yöntemi 附加式 |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 7. Bölüm
https://www.youtube.com/watch?v=U9FCUxfMqL8 |
14) |
Çince karakterlerin sosyal ve kültürel ilişkileri I
• Çince karakterler ve günlük yaşam
• Çince karakterler ve doğa
• Çince karakterler ve insan vücudu
• Çince karakterler ve mimari |
Video izleme
Beş Bin Yıllık Çince Karakterler: 8. Bölüm
https://www.youtube.com/watch?v=8-yXD5YKMWM |
15) |
Çince karakterlerin sosyal ve kültürel dernekleri II
• Çince karakterler ve sanat
• Çince karakterler ve felsefe
• Çince karakterler ve halk gelenekleri
• Çince karakterlerin yaygınlaşması |
Çince karakteri kapsamlı bir şekilde göstermek için sunum hazırlığı |
16) |
Final Sınavı |
Tekrar ve final sınavı için hazırlık |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
1) |
Mezunlar, dil çiftleri arasında, iş yaşamında var olan ihtiyaçlara göre en az bir uzmanlık alanında yazılı ve sözlü çeviri yapabilir. |
|
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
2) |
Mezunlar, yazılı ve sözlü çeviri becerisi kazandıracak düzeyde A, B ve C dili kategorilerinde çok dillilik becerisine sahiptir (A dili en az C1; B Dili en az B1; C Dil(ler)i en az A2). |
3 |
3) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|
3) |
Mezunlar A, B ve C dillerinin konuşulduğu kültürlerdeki düşünsel ve kültürel gelenek konusunda bilgi edinir ve bu kültürlere özgü davranış ve tutumlar konusunda farkındalığa sahiptir. |
4 |
4) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
4) |
Mezunlar, A, B ve C dillerinde üretilmiş yazılı ve sözlü metinleri çeviribilimsel yaklaşımla çözümler, yorumlar ve bu metinleri A veya B diline çevirir. |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
5) |
Mezunlar, çeviri uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve araçları kullanır; alanın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılım ve donanım bilgisiyle birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
6) |
Mezunlar, çeviribilim alanında lisansüstü çalışmalara başlayabilecek düzeyde kuramsal ve yöntemsel yaklaşımlar konusunda bilgi sahibidir. |
|
6) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
7) |
Mezunlar, çevirmenlik mesleğinin eğitim, öğretim, mesleki örgütlenme ve etik sorunlarının irdelenmesi; özellikle çeviri ihtiyacının doğduğu farklı alanlarda bu sorunlara toplumsal ve bilimsel bakış doğrultusunda çözüm önerilerinin üretilmeye çalışılması konularında bilgi sahibidir. |
|
8) |
Mezunlar, takım çalışması yapabilir, eleştirel düşünebilir ve yaşam boyu öğrenme davranışı edinir. |
|