Müzik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MZK162 | ||||||||
Ders İsmi: | TSM Nazariyat ve Solfej I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÇETİN KÖRÜKÇÜOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. MÜGE HALE ÇETİNTÜRK |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk müziği nazariyatının eğitim ve öğretimini, teorik ve bilimsel temellere dayalı ve belirli bir sanat anlayışına uygun olarak, solfej pratiği ile birlikte vermektir. |
Dersin İçeriği: | • Türk Müziği’nin genel özellikleri • “Türk Müziği Ses Sistemi”, “Makam”, “Perde”, “Usûl” Kavramları • Türk Müziğinde Makamları Oluşturan Dörtlü ve Beşli Çeşni Grupları • Türk Müziği Basit Makamlarından Çargah, Buselik, Rast, Uşşâk, Beyâtî, Nevâ ve Tâhir Makamları • Türk Müziğinde Usûl Kavramı ve 2, 3, 4, 5, 6 Zamanlı Usûl Yapılarında Eserlerin Solfeji |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • TSM Solfej ve Nazariyât Dersinin Öğrencilere Tanıtılması. • “Türk Müziği Ses Sistemi’nin özellikleri” • “Türk Müziği aralıkları”, “Arızalı ve arızasız sesler”, “Perde”, kavramlarının açıklanması, “perde isimleri” nin belletilmesi. • “Türk Müziği’ndeki Değiştirme İşaretleri”. | |
2) | • TSM’de kullanılan ikili aralıklar, makam oluşumunda kullanılan basit ve özel dörtlü ve beşliler, “çeşni” kavramının açıklanması. • TSM’de kullanılan perde kavramı ve 24 perde isminin verilmesi. | |
3) | • TSM’de Makam Kavramının “dizi”, “seyir”, “güçlü”, “yeden” ve “karar” kavramları üzerinden açıklanması. • “Dizi”, “seyir”, “güçlü”, “yeden” ve “karar” çeşitleri. | |
4) | • “TSM’de makam oluşumunda kullanılan “Basit Çeşni” (dörtlü ve beşlilerde) göçürme çalışmaları. • TSM’deki basit dörtlü ve beşlilerin seslendirilmesi . | |
5) | • TSM’de kullanılan “Makamların Sınıflandırılması”. • Basit Makamların tanımı ve çeşitleri. • TSM’de makam dizilerinin genişlemesi. • TSM’de usûl kavramı ve 2 zamanlı Nim Sofyan, 3 zamanlı Semaî ve 4 zamanlı Sofyan usûllerinin öğretilmesi. • 2, 3, 4 zamanlı usûl yapısı olan seyir örneklerinin solfeji. | |
6) | • “Çargah” ve “Buselik” makamları hakkında genel bilgi. • Çargah ve Buselik makamlarından örnek etütlerin seslendirmeleri. Çargâh eser: Oyun havası- Sadettin Arel (Usûl- Sofyan) Buselik eser: Şarkı- “Dil-bestenim meshurunum” Vecdi Seyhun (Usûl- Semai) | |
7) | • “Genel Tekrar”. | |
8) | ARA SINAV • TSM Solfej ve Nazariyât Dersinin Öğrencilere Tanıtılması. • “Türk Müziği Ses Sistemi’nin özellikleri”, • “Makam”, “Perde”, ve “Türk Müziği’ndeki Arıza İşaretleri” • TSM’de kullanılan ikili aralıklar, makam oluşumunda kullanılan basit ve özel dörtlü ve beşliler, “çeşni” kavramı. • TSM’de kullanılan perde kavramı ve 24 perdenin isimleri. • TSM’de Makam Kavramının “dizi”, “seyir”, “güçlü”, “yeden” ve “karar” kavramları üzerinden açıklanması. • “Dizi”, “seyir”, “güçlü”, “yeden” ve “karar” çeşitleri. • “TSM’de makam oluşumunda kullanılan dörtlü ve beşlilerde göçürme çalışmaları. • TSM’deki basit dörtlü ve beşlilerin seslendirilmesi • TSM’de kullanılan “Makamların Sınıflandırılması”. • Basit Makamların tanımı ve çeşitleri. • TSM’de makam dizilerinin genişlemesi. • TSM’de usûl kavramı ve 2 zamanlı Nim Sofyan, 3 zamanlı Semaî ve 4 zamanlı Sofyan usûlleri. • “Çargah” ve “Buselik” makamları hakkında genel bilgi. • Çargah ve Buselik makamlarından örnek etütlerin seslendirmeleri | |
9) | • Sınav değerlendirmesi, | |
10) | • “Kürdî” ve “Rast” makamlarının anlatılması. • Kürdi Ve Rast makamlarında örnek etütlerin seslendirilmesi, • 5 zamanlı Türk Aksağı usülünün öğretilmesi, örnek etüt çalışmaları | |
11) | • “Uşşâk” ve “Beyâtî” makamlarının anlatılması . • Öğrenilen usûl yapılarında, “Uşşâk” ve “Beyâtî” makamlarından örnek etütlerin seslendirilmesi. • 6 zamanlı “Yürük Semaî” usûlünün öğretilmesi | |
12) | • “Nevâ” ve “Tâhir” makamlarının anlatılması. • Öğrenilen usûl yapılarından “Nevâ” ve “Tâhir” makamlarında örnek etütlerin seslendirilmesi. | |
13) | • Çargâh, Buselik, Kürdî, Rast, Uşşak, Bayâtî, Nevâ ve Tâhir makamlarının tekrarı. • Sözlü ve yazılı geri bildirim çalışmaları | |
14) | • Genel tekrar. | |
15) | • Genel tekrar. | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Arel S, (Hz: Onur Akdoğu) “Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları/1347, 1993, Ankara. 2. Özkan, İ.H, “Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri”, Ötüken Yayınları, 1990, İstanbul. 3. Varol, N., “ Türk Müziği Nazariyat, Usul , Solfej”, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, 1998, İstanbul. 4. Kutluğ, F., “Türk Musikisinde Makamlar”Yapı Kredi Yayınları, 2000, İstanbul 5. Yılmaz, Z., “Türk Musikisi Dersleri”, Kardeşler Matbaa, 1988, İstanbul. 6. Hatipoğlu , A., “Türk Musikisi Solfeji”, Dağarcık Yayınları, 1982, Ankara. 7. Bingöl, E., “Türk Musikisinde Makamlar ve Seyir Örnekleri”, Bakırköy Musiki Vakfı Yayınları, 1999, İstanbul. 8. Karadeniz, E., “Türk musikisi Nazariyatının Esasları”, İş Bankası yayınları, İstanbul. 9. Öztuna, Y., “Türk Musikisi Ansiklopedisi”, Milli Eğitim Basımevi, 1969, İstanbul. 10. Öztuna, Y., “Türk Musikisi Teknik ve Tarihi”, 1987, İstanbul. 11. Ungay, M.H., “Türk Musikisinde Usuller ve Kudüm”, 1981, İstanbul. 12. Çakar, Ş., “Türk Musikisinde Usul”, Üsküdar Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul. 13. Çakar, Ş., “Türk Musikisi Nazariyatı”, Üsküdar Musiki Cemiyeti Yayınları, İstanbul. 14. Körükçü, Ç., “Türk Sanat Müziği”, Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık, 1998, İstanbul. 15. Ezgi, S., “Nazari ve Ameli Türk Musikisi”, İstanbul. |
Diğer Kaynaklar: | 1. İTÜ Konservatuvar Türk Musikisi Nazariyat Ders Notları-Yavuz Özüstün. 2. Kanun, Tanbur vb. Müzik çalar, kaset ve CD |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |||||||||
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |||||||||
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |||||||||
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |||||||||
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |||||||||
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |||||||||
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |||||||||
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |||||||||
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |||||||||
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |
2) | Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |
3) | Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |
4) | Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |
5) | Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |
6) | Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | 5 |
7) | Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
8) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
9) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
10) | Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 34 |