Patlayıcı Mühendisliği (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PAT509 | ||||||||
Ders İsmi: | Patlatma Verimlilik Analizi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI Prof. Dr. ALİ KAHRİMAN Dr. BİLİNMİYOR BEKLER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel hedefi, Patlatma Performans Kontrolü, Patlatma geometrisi, ateşleme parametreleri, detonasyon parametreleri, kırma performansı, parçalanma derecesi, patlatma hasarları hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: | Patlayıcı madde temel kimyası, patlayıcı türleri, verimli patlatma kriterleri, patlatma performans ölçümleri, patlatma performansını geliştirme yöntemleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Patlatma performansı kontrolleri | |
2) | • Patlatma geometrisi | |
3) | • Ateşleme performansı | |
4) | • Detonasyon performansı | |
5) | • Geri çatlaklar | |
6) | • Parça boyutu analizi • Yığın parçalanma derecesi | |
7) | • Parçalanma analizi yöntemleri • Parça boyut tahmin yazılımları | |
8) | Ara sınav | |
9) | • Patlatma hasarı gözlemleri • Görsel-Gözlemsel Hasar Analizleri | |
10) | • Parçalanma analiz yöntemleri • Geleneksel ve Yüksek Hızlı Fotoğraflama Yöntemi | |
11) | • Parçalanma analiz yöntemleri • Ekskavatör yükleme analizi • Primer kırıcı analizi | |
12) | • Elek analizi • Üç nokta metodu | |
13) | • Görüntü işleme metodu | |
14) | • Analiz yöntemlerinin kıyaslanması |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanı ders notları |
Diğer Kaynaklar: | Rock Blasting and Explosive Engineering Per-Anders Persson, Roger Holmberg, Jaimin Lee 1994 CRC Press ISBN 0-8493-8978-X ISEE, Blasters Handbook, 2011, USA, 18 th Edition. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır. | ||||||||
2) Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar. | ||||||||
3) Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir. | ||||||||
4) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar. | ||||||||
5) Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir. | ||||||||
6) Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder. | ||||||||
7) Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler. | ||||||||
8) Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler. | ||||||||
9) Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır. | 1 |
2) | Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar. | 1 |
3) | Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir. | 2 |
4) | Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar. | 4 |
5) | Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir. | 4 |
6) | Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder. | 4 |
7) | Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler. | 5 |
8) | Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler. | 1 |
9) | Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir. | 2 |
Anlatım | |
Ders | |
Problem Çözme | |
Teknik gezi | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Arazi Çalışması | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 18 | 252 |
Arazi Çalışması | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 287 |