Patlayıcı Mühendisliği (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PAT510 | ||||||||
Ders İsmi: | Ateşleme Sistemleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. ENVER ALAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel hedefi, Patlama ve enerji oluşumu, patlayıcı portföyü, patlayıcı karakteristikleri, yemleme ve özellikleri, ateşleme sistemleri, kapsüller ve fitiller ile patlatma uygulamalarında kullanılan ürünleri tanıtmak, kullanımları ve özellikleri hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği: | Patlayıcı maddelerin temel kimyası, madencilik ve inşaat sektöründe kullanılan patlayıcılar, patlayıcı madde seçim kriterleri, ateşleme sistemleri ve tercih kriterleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Ders izlencesi hakkında bilgilendirme • Patlama olayının tanımlanması • Patlayıcının tanımı | |
2) | • Patlama süreci • Kimyasal tepkimeler | |
3) | • Patlatma enerjisi • faydalı enerji • faydasız enerji | |
4) | • Oksijen dengesi • detonasyon hızı, | |
5) | • Patlayıcı türleri • Ticari patlayıcılar • Ticari patlayıcıların tarihçesi | |
6) | • ANFO • Slurry Patlayıcılar | |
7) | • Emülsiyon patlayıcılar | |
8) | Vize sınavı | |
9) | • Kritik çap • suya direnç • Duman ve gaz kalitesi • bozulma, depolanma ömrü | |
10) | • Duyarlılık • detonasyon hızı • yoğunluk • kuvvet | |
11) | Ateşleme sistemleri | |
12) | Öğrenci sunumlar | |
13) | Öğrenci sunumları | |
14) | Öğrenci sunumları | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Öğretim elemanı ders notları |
Diğer Kaynaklar: | AKHAVAN, J., 2004, The Chemistry of Explosives, The Royal Society of Chemistry, UK, ISBN 0-85404-640-2 2004. ISEE, Blasters Handbook, 2011, USA, 18 th Edition. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır. | ||||||||
2) Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar. | ||||||||
3) Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir. | ||||||||
4) Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar. | ||||||||
5) Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir. | ||||||||
6) Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder. | ||||||||
7) Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler. | ||||||||
8) Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler. | ||||||||
9) Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrencilerin, lisans seviyesinde edinmiş oldukları yer bilimleri ve fen bilimleri alanlarındaki teorik bilgiler, patlayıcı mühendisliği uygulamaları doğrultusunda detaylandırılarak ilgili konularda uzmanlaşmaları sağlanır. | |
2) | Öğrenciler, lisans seviyesinde almış oldukları bilgilerin, patlayıcı mühendisliği planlama ve uygulamalarında nasıl faydalanılabileceğini kavrar. | |
3) | Patlatmalı kazı uygulamaları için planlama ve ön tasarım yapabilir. | 4 |
4) | Patlatma kaynaklı çevresel sorunları tahmin eder, sorunların önlenebilmesi veya sınırlanabilmesi için çalışmalar yapar. | 3 |
5) | Uygulamalarda ihtiyaç duyulan malzeme ve ekipmanların özelliklerini bilir. | 5 |
6) | Patlayıcı Mühendisliği ile ilgili gelişmeleri takip eder. | 3 |
7) | Çalışma sonuçlarını değerlendirir, verimin artırılabilmesi için düzenlemeler yapabilirler. | 4 |
8) | Patlatmalı kazı uygulamalarını planlayıp, yönetebilirler. | 1 |
9) | Alanı ile bilimsel ve teknik ilgili araştırmalar yapabilir. | 1 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Ders | |
Teknik gezi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 3 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 20 | 280 |
Uygulama | 3 | 6 | 18 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 302 |