PSI201 Araştırma Teknikleri - Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Psikoloji (%30 İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Psikoloji (%30 İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSI201
Ders İsmi: Araştırma Teknikleri - I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 7
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP HALE AKSUNA
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ELA KÖK
Prof. Dr. ARİF HALDUN SOYGÜR
Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders psikolojik araştırma teknikleri ve metodolojiye giriş niteliği taşımaktadır. Konular araştırma deseni oluşturmanın temel prensiplerini, araştırma planlama sürecindeki pratik ve etik meseleleri, deneysel ve deneysel olmayan araştırma desenleri, örneklem oluşturma stratejilerini ve data toplama yöntemlerini içermektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders psikolojik araştırma teknikleri ve metodolojiye giriş niteliği taşımaktadır. Konular araştırma deseni oluşturmanın temel prensiplerini, araştırma planlama sürecindeki pratik ve etik meseleleri, deneysel ve deneysel olmayan araştırma desenleri, örneklem oluşturma stratejilerini ve data toplama yöntemlerini içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Deneysel yöntemdeki temel kavramları, deneysel kontrol tekniklerini, araştırma tasarlamanın temel ilkelerini, psikoloji alanında bilimsel bir araştırmadaki genel yöntemleri ve basamakları bilmek ve uygulamak; veri toplamak, çözümlemek ve sonuca varabilecek
2) Psikolojide ölçmenin yeri ve önemi, ölçme ve ölçek türlerini, ölçüm araçlarının geçerlik ve güvenirlik özelliklerini ve türlerini bilebilecek
3) Psikoloji ile bağlantılı problemlerde çözüm önerilerine ve bunların bilimselliğine ilişkin yazılı ve sözlü düşüncelerini aktarabilecek
4) İnsanları ve olayları sosyal psikolojik yönleri ile de analiz ederken gerekli bilimsel ve nesnel yaklaşımı sergileyebilecek
5) Araştırma ve yayın etiği konularını bilebilecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş: Bilim nedir, ne değildir? Bilim tarihine kısa bir bakış Bilimsel düşünce yöntemi Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
2) Pozitif bilim yaklaşımı Pozitif bilim yaklaşımının altında yatan sayıltılar Pozitif bilimlerde nedensellik Nedenselliğin ölçütleri Nedensellikte yeterli ve gerekli koşullar Nedenselliğin belirlenmesinde kullanılan yaklaşımlar Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
3) Bilimde kavramların tanımlanması: İşevuruk tanımın pozitif bilim açısından olan önemi ve işevuruk tanıma yönelik eleştiriler Bilimselliğin ölçütleri: Gözlenebilirlik, ölçülebilirlik, iletilebilirlik, tekrarlanabilirlik ve testedilebilirlik. Bilimin amaçları: Betimleme, açıklama, yordama, kontrol Bilimsel makale türleri: Tarama, teorik, görgül araştırma, meta-analitik Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
4) Bilimsel Makale Yazım Kuralları: APA formatına göre başlıklama ve kaynak gösterme kuralları, görgül araştırma makalesinin yazımındaki kurallar Bilimsel Araştırma Etiği: Yayın etiği, duplikasyon, parçalama, aşırma, araştırmanın planlanması ve sorumluluğu, katılımcıların ve deney hayvanlarının haklarının korunması Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
5) Psikoloji Biliminde Değişken Kavramı ve Ölçme I: Ölçme ve ölçek türleri (sınıflama, sıralı, aralıklı ve oranlı ölçekler), değişken türleri (bağımlı değişken, bağımsız değişken, karıştırıcı değişken), bağımlı değişken ölçümleri (davranışın frekansı, şiddeti, süresi, gecikmesi ve seçilmesi) Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
6) Psikoloji Biliminde Değişken Kavramı ve Ölçme II: Bağımsız değişken türleri (çevresel, denek, görev, yönerge), değişken boyutları (tekil ve karmaşık, fiziksel ve psikolojik). Geçerlik: Görünüm geçerliği, kapsam geçerliği, yapı geçerliği vd. Güvenirlik: Test-tekrar test, paralel formlar, iki yarım güvenirliği vd. Ölçüm hataları: Güvenirliği azaltan faktörler. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
7) Bilimsel yaklaşımlar: Korelatif yaklaşım, deneysel yaklaşım, nedensellik açısından deneysel ve korelatif yaklaşımlar, bilimin amaçları açısından deneysel ve korelatif yaklaşımlar. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
8) Bilimsel araştırma türleri: Survey, gözlem, arşiv araştırmaları Kontrollü laboratuvar deneyleri, alan deneyleri, Ex post pacto laboratuvar çalışmaları, Ex post pacto alan çalışmaları Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
9) Deneysel Araştırmanın Aşamaları: Problemin belirlenmesi, hipotezin formülasyonu, bağımlı ve bağımsız değişkenlerin belirlenmesi, alternatif açıklamaların kontrolü, bağımsız değişkenin değişimlenmesi, bağımlı değişkenin ölçülmesi ve analizi, değişkenler arasındaki ilişkiden sonuçlar çıkarma. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
10) Hipotez, İç-geçerlik, Dış-geçerlik: Hipotez ve türleri (sentetik ve analitik hipotezler, evrensel ve özel hipotezler), deneysel koşul, sistematik değişimleme, kontrol, iç geçerlik, dış geçerlik, yordayıcı ve yordanan değişken, deney, kontrol ve karşılaştırma grupları. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
11) Seçkisizleştirme: Örneklem seçme yolları, seçkisizleştirmenin sayıltıları, evrenden seçkisizleştirme ve genelleme konusu, gruplara atamada seçkisizleştirme ve grupların eşdeğerliği konusu, grupları koşullara atamada seçkisizleştirme ve deneyci yanlılığı konusu. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
12) Varyans: Varyans bölümleri (toplam varyans, sistematik varyans, ikincil varyans, hata varyansı) Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
13) İkincil Değişim (Varyans) Kaynakları: Proaktif tarihçe, retroaktif tarihçe, olgunlaşma, ön-ölçme etkisi, istatistiksel regresyon, çoklu uygulama etkisi, bağımsız değişken etkileşimi, araç-gereç etkisi, deneyci yanlılığı, denek kaybı. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
14) İkincil Değişim Kaynaklarını Kontrol Etmede Kullanılan Teknikler: Bağımsız değişken haline getirme, kontrol grubu kullanma, ortadan kaldırmak, sabit tutma, sıra hatasını dengeleme, tam karşıt dengeleme, kısmi karşıt dengeleme, seçkisizleştirme, tam seçkisizleştirme, blok seçkisizleştirme, istatistiksel kontrol. Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler
15) 14 hafta boyunca derste işlenen bütün konular Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (5. Baskı) Editör: Kaan Böke, Alfa Yayınları

Diğer Kaynaklar: Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu (5. Baskı). Çev. Cenk Pamay. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar.
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar.
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler.
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler.
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar.
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar psikoloji bilimine ait temel kuramlarla ilgili derinlikli bilgi edinerek, bu donanımı alanda etkin şekilde kullanabilme yetisi kazanırlar. 3
2) Bölüm derslerinin içerdiği okuma ve tartışmalar sayesinde öğrencilerimiz, mesleki, sosyal ve toplumsal alanlarda eleştirel düşünebilen, sorgulayan ve fikir yürüten bireyler olarak mezun olurlar. 3
3) Mezunlar teori ve kuramların yanı sıra aldıkları metodoloji eğitimi sayesinde araştırma ve uygulamaya dair kuvvetli bir alt yapı edinirler. 5
4) Derslerin yüzde otuzu İngilizce dilinde yapıldığından, mezunlarımız iyi derecede İngilizce konuşma, okuma ve yazma becerisi edinirler. 5
5) Öğrencilerimiz alandaki güncel gelişmeleri takip eden, merak duyan ve bu gelişmelere katkıda bulunmaya istekli bireyler olarak mezun olurlar. 5
6) Öğrenciler okul sonrası, alanda ve akademide ilerledikleri süreçte barındırmaları son derece önemli olan etik hassasiyetlerin bilincinde ve bu hassasiyetlere sahip olarak mezun olurlar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Uygulama 16 32
Küçük Sınavlar 4 4
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 70