Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | PSY355 | ||||||||
Ders İsmi: | Evolutionary Psychology I | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP HALE AKSUNA | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, insan davranışı ve bilişsel kapasiteleri adaptasyoncu bir bakış açısından incelenmektir. Ele alınan konular arasında Darwin'in doğal seçilime dayalı evrim teorisi ve bunla ilgili daha yeni teorik gelişmeler, erkeklerin ve kadınların eş seçme stratejilerinin evrimsel temeli verilmektedir. Ders ayrıca evrimsel düşüncenin psikolojinin geneli için nasıl bütünleştirici bir kavramsal çerçeve olabileceğini tartışmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu dersin amacı, insan davranışı ve bilişsel kapasiteleri adaptasyoncu bir bakış açısından incelenmektir. Ele alınan konular arasında Darwin'in doğal seçilime dayalı evrim teorisi ve bunla ilgili daha yeni teorik gelişmeler, erkeklerin ve kadınların eş seçme stratejilerinin evrimsel temeli verilmektedir. Ders ayrıca evrimsel düşüncenin psikolojinin geneli için nasıl bütünleştirici bir kavramsal çerçeve olabileceğini tartışmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Darwin öncesi teoriler Darwin’in Evrim Teorisi Doğal ve cinsel seçim Hareket etiyolojisi | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
2) | Evrimsel biyolojideki gelişmeler Wilson and Sosyalbiyoloji Richard Dawkins ve ‘Gen bencildir’ | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
3) | Doğal seçim Doğal seçim türleri Cinsel seçim | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
4) | Doğanın düşmancıl güçleri ve ilk insanların karşılaştığı zorluklar Avcı – Toplayıcı yaşam tarzını Yemek seçimi | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
5) | Cinsel seçim Uzun ve kısa süreli eş seçimi arasındaki farklılıklar Kadınların uzun dönemli eş seçim stratejileri | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
6) | 5 hafta boyunca derste işlenen bütün konular | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
7) | Kadınların uzun dönemli eş seçim stratejileri Kaynaklar, statü, güç, sağlık, zeka ve beklenen diğer özellikler | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
8) | Erkeklerin uzun dönemli eş seçim stratejileri Üretim değeri Fiziksel çekicilik, gençlik, sağlık, bekarlık, bağlılık | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
9) | Kadınların kısa dönemli eş seçim stratejileri | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
10) | Erkeklerin kısa dönemli eş seçim stratejileri | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
11) | 10 hafta boyunca derste işlenen bütün konular | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
12) | Ebeveyn problemleri Aile ilişkileri | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
13) | Yardım ve karşılıklı yardım Akraba problemleri | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
14) | İşbirlikçi bağlantılar Agresyon | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
15) | 14 hafta boyunca derste işlenen bütün konular | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
Diğer Kaynaklar: | Dersin öğretim görevlisinin notları ve ilgili makaleler |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | 5 |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Toplam İş Yükü | 48 |