RDT102 Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunmaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar RadyoterapiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Radyoterapi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RDT102
Ders İsmi: Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYKUT KARADEMİR
Dersi Veren(ler):

































Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, radyasyona maruz kalmaya neden olan yararlı eylemleri gereğinden fazla kısıtlamadan insanlar için uygun bir koruma seviyesi sağlamaktır. Radyasyondan korunma, zararlı deterministik etkilerin ortaya çıkmasını önlemek ve stokastik etkilerin (örn., Kanser ve kalıtsal etkiler) oluşma ihtimalini azaltmaktır.
Dersin İçeriği: Radyasyon kelimesini tanımlamak, Elektromanyetik spektrumu tanımlamak, Vücudumundaki organizmaları tanımlamak, Radyasyondan en çok etkilenen dokuları tanımlamak, Kullanılacak Dozimetreler,

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Radyasyonun sağlık hizmetlerindeki yeri ve önemini öğrenir.
2) Radyasyon Kavramlarını öğrenir.
3) Radyasyonun Radyoterapi (Radyasyon onkolojisi) alanında yeri ve önemini öğrenir.
4) Radyasyonun Ameliyat hizmetleri bölümünde yeri ve önemini öğrenir.
5) Radyasyon kaynaklarını ve çeşitlerini öğrenir ve tanımlar.
6) Radyoaktivite kavramını öğrenir ve tanımlar.
7) Radyasyonun biyolojik etkilerini öğrenir ve hesaplar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Radyasyonun Sağlık Hizmetlerindeki Yeri ve Önemi Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
2) Radyasyon Kavramlarının Genel Analizi Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
3) Radyasyonun Radyoterapi (Radyasyon onkolojisi) Alanında Yeri ve Önemi Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
4) Radyasyonun Ameliyathane Hizmetlerinde Yeri ve Önemi Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
5) Radyasyon Kaynakları Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
6) Radyasyon Çeşitleri Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
7) Radyoaktivite Tanımı ve Tarihçesi Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
8) Vize Sınavı
9) Radyasyonun Biyolojik Etkileri Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
10) Radyasyonun Temel İlkeleri Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
11) Radyasyondan Korunmada Temel Güvenlik Standartlarına Dair Mevzuat Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Nuclear Medicine Seminars. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
12) Radyasyon Çalışanlarının Korunması Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
13) Hastaları ve Toplum Üyelerini Radyasyondan Koruma Parlak, Y., Uysal, B., Kıraç, F. S., Kovan, B., Demir, M., Ayan, A., ... & Güvenliği, T. R. (2020, August). Radyasyon güvenliği kılavuzu: genel tanımlar ve nükleer tıp uygulamalarında radyasyondan korunma kuralları. Vural, F., Fil, Ş., Çiftçi, S., Dura, A. A., Yıldırım, F., & Patan, R. (2012). AMELİYATHANELERDE RADYASYON GÜVENLİĞİ; ÇALIŞAN PERSONELİN BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 131-136. Çatlı Dinç, S. E. R. A. P. Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma.
14) Genel Tekrar
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği
Ahmet Kumaş
Palme Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 3
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 3
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 3
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. 3
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 3
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Sunum / Seminer 5 5 25
Ödevler 5 5 25
Küçük Sınavlar 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 152