SAG408 Tıbbi Etik ve Hasta Haklarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG408
Ders İsmi: Tıbbi Etik ve Hasta Hakları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi YILDIRIM BEYAZIT GÜLHAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin; Etikle ilgili temel kavramlarını, Tıp etiği temel ilkelerin, Tıp etiği açısından hasta hakları, Hasta- hekim ilişkilerini öğrenmeleri ve Tıbbın sorun kümelerinden olan bazı konuların Tıp etiği açısından tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Etik-Tıp etiği kavramları ve ilkeleri, Hasta hakları, Sağlıktaki tıbbi etik sorunlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etik- Tıp etiği kavramlarını ve ilkelerini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) Tıp etiği ışığında Hasta-Hekim ilişkisini değerlendirir,kurumunda bu ilişkinin iyi olması için katkıda bulunabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1)
2.1) Hastanın bilgilendirilmesi ve Onamının alınmasına gerekli önemi verir.
Öğrenme Yetkinliği
1)
2.1) Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uymaya özen gösterir ve kurumun etik davranışlar içinde kalmasına yardımcı olur.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1)
2.1) Tıbbi uygulamaları ve gelişmeleri tıp etiği açısından yorumlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) derse giriş notlar
2) Etik ve Tıp etiği kavramları notlar
3) Tıp etiği temel ilkeleri notlar
4) Tıp etiği ışığında Hasta-Hekim ilişkisi notlar
5) Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam I notlar
6) Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam II notlar
7) Bilimsel araştırma ve yayın etiği notlar
8) ara sınav notlar
9) HIV/ AIDS ve Etik notlar
10) Hekim-Endüstri ilişkisi- sunum notlar
11) Ötenazi notlar
12) Tıp etiği sorunları Sunumları notlar
13) tıp etiği sorunları notlar
14) tıp etiği sorunları notlar
15) final notlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derse giriş
Etik ve Tıp etiği kavramları
Tıp etiği temel ilkeleri
Tıp etiği ışığında Hasta-Hekim ilişkisi
Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam I
Hasta Hakları-Aydınlatılmış onam II
Bilimsel araştırma ve yayın etiği
Ara sınav
HIV/ AIDS ve Etik
Ötenazi
Hekim-Endüstri ilişkisi- sunum
Tıp etiği sorunları Sunumları
Diğer Kaynaklar: Nesrin Çobanoğlu. Kurumsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi. Ankara. 2009

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 4
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 4
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 4
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 4
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 3
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 4
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 3
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 5
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 4
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 4 60
Sunum / Seminer 15 3 45
Ödevler 15 1 15
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 167