SAG415 Sağlık Ekonomisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SAG415
Ders İsmi: Sağlık Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. CENGİZ ARIKAN
Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL
Prof. Dr. HALUK ÖZSARI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ekonomi biliminin teorik bilgi ve kavramlarının sağlıktaki yeri ve uygulamalarını tanıtmaktır. Bir disiplin olarak ekonominin temel kavramlarından olan; piyasa, fiyat, arz-talep, üretim-maliyet, finansman konularının sağlıktaki uygulamalarını göstermek ve öğrencilerin ekonomik değerlendirme yöntemlerinden yararlanmaları ve uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Ekonominin temel kavramları, sağlık ve ekonomi ilişkisi, sağlık sektörü ve piyasası ile ilgili uygulama ve analizler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ekonominin temel kavramlarını tanımlamak ve tartışmak, sağlıkla ilişkisini belirler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) Fiyat, maliyet, etkinlik ve esneklik kavramlarını ve sağlıktaki uygulamalarını örneklerle açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1)
2.1) Sağlığın sosyo-ekonomik işlevlerini tanımlar ve yorumlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1)
2.1) Tam rekabetçi serbest piyasa ile sağlık piyasasının uyumsuzluklarını örnekler göstererek tartışabilir ve piyasa aksaklıklarının sağlıktaki boyutunu anlatır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1)
2.1) Sağlık sektöründeki demografik ve epidemiyolojik gelişmeleri değerlendirir ve yeni eğilimlerin farkında olur.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonomi ve Sağlık İlişkisi-Ders Tanıtım Ders İzlencesi
2) Mikroekonomik temel kavramlar kitap
3) Fiyat, arz, talep, tüketici dengesi, elastikiyet kitap ve sunum
4) Makroekonomik temel kavramlar kitap ve sunum
5) Sağlık hizmetlerinde arz ve talep kitap ve sunum
6) Sağlıkta piyasa aksaklıkları kitap ve sunum
7) Esneklik ve sağlıktaki uygulaması kitap ve sunum
8) ara sınav İşlenen tüm konular
9) Hastane sektörü ve kapasite performans göstergeleri makale ve sunum
10) Maliyetler ve sağlıktaki uygulaması kitap ve sunum
11) Sağlığın finansmanı ve harcamaları kitap ve sunum
12) Demografik ve epidemiyolojik değişimlerin sağlık sektörüne olası etkileri ve yeni eğilimler sunum ve beyin fırtınası
13) Sağlıkta ekonomik değerlendirme yöntemleri kitap ve sunum
14) QALY, DALY kitap, sağlık istatistikleri ve sunum
15) final sınavı tüm konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sağlık Ekonomisi ve Yönetimi, Yrd. Doç. Dr. Erdinç Ünal, Ekin Yayınevi, 2013, Bursa.
Diğer Kaynaklar: Sağlık Ekonomisi, Prof. Dr. Yusuf Çelik, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2011.

Vahit YİĞİT ve İsmail AĞIRBAŞ, “Hastane İşletmelerinde Kapasite Kullanım Oranının Maliyetlere Etkisi: Sağlık Bakanlığı Tokat Doğum ve Çocuk Bakımevi Hastanesinde Bir Uygulama” Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt:7, Sayı:2, 2004:142.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar. 5
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir. 5
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür. 5
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir. 5
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir. 5
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur. 5
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 0
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 7 105
Sunum / Seminer 15 3 45
Ödevler 15 3 45
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 242