SHS257 Çevre Sağlığı İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İlk ve Acil Yardım (İkinci Öğretim) İÖ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHS257
Ders İsmi: Çevre Sağlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. DAMLA EKİN YÜZER
Dersi Veren(ler):
































Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, çevrenin sağlığa etkisinin, doğal ve insan kaynaklı ortaya çıkan çevre sorunlarının ve bu çevre sorunlarına yönelik çözümlerin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu dersin sonunda öğrenci:
1. Çevre ve sağlık kavramlarını tanıyacaktır.
2. Hava, su, toprak kirliliğine neden olan etmenleri tanıyacaktır.
3. Atıkların bertaraf edilme yöntemlerini tanıyacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel çevre sağlığı kavramını tanımlayabilir.
2) Su kirliliğinin temel özelliklerini açıklayabilir.
3) Toprak, hava kirliliği ile ilgili sorunların nasıl çözülebileceğini kavrayabilir.
4) Gürültü kirliliği ve bu kirliliğe karşı alınabilecek önlemleri açıklayabilir.
5) Radyasyon kirliliği ve bu kirliliğe karşı alınabilecek önlemleri açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Katı, sıvı ve tıbbi atıkların nasıl depolanabileceği ve geri kazanımı ile ilgili temel kavramları açıklayabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kurs ve ders içeriğine bakış Çevre Sağlığı dersine giriş Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
2) Çevre sağlığının temelleri Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
3) Hava Kirliliği Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
4) Su Kirliliği Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
5) Toprak ve Besin Kirliliği Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
6) Toprak ve Besin Kirliliği (Devam) Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
7) Biyoremediasyon Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
8) Vize Sınavı
9) Gürültü Kirliliği Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
10) Radyasyon Kirliliği Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı
11) Katı Atıkların Depolanması Ve Geri Dönüşümü Sağlık Bilimleri İçin Çevre Sağlığı Kitabı
12) Sıvı Atıklar ve Depolanması Sağlık Bilimleri İçin Çevre Sağlığı Kitabı
13) Tıbbi Atıklar ve Bertaraf Yöntemleri Sağlık Bilimleri İçin Çevre Sağlığı Kitabı
14) Genel Tekrar Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla) Kitabı Sağlık Bilimleri İçin Çevre Sağlığı Kitabı
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Derse ait Powerpoint sunumları
Diğer Kaynaklar: Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla). Çağatay Güler. Palme Yayınevi. ISBN No: 9786054445219.
Sağlık Bilimleri İçin Çevre Sağlığı. 2022. Editör: Lütfi Saltuk Demir. Nobel Akademik Yayıncılık. ISBN978-625-427-707-8.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler.
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder.
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar.
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır.
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
3) İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
4) İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler.
5) İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
6) Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
7) İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder.
8) İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
9) Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar.
10) Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir
11) Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır.
12) Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 3 45
Ödevler 14 1 14
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 105