SHT201 Halk Sağlığıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Acil Durum ve Afet Yönetimi Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Acil Durum ve Afet Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SHT201
Ders İsmi: Halk Sağlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. NİDA EFETÜRK
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Birey ve toplum sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik temel halk sağlığı ilkelerini tanıtmak; sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, epidemiyoloji, çevre sağlığı, bulaşıcı ve kronik hastalıkların kontrolü gibi konularda bilgi ve farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Halk Sağlığına Giriş
Temel Sağlık Hizmetleri
Antropoloji, Kültür ve Sağlık
Aile Sağlığı
Aile Planlaması
Anne ve Çocuk Sağlığı
Adölesan Sağlığı
Okul Sağlığı
Çevre Sağlığı
Yaşlı Sağlığı
Enfeksiyon Hastalıklar
Bağımlılık ve Şiddet
Sağlığı Geliştirme
Beslenme
Fiziksel Aktivite
Sağlık Eğitimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Halk sağlığı kuramlarını anlayarak toplumsal sağlık sorunlarına çözüm önerileri geliştirebilir ve epidemiyolojik kavramlarla sağlık olaylarını açıklayabilirler. Ayrıca, sağlık davranışlarını ve toplumsal etkilerini analiz ederek uygun sağlık müdahaleleri tasarlayabilirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler, halk sağlığı verilerini toplayıp analiz ederek gerçek dünya sağlık sorunlarına çözüm önerileri geliştirebilirler.
2) Toplum sağlığına yönelik uygulamalı sağlık müdahaleleri tasarlayıp, bunların etkinliğini değerlendirebilirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler, halk sağlığı konularında toplumla etkili iletişim kurarak sağlık bilgisi ve farkındalık oluşturabilirler.
2) Sağlık hizmetleri sunumunda işbirliği yaparak, farklı toplumsal gruplarla uyum içinde çalışabilirler.
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık hizmetleri sunumunda işbirliği yaparak, farklı toplumsal gruplarla uyum içinde çalışabilirler.
2) Elde ettikleri bilgileri kullanarak toplum sağlığını iyileştirmeye yönelik stratejiler geliştirebilirler.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler, halk sağlığına dair alana özgü kavram ve yöntemleri kullanarak sağlık sorunlarını tanımlayabilir ve çözüm önerileri geliştirebilirler. Ayrıca, halk sağlığı politikaları ve uygulamaları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olabilirler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Toplumsal sağlık sorunlarına çözüm geliştirme sürecinde sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışabilirler.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Halk Sağlığına Giriş Sunum
2) Temel Sağlık Hizmetleri Sunum
3) Antropoloji, Kültür ve Sağlık Sunum
4) Aile Sağlığı Sunum
5) Aile Planlaması Sunum
6) Anne ve Çocuk Sağlığı Sunum
7) Adölesan Sağlığı Sunum
8) Okul Sağlığı Sunum
9) Çevre Sağlığı Sunum
10) Yaşlı Sağlığı Sunum
11) Enfeksiyon Hastalıklar Sunum
12) Bağımlılık ve Şiddet Sunum
13) Sağlığı Geliştirme ve Eğitimi Sunum
14) Beslenme ve Fiziksel Aktivite Sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hacettepe Üniversitesi Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı
http://www.ataaofsaglikyonetimi.tr.gg/
Diğer Kaynaklar: Sağlık Bakanlığı. (2016). Halk Sağlığına Giriş. Sağlık Bilimleri Yayın Evi.
Özdemir, L. (2014). Halk Sağlığı: Temel Kavramlar ve Uygulamalar. Nobel Yayıncılık.
Çolak, İ., & Öztürk, Z. (2012). Halk Sağlığı ve Sosyal Hizmetler. Nobel Akademik Yayıncılık.
Çolak, İ., & Karataş, S. (2011). Sağlık Politikaları ve Halk Sağlığı Uygulamaları. Nobel Yayıncılık.
Korkmaz, A. (2016). Sağlık Eğitimi ve Halk Sağlığı. Hedef Yayıncılık.
Arslan, G. (2011). Çevre Sağlığı ve Halk Sağlığı Uygulamaları. Nobel Yayıncılık.
Köksal, A. (2017). Sağlık Hizmetleri Yönetimi ve Halk Sağlığı. Detay Yayıncılık.
Türkdoğan, A. (2013). Anne ve Çocuk Sağlığı. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Yıldırım, G., & Arslan, G. (2015). Adölesan Sağlığı ve Halk Sağlığı Uygulamaları. Nobel Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 2 3 6
Küçük Sınavlar 14 1 14
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 105