Dersin Amacı: |
Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin, sağlık hukuku ve mevzuatları hakkında genel bilgi sahibi olmalarını, meslek yaşamları boyunca yasal düzenlemelere erişerek anlayabilme ve araştırma yapabilme farkındalığı oluşturmalarını, iş yaşamlarında etik ilkeler ve hukuki mevzuatlara uygun mesleklerini icra etmelerinin önemini anlamalarını, manevi değerleri yüksek sağlık mesleklerinin önemini anlayarak özverili ve duyarlı sağlık çalışanları yetiştirmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Dersin içeriğinde, hukuk ve sağlık hukuku genel tanım ve kavramları, tıbbi dokümanlar ve aydınlatılmış onam formu, hastanın ayırt etme ve imza ehliyetleri, hasta haklarının gelişim süreci, hasta hakları ve sorumlulukları, çalışan hakları, tıbbi müdahale ve hukuka uygun tıbbi müdahalenin gerekleri, kişisel verilerin genel ve sağlık alanındaki düzenlemeleri, tıbbi uygulama hataları, komplikasyon ve malpraktis, kast ve taksir, sağlık hizmetlerinde sözleşme ilişkileri, suç ve ceza düzenlemeleri, sağlık hizmetlerinde dijitalleşme ve yapay zeka ve yasal düzenlemelerin vaka çalışmaları ile değerlendirmeleri yer almaktadır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş Dersi, Dersin İşlenişi ile İlgili Genel Açıklamalar |
Sunum |
2) |
Hukuk Ve Sağlık Hukuku Genel Tanım Ve Kavramlar |
Sunum
|
3) |
Tıbbi Dokümanlar, Aydınlatılmış Onam, Hastanın Ayırt Etme Ve İmza Ehliyetleri |
Sunum |
4) |
Haklar Ve Sorumluluklar, Hasta Hakları Gelişim Süreci, Hasta Hakları Ve Sorumlulukları |
Sunum |
5) |
Tıbbi Müdahale, Hukuka Uygun Tıbbi Müdahale, İstisnalar Ve Temel Hükümler |
Sunum |
6) |
Kişisel Verilerin Korunması Kanunun (6698 Sayılı Kanun), Kişisel Sağlık Verilerine Erişim Yönetmelik Ve Vaka Örnekleri |
Sunum |
7) |
Sağlık Meslek Mensupları İle İlgili Yasal Düzenlemeler, Sağlık Çalışanlarının Hakları |
Sunum |
8) |
Ara sınav |
Yok |
9) |
Tıbbi Uygulama Hataları, Malpraktis Ve Komplikasyon Ayrımı, Yasal Sorumluluklar
|
Sunum |
10) |
Kast Ve Taksir Kavramları, Tıbbi Vaka Örnek Analizler |
Sunum |
11) |
Sağlık Hizmetlerinde Kabul-Hizmet-Vekalet Sözleşme İlişkileri, Suç Ve Ceza Hukuki Düzenlemeler |
Sunum |
12) |
Sağlıkta Dijitalleşme Ve Yapay Zeka Araştırma Ve Münazara |
Sunum |
13) |
Türkiye Sağlık Hizmetlerinde Stratejik Dönüşümler |
Sunum |
14) |
Vaka Analiz Ve Tartışma |
Sunum |
15) |
Final Sınavı |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
İlk ve Acil Yardım ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
|
2) |
İlk ve Acil Yardım hakkında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. |
|
3) |
İlk ve Acil Yardım vakaları ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|
4) |
İlk ve Acil Yardım alanındaki gelişmeleri takip eder, bilgi ve becerilerini sürekli olarak günceller, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olarak, profesyonel gelişim için eğitim ve sertifikasyon programlarına katılır, güncel literatür ve bilimsel araştırmaları izler. |
|
5) |
İlk ve Acil yardım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. |
|
6) |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
|
7) |
İlk ve Acil Yardım hizmeti verirken, bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelikler, mevzuat ve mesleki etik kurallar konusunda gerekli bilgiye sahiptir ve bu çerçevede hareket eder. |
|
8) |
İlk ve Acil Yardım ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. |
|
9) |
Acil durumlarda kullanılan teknolojik araçları etkin bir şekilde kullanır ve verileri dijital ortamda kaydeder, raporlar. |
|
10) |
Acil ve kriz durumlarında hızlı düşünerek, esnek ve adapte olabilir ve çözüm önerileri geliştirir |
|
11) |
Acil durumlarda etkin iletişim kurarak, doğru bilgiyi, doğru zamanda ekip arkadaşlarına ve ilgili kişilere ulaştırır. |
|
12) |
Acil durumlarda, hastaların ve yakınlarının psikolojik durumlarını göz önünde bulundurarak empatik yaklaşır, gerektiğinde psikolojik destek sağlar. |
|