SIKT101 İktisata Girişİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık Kurumları İşletmeciliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Kurumları İşletmeciliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SIKT101
Ders İsmi: İktisata Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BÜLENT DERSE
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı İktisat disiplininin temellerini oluşturmaktır. İktisada Giriş I, iktisadın Mikroiktisat dalına giriş niteliğinde bir derstir. Mikroiktisadın ana konularının (arz-talep, üretici davranışı-tüketici davranışı ve piyasalar, vb.) ele alınması ve çözümlenmesindeki temel ilkeler, kavramlar ve araçların yanısıra; piyasaların işlemesindeki aksaklıklar, hükümetlerin piyasalara müdahalesi, etkinlik ve kaynak dağılımı gibi konuları içerir.
Dersin İçeriği: 1. İktisadın Temel İlkeleri, Temel Kavramlar
2. İktisat Bilimi nasıl çalışır?- Model Yaklaşımı, Üretim Olanakları Eğrisi, İktisadi Çevrim Modeli
3. Talep- Bireysel Talep, Piyasa Talebi, Talep Kayması
4. Arz – Bireysel Arz, Piyasa Arzı, Arz Kayması
5. Piyasa Dengesi- Talep Fazlası, Arz Fazlası, İntibak, Dengenin Kayması
6. Elastikiyet- Talebin ve Arzın Fiyat Elastikiyeti, Talebin Gelir Elastikiyeti, Çapraz Elastikiyet,
Normal ve Aşağı Mallar, İkame ve Tamamlama Malları.
7. Hükümet Müdahalesi (I): Tavan Fiyat ve Taban Fiyat Uygulamaları
8. Hükümet Müdahalesi (II): Vergilendirme, Vergi Yükü, Verginin Yansıması
9. Etkinlik ve Vergilendirme- Tüketici ve Üretici Artığı, Toplam Artık, Etkin Kaynak Dağıtımı,
Vergilendirmenin Refah Etkileri
10. Üretim- Üretim Fonksiyonu, Toplam-Ortalama-Marjinal Ürün Eğrileri
11. Maliyetler-Fırsat-Muhasebe-Ekonomik Maliyet, Maliyet Eğrileri
12. Piyasalar ve Tam Rekabetçi Piyasalar-Piyasaların Sınıflandırma Ölçütleri ve Tanımlar, Kısa ve
Uzun Dönemde Firma ve Endüstri Dengesi
13. Monopol-Monopolü Yaratan Nedenler, Monopol Dengesi, Monopolün Refah Etkileri
14. Monopollü Rekabet- Ürün Farklılaştırması, Fiyat Farklılaştırılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel kavramlar ve tüketici davranışını ifade edebilecek. Arz, talep ve esneklik kavramlarını tanımlayabilecek. Üretim, maliyetler ve firma davranışını açıklayabilecek. Makroekonominin kapsamı ve temel makroekonomik değişkenlerini açıklayabilecek. Milli gelir düzeyinin belirlenmesini açıklayabilecek. Para ve bankacılık konusuna ilişkin kavramları açıklayabilecek. Toplam talep, toplam arz analizini ve politika uygulamalarını açıklayabilecek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. İktisadın Temel İlkeleri, Temel Kavramlar
2) 2. İktisat Bilimi nasıl çalışır?- Model Yaklaşımı, Üretim Olanakları Eğrisi, İktisadi Çevrim Modeli
3) 3. Talep- Bireysel Talep, Piyasa Talebi, Talep Kayması
4) 4. Arz – Bireysel Arz, Piyasa Arzı, Arz Kayması
5) 5. Piyasa Dengesi- Talep Fazlası, Arz Fazlası, İntibak, Dengenin Kayması
6) 6. Elastikiyet- Talebin ve Arzın Fiyat Elastikiyeti, Talebin Gelir Elastikiyeti, Çapraz Elastikiyet,
7) 7. Hükümet Müdahalesi (I): Tavan Fiyat ve Taban Fiyat Uygulamaları
7) 7. Hükümet Müdahalesi (I): Tavan Fiyat ve Taban Fiyat Uygulamaları
8) 8. Hükümet Müdahalesi (II): Vergilendirme, Vergi Yükü, Verginin Yansıması
9) 9. Etkinlik ve Vergilendirme- Tüketici ve Üretici Artığı, Toplam Artık, Etkin Kaynak Dağıtımı, Vergilendirmenin Refah Etkileri
10) 10. Üretim- Üretim Fonksiyonu, Toplam-Ortalama-Marjinal Ürün Eğrileri
11) 11. Maliyetler-Fırsat-Muhasebe-Ekonomik Maliyet, Maliyet Eğrileri
12) 12. Piyasalar ve Tam Rekabetçi Piyasalar-Piyasaların Sınıflandırma Ölçütleri ve Tanımlar, Kısa ve Uzun Dönemde Firma ve Endüstri Dengesi
13) 13. Monopol-Monopolü Yaratan Nedenler, Monopol Dengesi, Monopolün Refah Etkileri
14) 14. Monopollü Rekabet- Ürün Farklılaştırması, Fiyat Farklılaştırılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yılmaz KILIÇASLAN ve Ethem ESEN (Editörler). (2019). İktisada Giriş. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3919, AÖF Yayını No: 2714.Önerilen kaynaklar: e-öğrenme portalı
Diğer Kaynaklar: Yılmaz KILIÇASLAN ve Ethem ESEN (Editörler). (2019). İktisada Giriş. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3919, AÖF Yayını No: 2714.Önerilen kaynaklar: e-öğrenme portalı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
10) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
10) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 3 3 9
Ödevler 2 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 9