Sağlık Kurumları İşletmeciliği | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SIKT101 | ||||||||
Ders İsmi: | İktisata Giriş | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. BÜLENT DERSE | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı İktisat disiplininin temellerini oluşturmaktır. İktisada Giriş I, iktisadın Mikroiktisat dalına giriş niteliğinde bir derstir. Mikroiktisadın ana konularının (arz-talep, üretici davranışı-tüketici davranışı ve piyasalar, vb.) ele alınması ve çözümlenmesindeki temel ilkeler, kavramlar ve araçların yanısıra; piyasaların işlemesindeki aksaklıklar, hükümetlerin piyasalara müdahalesi, etkinlik ve kaynak dağılımı gibi konuları içerir. |
Dersin İçeriği: | 1. İktisadın Temel İlkeleri, Temel Kavramlar 2. İktisat Bilimi nasıl çalışır?- Model Yaklaşımı, Üretim Olanakları Eğrisi, İktisadi Çevrim Modeli 3. Talep- Bireysel Talep, Piyasa Talebi, Talep Kayması 4. Arz – Bireysel Arz, Piyasa Arzı, Arz Kayması 5. Piyasa Dengesi- Talep Fazlası, Arz Fazlası, İntibak, Dengenin Kayması 6. Elastikiyet- Talebin ve Arzın Fiyat Elastikiyeti, Talebin Gelir Elastikiyeti, Çapraz Elastikiyet, Normal ve Aşağı Mallar, İkame ve Tamamlama Malları. 7. Hükümet Müdahalesi (I): Tavan Fiyat ve Taban Fiyat Uygulamaları 8. Hükümet Müdahalesi (II): Vergilendirme, Vergi Yükü, Verginin Yansıması 9. Etkinlik ve Vergilendirme- Tüketici ve Üretici Artığı, Toplam Artık, Etkin Kaynak Dağıtımı, Vergilendirmenin Refah Etkileri 10. Üretim- Üretim Fonksiyonu, Toplam-Ortalama-Marjinal Ürün Eğrileri 11. Maliyetler-Fırsat-Muhasebe-Ekonomik Maliyet, Maliyet Eğrileri 12. Piyasalar ve Tam Rekabetçi Piyasalar-Piyasaların Sınıflandırma Ölçütleri ve Tanımlar, Kısa ve Uzun Dönemde Firma ve Endüstri Dengesi 13. Monopol-Monopolü Yaratan Nedenler, Monopol Dengesi, Monopolün Refah Etkileri 14. Monopollü Rekabet- Ürün Farklılaştırması, Fiyat Farklılaştırılması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. İktisadın Temel İlkeleri, Temel Kavramlar | |
2) | 2. İktisat Bilimi nasıl çalışır?- Model Yaklaşımı, Üretim Olanakları Eğrisi, İktisadi Çevrim Modeli | |
3) | 3. Talep- Bireysel Talep, Piyasa Talebi, Talep Kayması | |
4) | 4. Arz – Bireysel Arz, Piyasa Arzı, Arz Kayması | |
5) | 5. Piyasa Dengesi- Talep Fazlası, Arz Fazlası, İntibak, Dengenin Kayması | |
6) | 6. Elastikiyet- Talebin ve Arzın Fiyat Elastikiyeti, Talebin Gelir Elastikiyeti, Çapraz Elastikiyet, | |
7) | 7. Hükümet Müdahalesi (I): Tavan Fiyat ve Taban Fiyat Uygulamaları | |
7) | 7. Hükümet Müdahalesi (I): Tavan Fiyat ve Taban Fiyat Uygulamaları | |
8) | 8. Hükümet Müdahalesi (II): Vergilendirme, Vergi Yükü, Verginin Yansıması | |
9) | 9. Etkinlik ve Vergilendirme- Tüketici ve Üretici Artığı, Toplam Artık, Etkin Kaynak Dağıtımı, Vergilendirmenin Refah Etkileri | |
10) | 10. Üretim- Üretim Fonksiyonu, Toplam-Ortalama-Marjinal Ürün Eğrileri | |
11) | 11. Maliyetler-Fırsat-Muhasebe-Ekonomik Maliyet, Maliyet Eğrileri | |
12) | 12. Piyasalar ve Tam Rekabetçi Piyasalar-Piyasaların Sınıflandırma Ölçütleri ve Tanımlar, Kısa ve Uzun Dönemde Firma ve Endüstri Dengesi | |
13) | 13. Monopol-Monopolü Yaratan Nedenler, Monopol Dengesi, Monopolün Refah Etkileri | |
14) | 14. Monopollü Rekabet- Ürün Farklılaştırması, Fiyat Farklılaştırılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Yılmaz KILIÇASLAN ve Ethem ESEN (Editörler). (2019). İktisada Giriş. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3919, AÖF Yayını No: 2714.Önerilen kaynaklar: e-öğrenme portalı |
Diğer Kaynaklar: | Yılmaz KILIÇASLAN ve Ethem ESEN (Editörler). (2019). İktisada Giriş. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3919, AÖF Yayını No: 2714.Önerilen kaynaklar: e-öğrenme portalı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | |||||||||||||
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |||||||||||||
1) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |||||||||||||
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | |||||||||||||
2) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||||||||
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||||||||||
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | |||||||||||||
5) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |||||||||||||
6) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||||||||
7) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | |||||||||||||
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | |||||||||||||
9) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |||||||||||||
10) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |||||||||||||
11) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | |
1) | Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
1) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
2) | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. | |
2) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
3) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | |
5) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
6) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
7) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. | |
8) | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. | |
9) | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
10) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
11) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 3 | 3 | 9 |
Ödevler | 2 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 0 |
Final | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 9 |