Çocuk Gelişimi (İkinci Öğretim) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | SKI108 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Sosyolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. BÜLENT DERSE | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere, toplumun sosyal yapısı, değerleri ve bunların sağlık üzerindeki etkileri konularında bilgi vermeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği: | 1 Sosyolojinin tanımı, özellikleri. Sosyolojinin diğer birimlerle ilişkisi 2 Bir bilim olarak sosyoloji, a-Sosyolojinin konusu ve alanı, b- Sosyolojinin dalları 3 Toplum nedir? A-Toplumsal yapıyı oluşturan öğeler nelerdir? b-Rol, statü, grup, kurum gibi 4 Sağlık açısından hasta ve hastalık. Sosyolojik açıdan hasta ve hastalık, Hasta statüsü ve rolü 5 Türkiyede sağlık Türkiyenin toplumsal yapısı, sağlık politikaları 6 Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisi. Kültür, sağlık-hastalık ilişkisi 7 Aile ve aile kavramı, Hasta ailesi, aile hekimliği, koruyucu hekimlik, halk sağlığı kavramları 8 Sağlık eğitimi ve sisteminin sosyal yapı içerisindeki yeri 9 Yoksulluk, işsizlik, boşanma, şiddet gibi sosyal olguların sağlık-hastalık ilişkisi Yaş ve cinsiyetin etkisi 10 ARA SINAV 11 Hastane ve sağlık kuruluşlarının örgütsel yönetsel yapısı. Doktor, hemşire, diyetisyen vb. sağlık personelleri 12 Sosyal etyoloji. Hastalığın sosyal ekolojisi. Klinik sosyoloji. Sosyal Epidemiyoloji. Medikal demografi 13 Sağlık Bakım Sistemi Ulusal ve Uluslararası Sağlık Kuruluşları 14 Sosyal statüler ve sosyal roller. Kavram tanımı. Statülerin fonksiyonları ve kazanılması. Engelli ve Sakat Bireylerin Sağlığı ve İzlenimleri. Günümüzde etkin olan başlıca kronik hastalıkların sosyal boyutları. 15 Final Sınavları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sosyolojinin tanımı, özellikleri. Sosyolojinin diğer birimlerle ilişkisi | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
2) | Bir bilim olarak sosyoloji, a-Sosyolojinin konusu ve alanı, b- Sosyolojinin dalları | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
3) | Toplum nedir? A-Toplumsal yapıyı oluşturan öğeler nelerdir? b-Rol, statü, grup, kurum gibi | 4) Özçelik Adak, N. (2002). Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, Birey Yayıncılık 5) Duyan V. (2004). Cinsel Tutum Ölçeği. Ankara: HÜ Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No: 14 |
4) | Sağlık açısından hasta ve hastalık. Sosyolojik açıdan hasta ve hastalık, Hasta statüsü ve rolü | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
5) | Türkiyede sağlık Türkiyenin toplumsal yapısı, sağlık politikaları | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
6) | Hastalıkların toplumun sosyal yapısıyla ilişkisi. Kültür, sağlık-hastalık ilişkisi | 4) Özçelik Adak, N. (2002). Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, Birey Yayıncılık 5) Duyan V. (2004). Cinsel Tutum Ölçeği. Ankara: HÜ Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No: 14 |
7) | Aile ve aile kavramı, Hasta ailesi, aile hekimliği, koruyucu hekimlik, halk sağlığı kavramları | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
8) | Sağlık eğitimi ve sisteminin sosyal yapı içerisindeki yeri | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
9) | Yoksulluk, işsizlik, boşanma, şiddet gibi sosyal olguların sağlık-hastalık ilişkisi Yaş ve cinsiyetin etkisi | 4) Özçelik Adak, N. (2002). Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, Birey Yayıncılık 5) Duyan V. (2004). Cinsel Tutum Ölçeği. Ankara: HÜ Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No: 14 |
10) | ARA SINAV | - |
11) | Hastane ve sağlık kuruluşlarının örgütsel yönetsel yapısı. Doktor, hemşire, diyetisyen vb. sağlık personelleri | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
12) | Sosyal etyoloji. Hastalığın sosyal ekolojisi. Klinik sosyoloji. Sosyal Epidemiyoloji. Medikal demografi | 4) Özçelik Adak, N. (2002). Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, Birey Yayıncılık 5) Duyan V. (2004). Cinsel Tutum Ölçeği. Ankara: HÜ Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No: 14 |
13) | Sağlık Bakım Sistemi Ulusal ve Uluslararası Sağlık Kuruluşları | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
14) | Sosyal statüler ve sosyal roller. Kavram tanımı. Statülerin fonksiyonları ve kazanılması. Engelli ve Sakat Bireylerin Sağlığı ve İzlenimleri. Günümüzde etkin olan başlıca kronik hastalıkların sosyal boyutları. | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
15) | Final Sınavı | - |
Ders Notları / Kitaplar: | 1) Doğan, İ., Sosyoloji Ders Notları, 1999 2) Özcan , A., Hasta Hemşire İletişimi, 2006 3) Cirhinlioğlu, Zafer (2001). Sağlık Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayın. |
Diğer Kaynaklar: | 4) Özçelik Adak, N. (2002). Sağlık Sosyolojisi Kadın ve Kentleşme, Birey Yayıncılık 5) Duyan V. (2004). Cinsel Tutum Ölçeği. Ankara: HÜ Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Yayın No: 14 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||
1) Çocuk Gelişimi alanındaki temel kavramlar, bilimsel teorileri tanımlayarak, aralarında karşılaştırma yapabilir | ||||
2) Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri günlük yaşam koşullarına ya da farklı bağlamlara uyarlayabilir | ||||
3) Alanı ile ilgili sosyal sorumluluk bilincine sahiptir ve bu tür projelere katılma konusunda isteklidir |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çocuk Gelişimi alanındaki temel kavramlar, bilimsel teorileri tanımlayarak, aralarında karşılaştırma yapabilir | |
2) | Çocuk Gelişimi alanında edindiği bilgileri günlük yaşam koşullarına ya da farklı bağlamlara uyarlayabilir | |
3) | Alanı ile ilgili sosyal sorumluluk bilincine sahiptir ve bu tür projelere katılma konusunda isteklidir |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 120 |