SOS104 Sosyolojide Felsefi Yaklaşımlarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS104
Ders İsmi: Sosyolojide Felsefi Yaklaşımlar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Felsefe disiplinini tanıtmak ve temel kavramlarına ilişkin bilgi kazandırmak.

Dersin İçeriği: Felsefenin temel kavramları;felsefe,bilgi,değer,varlık,vb. Felsefenin temel sorunları ve felsefi yaklaşımlar. Felsefe-varlık ilişkisi, bilgi kuramı, değer kuramı. Yaşam- felsefe ilişkisi, yaşamın anlamı sorunu.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mantık, bilgi kuramı, etik, ve siyaset felsefesinin temel kavramlarını kullanabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Eleştirel düşünme ve yazma yeteneklerini kazanıp geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sosyal Bilimler metinlerini detaylı okuyup, analiz edebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel anlamda felsefeye giriş.Bilgi ve bilgi türleri S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
2) Bilgi felsefesi,bilginin imkanı,kaynağı,ölçütleri S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
3) Bilim felsefesi.Bilim ve felsefenin ilişkisi,bilime çeşitli yaklaşımlar S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
4) Varlık felsefesi:Varlık-metafizik ayrımı,varlık maddedir diyenler(Demokritos,Hobbes,La Mettrie),varlık tinseldir (Platon,İbni Sina,Berkeley,Hegel)diyenler S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
5) Varlık ne maddedir ne de tinseldir diyenler (Aristoteles,Descartes,Spinoza) S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
6) Ahlak felsefesi:Değer ve değer çeşitleri,ahlak felsefesi,normatif ahlak S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
7) Sokrates,Platon ve Aristo mutluluk ahlakı,Kant ve ödev ahlakı S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
8) vize S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
9) Siyaset Felsefesi:Siyaset ve felsefe arasındaki ilişki,siyaset gerekli mi Anarşizm ve devlet,Platon ve İdeal devlet,siyaset felsefesinin problem ve kavramları S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
10) Sanat Felsefesi;estetik tavır nedir,estetik haz,sanat felsefesi-estetik farkı,sanat kuramları, S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
11) Din Felsefesi;din nedir,teoloji ile din felsefesi arasındaki farklar,dini bilgi,tanrı,tanrının varlığı hakkında görüşler:teizm,ateizm,deizm,panteizm S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
12) Tanrının varloğı hakkında kanıtlar;ontolojik,kozmolojik,teleolojik kanıtlar S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
13) İletişim felsefesi;Dil ve iletişim,iletişim problemleri,dil ve iletişim S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
14) Değerlendirme S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: S.Hayri Bolay;Felsefeye Giriş,Akçağ yay.,1.basım,Ankara,2004.
A.Kadir Çüçen;Bilgi Felsefesi,Asa Yay.,1.Basım,Bursa,2001.
Ahmet Arslan;Felsefeye Giriş,Vadi yay.,1.basım,Ankara,1991.
A.Kadir Çüçen,Felsefeye Giriş,Asa yay.,2.basım,Bursa,2001.

Diğer Kaynaklar: Ahmet Cevizci;Felsefe,sentez yay.,1.basım,Bursa,2007.
Macit Gökberk; Felsefe Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul,1990.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 144
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 188