SOS106 İnsanlık ve Kültür Tarihi IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS106
Ders İsmi: İnsanlık ve Kültür Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsanlık ve Kültür Tarihi I dersinin devamı niteliğinde ve mahiyetinde olan bu ders, önceki ders gibi insana ilişkin iki temel soruyu hareket noktası olarak alır:
- İnsan nasıl var oldu?
- İnsan nasıl “insan” oldu?

Birbiriyle ilişki ve geçişlilik içindeki bu iki sorudan birincisi “biz” insanları, parçası olduğumuz doğal (biyolojik) varlık alanı içerisinde kavramaya çalışır. İkinci soru ise insanı diğer canlılardan ayrı kılan, ona “canlı-üstü” varlık konumu kazandıran “kültür” ün ortaya çıkışı ve evrimi üzerinde odaklaşır.

Dersin İçeriği: Hem biyolojik hem de kültürel varlık olmanın yarattığı gerilimle biçimlenen insan doğası üzerine düşünmeye yönelik bu ders, sosyal bilimlerde eğitimini sürdüren öğrencilere insana ve kültüre dair temel tarihsel bilgileri kazandırmayı ve onları tartışmaya teşvik etmeyi hedeflemektedir. Bu nedenle kolaycı yanıtlar sunmaktan çok, düşünmeye, merak etmeye ve araştırmaya davet eden sorunlarla yol alınacaktır.

Ders bu ve benzeri soruları karşılaştırmalı perspektiften sosyolojik olarak tartışmaya açacaktır. Her ders, bir ana okuma metni temelinde işlenecek, ders sorumlusu o metin üzerinden yaptığı değerlendirmeyi daha sonra öğrencilerin tartışmasını isteyecektir. Söz konusu metinlerin öğrenciler tarafından da derse okunarak gelinmesi, bir zorunluluktur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1)
2.1) Helenistik dönem, Roma imparatorluğu, Hıristiyanlık, Martin Luther ve Protestanlığın Avrupa coğrafyası üzerindeki etkileri, Yeniçağda felsefe, Keşifler dönemi konularında genel bilgi sahibi olur.
2) Sümerler, Mısır uygarlığı, Hint, Çin ve Yunan uygarlıklarının temek düşünür ve kavramlarını tanır.
3) Avrupa Rönesansı, Avrupa Aydınlanması, Alman Romantizmi, Sanayi Devrimi, Kolonyal yayılma, Oryantalizm ve Osmanlı kültürü, Osmanlıda modernleşme ve ulusal kimlik inşasında arayışlar konularında bilgi sahibi olur, temel düşünür ve kavramları tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Entelektüel ve eleştirel bir yaklaşım geliştirme becerisi kazanır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel tekrar Helenistik dönem Helenistik dönem felsefesi Helenistik dönem sanatı Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
2) Roma İmparatorluğu dönemi Coğrafi koşullar Genel kültürel yapı Antik Roma sanatı Antik Roma'da felsefe Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
3) Hıristiyanlığın ortaya çıkışı Mezhepler, kiliseler Hıristiyanlığın felsefi ve kültürel temellerinin sorgulanması Ortaçağ sanatı Ortaçağ felsefesi Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
4) Geç Ortaçağ Dönemi Özellikleri Orta Çağların Sonu ve Reform Martin Luther İncil çevirisi Avrupa coğrafyasının yeniden şekillendirilmesi Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
5) Rönesans döneminin genel özellikleri Rönesans döneminde sanat Rönesans Sanatı ve Ortaçağ sanatının karşılaştırılması Rönesans döneminde felsefe Müziğin Rönesansı Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
6) Yeniçağ düşüncesinin şekillenmesi Hümanizma düşüncesi Coğrafi keşifler dönemi Önemli buluşlar ''Öteki'' ile karşılaşma Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
7) Avrupa Aydınlanması Descartes felsefesinin temel unsurları Kant felsefesinin temel kavramları Özne ve nesne ayrışması Kimlik ve özdeşlik kavramları Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
8) Romantik dönemin özellikleri Romantik dönemde sanat Romantik dönemde müzik Romantik dönem edebiyatı Romantizm ve ulusçuluk politikaları, miller/milliyetçilik düşüncesi Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
9) Ara sınav Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
10) Tarihin Diğer Yüzü: İslamiyet'in ortaya çıkışı İslam'ın Bakış Açısından Dünya Tarihi Arap-İslam Kültürünün Akıl Yapısı Arap dünyasının Batı düşüncesi üzerine etkisi İslam ''felsefesi'' Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
11) Şarkiyatçılık/Oryantalizm nedir? Doğu'nun kültürel sınırları Batı'nın Doğu imgesi Batı'nın Doğu üzerinden kimlik inşası Seyahatler ve seyahat edebiyatı üzerinden kimlik inşası Oryantalist sanat Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
12) Osmanlı modernleşmesi Ulusal kimlik inşasında yeni arayışlar, yönelimler Batı'dan aktarılan düşünce akımları Edebiyatta Batı'dan aktarılan yeni biçimler Tanzimat dönemi Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
13) 20. Yüzyılın kültür tarihi 2. Dünya Savaşı Nazi Almanyası Nazi Almanyasında sanat ve mimarlık Savaş sonrası Avrupasında yeni yönelimler Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
14) Çağdaş kültür kuramları Postmodern yaklaşımlar 20. Yüzyıl felsefesi Eleştirel kuram Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mcneil, William H. (2002): Dünya Tarihi, çev. Alaeddin Şenel, İmge Kitabevi
Diğer Kaynaklar: Server Tanilli. Uygarlık Tarihi. Cumhuriyet Kitapları. 2013

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 2
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 75
Sunum / Seminer 6 12
Proje 1 3
Ara Sınavlar 1 3
Final 2 4
Toplam İş Yükü 145