Tıbbi Laboratuvar Teknikleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | TLT207 | ||||||||
Ders İsmi: | Klinik Biyokimya | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. DAMLA EKİN YÜZER | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı hastalara uygulana tüm klinik biyokimya testlerinin hastalıklarla olan ilişkisini açıklamaktır. |
Dersin İçeriği: | Karbohidrat, lipit, aminoasit, pürin metabolizması ve hastalıkları, Klinikte kullanılan enzimleri karaciğer, kalp, GİS, pankreas hastalıkları ve ilgili testleri, vücut sıvıları biyokimyası, su ve asit baz dengesi ile bozuklukları, |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Amino asit ve proteinler • Plazma proteinleri • Protein anormallikleri Laboratuar güvenliği Klinik laboratuvar malzemeleri | |
2) | Proteinsiz azot bileşikleri • Enzimlerin sınıflandırılması • Klinik önemi olan enzimler Amino asitlerin ve proteinlerin genel reaksiyonu Plazma protein elektroforezi | |
3) | Karbonhidratlar • Hiperglisemi • Hipoglisemi Karbonhidratların genel reaksiyonları Kan örneği | |
4) | • Lipidler • Lipoproteinler • Lipid bozuklukları Lipidlerin genel reaksiyonu Lipoprotein elektroforezi | |
5) | • Elektrolitler • pH ve tampon sistemleri • Vücut Sıvıları Çözüm Çeşitleri PH kavramı | |
6) | • Hemoglobin • Myoglobin • Porphyrins Basic seperation techniques Assesment of hemoglobin and bilirubin | |
7) | ara sınav | |
8) | Hipofiz Fonksiyonu • Adrenal fonksiyon • Gonadal fonksiyon Spektrofotometri | |
9) | • Tiroid bezi • Kalsiyum homeostazı ve hormonal düzenleme serum ve idrarda kalsiyum ve fosfor analizi İdrar taşlarının analizi | |
10) | Karaciğer fonksiyonu Karaciğer fonksiyon enzimlerinin analizi | |
11) | Kardiyak fonksiyon Kalp fonksiyonu enzimlerinin analizi | |
12) | • Böbrek fonksiyonu İdrar analizi | |
13) | Pancreatic and gastrointestinal sistem fonksiyonları Oral glucose tolerance test (OGTT) | |
14) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler. Carl A. Burtis ve David E. Bruns. Beşinci baskıdan çeviri. Çeviri editörü: Diler Arslan. Palme Yayıncılık. 2. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 7th Edition. Carl A. Burtis and David E. Bruns. 3. Clinical Chemistry Theory, analysis, correlation, 5th Edition . Lawrence A. Kaplan and Amadeo J. Pesce. 4. Clinical Chemistry: Principles, Techniques, and Correlations Hardcover 2013. 7th Edition. Mihael L. Bishop, Edward P. Fody and Larry E. Schoeff. 5. Medical Biochemistry. 3rd. John Baynes, Marek H. Dominiczak. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler. Carl A. Burtis ve David E. Bruns. Beşinci baskıdan çeviri. Çeviri editörü: Diler Arslan. Palme Yayıncılık. 2. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics, 7th Edition. Carl A. Burtis and David E. Bruns. 3. Clinical Chemistry Theory, analysis, correlation, 5th Edition . Lawrence A. Kaplan and Amadeo J. Pesce. 4. Clinical Chemistry: Principles, Techniques, and Correlations Hardcover 2013. 7th Edition. Mihael L. Bishop, Edward P. Fody and Larry E. Schoeff. 5. Medical Biochemistry. 3rd. John Baynes, Marek H. Dominiczak. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri ve anatomik yapılarını tanımlar. | |||||||||||||||
2) Alanına ilişkin terimleri açıklar. | |||||||||||||||
3) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki güncel bilgileri içeren temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||
4) Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip olur. | |||||||||||||||
5) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||
6) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda analizlerle ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar. | |||||||||||||||
7) Alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | |||||||||||||||
8) Yaralanmalarda ve diğer acil durumlarda sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | |||||||||||||||
9) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir. | |||||||||||||||
10) Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | |||||||||||||||
11) Meslek ahlâkı bilincini kazanır ve mesleği ile ilgili verilerin toplanması aşamasında bilimsel ve ahlaki kurallara uyar. | |||||||||||||||
12) Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |||||||||||||||
13) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |||||||||||||||
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |||||||||||||||
15) Güncel bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | |||||||||||||||
16) Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri ve anatomik yapılarını tanımlar. | |
2) | Alanına ilişkin terimleri açıklar. | |
3) | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki güncel bilgileri içeren temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |
4) | Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip olur. | |
5) | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahip olur. | |
6) | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda analizlerle ilgili beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında sorunları tanımlar. | |
7) | Alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | |
8) | Yaralanmalarda ve diğer acil durumlarda sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | |
9) | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir. | |
10) | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | |
11) | Meslek ahlâkı bilincini kazanır ve mesleği ile ilgili verilerin toplanması aşamasında bilimsel ve ahlaki kurallara uyar. | |
12) | Tıbbi Laboratuvar Teknikleri Programı alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | |
13) | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur. | |
14) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
15) | Güncel bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | |
16) | Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. |
Ders | |
Laboratuvar |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 40 | 40 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 170 |