İşletme YL (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TMBA517 | ||||||||
Ders İsmi: | İşletme Ekonomisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYLİN SOYDAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı işletmeler açısından ekonomik analizin mikro yönlerini ele almaktır. Arz, talep, fiyat oluşumu, piyasa yapıları konuları özellikle strateji perspektifine odaklanarak tartışılacaktır. Dersi alan öğrenciler rekabetçi bir strateji geliştirmeye temel oluşturacak ekonomik analizin temel kavramlarını ve araçlarını kavrayacak ve ekonomik analizi yapabileceklerdir. |
Dersin İçeriği: | Etkili ve verimli yönetilen işletmeler rekabetçi ortamda daha başarılıdırlar. İşletmelerin verimli yönetilmesi işletme ekonomisi temellerine dayanır. Çalışma konuları farklı olsa da işletmelerin ortak yanları ve ortak sorunları bulunur. İşletme ekonomisi bu ortak yanları ve sorunları ortaya çıkaracak ilke, kural ve yöntemleri araştırarak nasıl hareket etmesi gerektiğini saptamaya çalışır. Bu kapsamda kuruluşundan yaşantısı sona erinceye kadar işletmede oluşacak alım, ticaret, finansman gibi ekonomik olayların tüm yönleri ile incelenmesi işletme ekonomisinin ana ilgi alanını oluşturur. İşletme ekonomisi; genel ekonomi, davranış bilimleri, istatistik ve matematik ile yakından ilişkilidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İşletme ekonomisinin temel kavramlarını tarif eder. • Azalan verimlerin önemini tanır. • Firmanın rekabetçi çevresini tarif eder. | |
2) | • Talep eğrisini kaydıran faktörleri tanır. • Tüketici fazlasının firma için önemini anlar. • Talebin fiyat ve gelir değişimine tepkisine göre malları sınıflandırır. • Esneklikleri hesaplar. • Esnekliklerle toplam hasılat arasındaki ilişkiyi anlar. | |
3) | • Toplam, ortalama ve marjinal maliyetleri ayırt eder. • Kârı maksimize eden çıktı düzeyini belirler. • Değişken ve sabit maliyetleri ayırt eder. • Dışsal ve içsel ölçek ekonomilerini anlar. | |
4) | • Fiyat ve fiyat dışı faktörlerin etkisini anlar. • Arzın çeşitli faktörlere tepkisini ölçer. • Tedarik ve değer zincirlerini tanır. • İşlem maliyetleri ile kaynak temelli teoriyi açıklar. • Dikey, yatay gibi çeşitli şirket yapılarını tanımlar. • Üretici fazlasını açıklar. | |
5) | • Denge fiyatlarının nasıl oluştuğunu anlar. • Dengesizliğin nasıl ortadan kalktığını açıklar. • Talep ve arz değişimlerinin fiyatı nasıl etkilediğin açıklar. • Fiyat mekanizmasının kaynak tahsisindeki rolünü açıklar. | |
6) | vize sınavı | |
7) | • Tam rekabette uzun ve kısa vade analizlerinin önemini anlar. • Aşırı kârın rolünü anlar. • Tahsis ve üretim etkinliklerini ayırt eder. • Pareto optimaliteyi anlar. | |
8) | • Monopolistin neden fiyat yapıcı olduğunu anlar. • Monopol piyasasında piyasaya giriş engellerini açıklar. • Monopolün etkinliğe olan etkisini açıklar. • Çeşitli yöntemlerle monopolün gücünün derecesini ölçer. | |
9) | • Ürün farklılaştırmasının rolünü anlar. • Tekelci rekabetin refah maliyetlerini anlar. • Kısa ve uzun vadede tekelci rekabette dengeyi açıklar | |
10) | • Oligopolistik piyasalarda firma davranışını anlar. • Oligpolistik piyasalarda bir firmanın diğer firmalar üzerindeki etkisini anlar. • Karşılıklı bağımlılığı anlar. • Oligopolistlerin farklı stratejilerini tarif eder. • Oligopolü açıklayan iki modeli anlar. | |
11) | • Rekabetçi strateji ve rekabetçi avantajı açıklar. • Porter’ın beş kuvvet modelinin sektör analizinde önemini açıklar. • Jenerik stratejilerin önemini tarif eder. | |
12) | • Fiyatın rekabetçi bir ekonomide nasıl belirlendiğini tanır. • Farklı jenerik fiyatlama stratejilerini ayırt eder. • Farklı piyasa yapılarındaki fiyatlama stratejisi farklılıklarını anlar. | |
13) | • Piyasa başarısızlıklarını, kamu mallarını tanımlar. • Devletin piyasaya müdahalesinin anlamını tanır. • Devletin ekonomideki rolünü anlar. • Endüstriyel politikanın sanayi için önemini tanır.. • Rekabet yasasının ilkelerini anlar. | |
14) | • Önemli değişkenler arasındaki ilişkilerin modellenmesi ile geleceğe dönük yapmayı ayırt eder. • Talep tahminini anlar. • Talep tahmini için veri toplamada hangi metodların kullanıldığını tarif eder. | |
15) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | J.Sloman,D.Garratt,J.Guest and E.Jones,Economics for Business,8th ed.Pearson,2019. Muammer Doğan,İşletme Ekonomisi ve Yönetim,12.Basım,Nobel Yayınevi,2021. Genel İşletmecilik Bilgileri, Demek Varoğlu, Doğan Tuncer, Doğan Yaşar Ayhan, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2007. İşletme Ekonomisi, Tamer Müftüoğlu, Turhan Kitabevi, 2003. Boone, Kurtz, Çağdaş İşletme, Nobel yayınevi, çev.edit. Azmi Yalçın, 14.basımdan çeviri. Dilber Ulaş, Küreselleşme Sürecinde Dışa Açılma Stratejileri, Nobel Yayınevi, 2009, Ankara. Hayri Ülgen, Kadri Mirze, İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları , 8.basım, 2016. Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, 2015. |
Diğer Kaynaklar: | J.Sloman,D.Garratt,J.Guest and E.Jones,Economics for Business,8th ed.Pearson,2019. Muammer Doğan,İşletme Ekonomisi ve Yönetim,12.Basım,Nobel Yayınevi,2021. Genel İşletmecilik Bilgileri, Demek Varoğlu, Doğan Tuncer, Doğan Yaşar Ayhan, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2007. İşletme Ekonomisi, Tamer Müftüoğlu, Turhan Kitabevi, 2003. Boone, Kurtz, Çağdaş İşletme, Nobel yayınevi, çev.edit. Azmi Yalçın, 14.basımdan çeviri. Dilber Ulaş, Küreselleşme Sürecinde Dışa Açılma Stratejileri, Nobel Yayınevi, 2009, Ankara. Hayri Ülgen, Kadri Mirze, İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayınları , 8.basım, 2016. Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği, Beta Yayınları, 2015. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) İşletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek | ||||||
2) İş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak | ||||||
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması | ||||||
4) İşletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma | ||||||
5) Rapor, çıktı, örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması | ||||||
6) Mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme | ||||||
7) İşletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek | |
2) | İş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak | |
3) | Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması | |
4) | İşletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma | |
5) | Rapor, çıktı, örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması | |
6) | Mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme | |
7) | İşletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 98 |
Ödevler | 12 | 12 |
Ara Sınavlar | 4 | 36 |
Final | 6 | 46 |
Toplam İş Yükü | 237 |