Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | TMBA531 | ||||||||
Ders İsmi: | Stratejik Yönetim | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi FİTNAT NAZLI YAĞIZ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi BEYZA TOKSOY Öğr.Gör. AHU TUĞBA KARABULUT Dr.Öğr.Üyesi LÜTFİ SAKA |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilerin, giderek daha rekabetçi hale gelen iş dünyası için nasıl yöneticiler olacakları konusunda eğitmek üzere tasarlanmıştır. Bu derste uluslararası iş ortamı ve küresel iş stratejileri ve çok uluslu işletmelerin zorlukları anlatılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Stratejik Yönetim, işletme ve kurumların, seçtikleri iş alanında hedeflerine ulaşmaları için kullanmaları gereken yöntemlerle ilgilidir. Strateji, yönetim ve planlama bu dersin ana eksenleridir. Strateji, planlama ve yönetim konuları, işletmelerin mevcut durumları (misyon), gelecekte olmak istedikleri yer (vizyon), bu amaç ve hedefe ulaşmak için belirledikleri çalışma değerleri, kurumsal-iş-işlevsel stratejilerle ilgilidir. Dersimizde bu konular aşamalı ve bütünleşik olarak anlatılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Dönem konularını açıklar. • Stratejik yönetimin unsurlarını açıklar. • İşletme yönetimini tanımlar. | |
2) | • Stratejik yönetim sürecini açıklar. • Stratejik analiz evresini tartışır. • Stratejik yönlendirme evresini tanımlar. | |
3) | • Tahmin Tekniklerini tartışır. • Genel ve iş çevresini açıklar. • Dış çevre analizinde yararlanılan teknikleri açıklar. | |
4) | • Kritik başarı faktörlerinin analizini açıklar. • İşletmenin varlık ve yeteneklerini tanımlar. • İşletme analizinde kullanılan teknikleri tartışır. | |
5) | • İşletmelerde yönetişim ile ilgili önemli unsurların ölçülmesini açıklar. • Uluslararası kurumsal yönetişim model ve uygulamaları tartışır. • İşletmelerde sosyal sorumluluk kavramını tanımlar | |
6) | • Uluslararasılaştırma kavramının analizini açıklar. • İşletmelerde stratejik yönetim uygulamalarını açıklar. • Stratejik yönetim yöntemini tanımlar ve tartışır. | |
7) | • Kurumsal stratejilerin saptanmasında kullanılan teknikleri açıklar. • Çeşitli birleşme ve satın alma yöntemlerini tartışır. • İşbirliğinde riskler ve karşılıklı güven unsurunu açıklar. | |
8) | • Stratejik yönetim ile ilgili kavramları açıklar. • Stratejik yönetim sürecini tanımlar. • Stratejik yönlendirmeyi açıklar. | |
9) | • Küreselleşme sonucu ortaya çıkan dinamiklerin analiz edilmesi. • Stratejiler ve bölümlere ayırma kavramını açıklar. • İşletme yapılarını tanımlar. | |
10) | • Çeşitlendirme stratejilerini açıklar. • Temel stratejileri tartışır. • Değer esaslı stratejik yönetimi tanımlar. | |
11) | • Dünya çapında öğrenmeyi açıklar. • Rekabet stratejilerini tanımlar. • Sürdürülebilir rekabet üstünlüğünü tartışır. | |
12) | • Global şirket araştırmasını açıklar. • Üst düzey stratejileri tanımlar. • Boston danışma grubu işbirimleri portföy yönetim matrisini açıklar. | |
13) | • Sosyal sorumluluk konusunu açıklar. • Faydacı yaklaşımı tartışır. • Adalet yaklaşımını tartışır. | |
14) | • Stratejik bir araç olarak kalite evleri konusunu tartışır. • Örnek uyguklamaları tartışır. • Teknoloji ve kalite kavramlarını tanımlar. | |
15) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | İşletmelerde Stratejik Yönetim, Hayri Ülgen- S. Kadri Mirze, Beta Yayınları, İstanbul, 2010 ISBN : 9786053331070 |
Diğer Kaynaklar: | İşletmelerde Stratejik Yönetim, Hayri Ülgen- S. Kadri Mirze, Beta Yayınları, İstanbul, 2010 ISBN : 9786053331070 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek. | ||||||||||||
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. | ||||||||||||
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek. | ||||||||||||
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek | ||||||||||||
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek. | ||||||||||||
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek | ||||||||||||
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek. | ||||||||||||
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. | ||||||||||||
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek. | ||||||||||||
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek. | ||||||||||||
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak | ||||||||||||
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek. | ||||||||||||
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek. | |
2) | EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. | |
3) | EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek. | |
4) | EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek | |
5) | EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek. | |
6) | EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek | |
7) | EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek. | |
8) | Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. | |
9) | İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek. | |
10) | Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek. | |
11) | Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak | |
12) | Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek. | |
13) | Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 90 |
Ödevler | 13 | 13 |
Ara Sınavlar | 4 | 33 |
Final | 5 | 47 |
Toplam İş Yükü | 228 |