HRE102 Halkla İlişkilerin Temelleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sağlık YönetimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sağlık Yönetimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HRE102
Ders İsmi: Halkla İlişkilerin Temelleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. NEZAHAT HANZADE URALMAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere halkla ilişkiler alanının yapısını tanıtmak ve etkili halkla ilişkiler teorisinin iletişim ve ikna kavramlarını inceleyerek tarihini tanıtmaktır.

Bölümler, okumalar ve vaka analizleri aracılığıyla, halkla ilişkiler tarihi, rolü, etik ve mesleki standartlar, medya ilişkileri, kriz yönetimi ve kamuoyu gibi ilgili konuları belirleyip tartışacağız.
Dersin İçeriği: Halkla ilişkiler teorisine giriş; Pazarlama karması ve IMC; Proaktif ve reaktif halkla ilişkiler; Halkla ilişkilerin tarihsel gelişim süreci; Halkla ilişkiler hedef kitlesi; PR süreci; Basılı medya ilişkileri; PR'de radyo ve televizyon; PR araçları; Etkinlik yönetimi; Sponsorluk; Kurum içi iletişim, kurumsal kimlik, kurumsal imaj;

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) -Halkla ilişkileri kavramının tarihi, süreçleri, strateji ve taktikleri il bilinmmesi -Halkla ilişkiler uygulamalarının ne olduğunun bilinmesi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Öğrenciler ile tanışma Bir sonraki ders için sınıf oturumu için okuma yapma Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
2) • Halkla ilişkilerin kuramsal çerçevesini belirtecek şekilde tanımlama. • Halkla ilişkilerin genişleyen işlevlerini açıklama ve kavram için kullanılan farklı terimleri sıralama. • Gerilla halkla ilişkiler ve gerilla yaratıcılığını tanımlama • Edward Bernays'ın halkla ilişkiler tanımını gösterme Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
3) • Pazarlama karmasını ve unsurlarını açıklama • Pazarlama karmasında halkla ilişkilerin yerini ve işlevini tanımlama • Entegre Pazarlama İletişimi (IMC) teorisini tanımlama • IMC'nin her bileşenini detaylı olarak açıklama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
4) • Proaktif ve reaktif halkla ilişkiler tanımlama • Proaktif bir iletişimci olmanın yararlarını açıklama • İki yaklaşımın avantajlarını ve dezavantajlarını sıralama ve tartışma Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
5) • Dünya tarihinde ilk örnekleri özetleme • ABD'de ilk uygulama örneklerini açıklama • Tarihi olaylarla birlikte 4 PR modelini (tanıtım, kamusal bilgi, iki yönlü asimetrik ve iki yönlü simetrik modeller) açıklama • Türkiye'de örgütsel gelişim, kurumlar ve kamu yönetimi bağlamında Halkla İlişkiler gelişimini açıklama • Bazı Avrupa ülkelerinde PR'nin tarihsel gelişimini açıklama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
6) • PR'de hedef kitle kavramını tanımlama • Hedef kitle türlerini ve özelliklerini açıklar ve açıklama • Hedef kitlenin özelliklerini çok iyi bilmenin avantajlarını ve sakıncalarını tanıma Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
7) • Araştırma, planlama, eylem ve değerlendirme de dahil olmak üzere PR sürecini ayrıntılı olarak listeler ve açıklama • PR'deki resmi ve gayri resmi araştırma yöntemlerini açıklama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
8) • PR'de hedef kitle kavramını tanımlama • Dünya tarihinde ilk örnekleri özetleme Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
9) • Basılı medya hakkında genel bilgileri tanımlama • Basın raporunu tanımlama ve nasıl hazırlanacağını açıklama • Basın toplantılarını tanımlama, basın resepsiyonları, basın toplantıları ve basın turları Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
10) • Radyo ve televizyonun özelliklerini bir PR araçları olarak tanımlama • PR için radyo ve TV'yi nasıl kullanacağınızı açıklama • Radyo ve televizyon arasındaki farkları belirtme Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
11) • Basın makaleleri, kurumsal yayınlar, broşürler, kitapçıklar, muhtıralar, mektuplar, sunumlar, sergiler ve fuarlar tanımlama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
12) • Etkinlik yönetimi kavramını tanımlama • Bir PR etkinliğinin nasıl hazırlanacağını detaylı olarak açıklama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
13) • Sponsorluk kavramını tanımlama • Sporu, kültürü, çevreyi ve ilgili sponsorlukları ayrıntılı olarak açıklama • Sponsorluk sözleşmesinin nasıl hazırlanacağını gösterme • Gerilla pazarlamasını ve ürün yerleşimini tanımlama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
14) • Kurum içi iletişimin önemini, amaçlarını ve yöntemlerini tanımlama • Kurumsal kimliği ve kurumsal imajı tanımlama • Bunların bileşenlerini detaylı olarak açıklama Bir sonraki ders oturumu için okuma yapmak
15) Bir önceki dersin devamı Final sınavına hazırlık
16) Final sınavı Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zillioğlu, M. (1993). İletişim nedir?. Cem yayınevi.
Tayfun, R. (2009). Etkili iletişim ve beden dili.

Diğer Kaynaklar: Peltekoğlu, F. B. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? 8th Edition. İstanbul: Beta

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar.
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir.
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür.
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir.
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir.
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır.
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur.
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 0
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Laboratuvar 14 14
Uygulama 16 16
Derse Özgü Staj 16 16
Arazi Çalışması 16 17
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 16
Sunum / Seminer 16 16
Proje 16 16
Ödevler 16 16
Küçük Sınavlar 16 16
Ara Juri 16 16
Ara Sınavlar 1 1
Rapor Teslimi 16 16
Juri 16 16
Final 1 1
Toplam İş Yükü 241