Sağlık Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SAG255 | ||||||||
Ders İsmi: | Sağlık Yönetimi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. AYSUN DANAYİYEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. ERDİNÇ ÜNAL Dr.Öğr.Üyesi UĞUR TARIK ÖZKUT |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin sonunda öğrencilerin, bir disiplin ve süreç olarak yönetim ve fonksiyonlarının sağlık alanındaki uygulamalarını, Türkiye’deki sağlık hizmetleri ve kurumları ile yönetimini, gelişimini ve ayrıca çağdaş yönetim yaklaşımları ve kavramlarıyla açıklayabilecek ve tartışabilecek düzeyde olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | -Yönetim kavramı, Yönetim teorileri ve tarihsel gelişimi -Yönetim fonksiyonları -Sağlığın yönetiminde yönetim süreci ve fonksiyonlarının örnek uygulamalarla belirlenmesi, -Sağlık hizmetlerinin tanımı, sınıflandırılması ve özellikleri -Türkiye’de sağlık yönetimi, -Sağlığın alt sistemleri, kurumları, özellikleri ve yönetimi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Ders İşleyişi, Tanıtım, Ders Değerlendirmesi | Müfredat |
2) | Yönetim ve yönetici kavramları yönetim düzeyleri ve yönetici becerileri sağlık yöneticisi | powerpoint dokümanı |
3) | Yönetim yaklaşımları, teoriler, tarihsel gelişim | powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
4) | Yönetim süreci ve yönetim fonksiyonları | powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
5) | Sağlık hizmetleri sınıflandırılması ve özellikleri | powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
6) | Türkiye’de Sağlık hizmetlerinin sunumu ve kurumları | Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası |
7) | Türkiye’de Sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi | Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası |
8) | Türkiye’de sağlığın yönetimi ve Sağlık Bakanlığının Yapısı | Powerpoint dokümanı, Sağlık Bakanlığı'nın web sayfası, kitaptaki ilgili bölüm |
9) | ara sınav | Şimdiye kadar işlenen tüm konular |
10) | Sağlık sistemi ve temel sağlık hizmetleri | Powerpoint dokümanı, Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi, Prof. Dr. Osman Hayran (Makale) |
11) | Evde bakım hizmetleri | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
12) | 112 Acil Hizmetler Yönetimi | Powerpoint dokümanı, 112 Acil Sağlık Hizmetleri Web Sitesi |
13) | Adli Tıp Hizmetleri Yönetimi - Ruh Sağlığı Hizmetleri Yönetimi | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
14) | Olağandışı Hallerde Sağlık Hizmetleri Yönetimi | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
15) | Sağlık Eğitimi | Powerpoint dokümanı, kitaptaki ilgili bölüm |
16) | Final sınavı | Tüm konular |
Ders Notları / Kitaplar: | Sağlık Yönetimi Yazıları, Prof. Dr. Osman Hayran, Sage Yayıncılık, 2010. |
Diğer Kaynaklar: | Sağlık Hizmetleri Yönetimi, Doç.Dr. Metin Ateş (editör), Beta Yayınları, İstanbul, 2011. Sağlık İşletmelerinde Yönetim, Prof.Dr. Dilaver Tengilimoğlu ve ark., Nobel Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2009. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Prof. Dr. Şahin Kavuncubaşı ve Doç.Dr. Selami Yıldırım, 2012, Siyasal Kitabevi, Ankara. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
5 |
3 |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar. | ||||||||
2) Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir. | ||||||||
3) Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür. | ||||||||
4) Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir. | ||||||||
5) Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir. | ||||||||
6) Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır. | ||||||||
7) Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||||
8) Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur. | ||||||||
9) Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık ve sağlık yönetimi alanındaki kavramları tanımlar ve yorumlar. | |
2) | Örgüt/Kurum için amaç ve hedef belirleyebilir; bunları çalışanlar ve ekip arkadaşlarına aktarabilme çalışma alanındaki kişilere liderlik edebilme ve takım ruhunu aşılayabilme becerilerine sahiptir. | |
3) | Örgütün/Kurumun paydaşları ve rakipleri ile ilişkilerini analiz eder; bunlara ilişkin çalışmaları etkin bir biçimde yürütür. | |
4) | Sağlık mevzuatını ve bunu esas alan kanun ve yasal düzenlemeler ile güncel değişiklikleri değerlendirebilir, gerekli anlaşma ve çözümler üzerinde hazırlık ve sunum yapabilir. | |
5) | Karar, uygulama ve davranışlarında sağlık yönetimine ilişkin edindiği bilgileri kullanmak suretiyle verileri yorumlayabilme, analiz edebilme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme yetkinliğindedir. | |
6) | Sektörel gelişimleri takip edebilecek, bilimsel araştırma yapabilecek ve iletişim kurabilecek düzeyde İngilizceyi ve iş ilişkilerini sürdürebilecek düzeyde ikinci yabancı dili kullanır. | |
7) | Alanının gerektirdiği bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
8) | Toplum sağlığı sorunlarını analiz ederek, ihtiyaçlar doğrultusunda çözümler üretebilir ve bu doğrultuda sağlık eğitimi ve iletişimi programlarını oluşturur. | |
9) | Örgüt/Kurum, iş, toplumsal ve bilimsel etik değerlere uygun davranır; kültürel değerler ile çevre koruma, kalite, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Yazma Ödev Dosyası | 1 | % 10 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 11 | 121 |
Küçük Sınavlar | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 177 |