Sanat ve Kültür Yönetimi | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SKY207 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültürel Kurumların Tarihi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Genel Havuz | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, okumalar ve örnekler kullanılarak, Türkiye’de kültür kurumların ve mekânların Türkiye’ye özgü süreçleri, dinamikleri ve perspektifleri konularında bilgilendirmeyi amaçlar. Bu dersin sonunda öğrenci: • Türkiye’de kültür ve sanat kurumlarının tarihsel süreci, politikaları ve yöntemleri konularını tanımlamak ve tartışmak • Tarihsel süreç içerisin değişime uğrayan kültür kurumlarında misyon, programlama ve seyirci ilişkisi konularını analiz etmek • Müzecilik ve sergile teknikleri alanlarındaki problemleri çözmenin olası yolları içinden en uygun olanına karar verebilme yetisini tartışmak • Türkiye’de sanat sponsorluğu konusunun tarihsel süreci, politikaları ve yöntemleri konularını tanımlamak • Türkiye’de festival geleneğinin tarihsel süreci ve yöntemleri konularını tanımlamak ve tartışmak |
Dersin İçeriği: | • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş Ders anlatımı Grup içi tartışma • Tanzimat döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Osman Hamdi Bey’in tanıtılması • İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Tanzimat dönemi ve Arkeoloji müzesinin değerlendirilmesi Tartışma • Cumhuriyet döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Topkapı Sarayı’nın tanıtılması • Topkapı Sarayı’nın müzeye dönüştürülmesinin analiz edilmesi • Cumhuriyet dönemi müzeciliğinin değerlendirilmesi Tartışma • 1960-1980 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması • 1960-1980 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Tartışma • 1980-2000 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması • 1980-2000 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Mülkilik Kavramı Tartışma • Sivil toplum kuruluşlarının tarihi, yapısı ve yönetimi konularının tanımlanması • Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal, siyasal ve kültürel açılardan öneminin tartışılması • Vakıf ve Özel kurumların işleyişleri arasındaki farkların analiz edilmesi • İKSV: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın tanıtılması ve analiz edilmesi • İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın değerlendirilmesi Tartışma • Özel müzecilik kavramının tanımlanması ve tartışılması • İstanbul Modern’in tanıtılması • İstanbul Modern’in tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • İstanbul Modern’in değerlendirilmesi Tartışma • Pera Müzesi’nin tanıtılması • Pera Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Pera Müzesi’nin değerlendirilmesi Tartışma • Sabancı Müzesi’nin tanıtılması • Sabancı Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Sabancı Müzesi’nin değerlendirilmesi Tartışma • Türkiye’de sanat sponsorluğunun tanıtılması • Sponsorluk faaliyetlerinin kültür-sanat alanında analiz edilmesi • Şirketlerin tanıtım ve imaj geliştirme faaliyetlerine sanat sponsorluğunun katkısının/zararlarının tartışılması • Sponsorluğun değerlendirilmesi Tartışma • Akbank Caz Festivali’nin tanıtılması • Akbank Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Akbank Caz Festivali’nin değerlendirilmesi Tartışma • Garanti Caz Festivali’nin tanıtılması • Garanti Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi • Garanti Caz Festivali’nin değerlendirilmesi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | genel | genel |
1) | • Ders içeriklerinin konuşulması ve tartışılması | Ders içeriklerinin konuşulması ve tartışılması |
2) | • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş | • Osmanlı döneminde müzeciliğe ilk adımların tanımlanması • Osmanlı dönemi müzeciliğine giriş |
3) | • Tanzimat dönemi ve Arkeoloji müzesinin değerlendirilmesi | • Tanzimat döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Osman Hamdi Bey’in tanıtılması • İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi |
4) | • Cumhuriyet dönemi müzeciliğinin değerlendirilmesi | • Cumhuriyet döneminin tanımlanması ve değerlendirilmesi • Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin tanıtılması ve analiz edilmesi • Topkapı Sarayı’nın tanıtılması • Topkapı Sarayı’nın müzeye dönüştürülmesinin analiz edilmesi |
5) | • 1960-1980 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi | • 1960-1980 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması |
6) | • İstanbul Modern’in değerlendirilmesi | • Özel müzecilik kavramının tanımlanması ve tartışılması • İstanbul Modern’in tanıtılması • İstanbul Modern’in tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
7) | • 1980-2000 yılları arasında müzeciliğin değerlendirilmesi Mülkilik | • 1980-2000 yılları arasında müze ve müzeciliğin Türkiye’deki gelişimi konularının tanımlanması |
8) | • 7 haftada yer alan ders içerikleri | ara sınav |
9) | • İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın değerlendirilmesi | • Sivil toplum kuruluşlarının tarihi, yapısı ve yönetimi konularının tanımlanması • Sivil toplum kuruluşlarının toplumsal, siyasal ve kültürel açılardan öneminin tartışılması • Vakıf ve Özel kurumların işleyişleri arasındaki farkların analiz edilmesi • İKSV: İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı’nın tanıtılması ve analiz edilmesi |
10) | • Pera Müzesi’nin değerlendirilmesi | • Pera Müzesi’nin tanıtılması • Pera Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
11) | • Sabancı Müzesi’nin değerlendirilmesi | • Sabancı Müzesi’nin tanıtılması • Sabancı Müzesi’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
12) | • Sponsorluğun değerlendirilmesi | • Türkiye’de sanat sponsorluğunun tanıtılması • Sponsorluk faaliyetlerinin kültür-sanat alanında analiz edilmesi • Şirketlerin tanıtım ve imaj geliştirme faaliyetlerine sanat sponsorluğunun katkısının/zararlarının tartışılması |
13) | • Akbank Caz Festivali’nin değerlendirilmesi | • Akbank Caz Festivali’nin tanıtılması • Akbank Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
14) | • Garanti Caz Festivali’nin değerlendirilmesi | • Garanti Caz Festivali’nin tanıtılması • Garanti Caz Festivali’nin tarihinin, yapısının ve çalışmalarının tanıtılması ve analiz edilmesi |
16) | final sınavı | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Makaleler haftalık olarak verilmektedir. Articles are given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | Artun, Ali Ed., Sanatçı Müzeleri, İstanbul: İletişim, 2005 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||
1) 1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. 2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. 3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. 4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. 5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | |||||||
2) 1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. 2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. 4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 6-Duyusal algıyı somutlaştırır. | |||||||
3) 1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. 2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır. 3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | |||||||
4) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |||||||
5) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |||||||
6) - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |||||||
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||||
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | 1-Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir. 2-İlgili sanat alanına özgü sanat tarihi konusunda bilgi sahibidir. 3-Sanat ve tasarım materyalleri bilgisine sahiptir. 4-Sanat ve tasarım yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir. 5-İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 6-İlgili sanat alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 7-Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 8-Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 9-Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | 2 |
2) | 1-Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar. 2-İlgili sanat alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 3-İlgili sanat alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir. 4-Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 5-Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 6-Duyusal algıyı somutlaştırır. | 3 |
3) | 1-Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. 2-Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır. 3-Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | 2 |
4) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
6) | - Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 4 |
7) | - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 2 |
8) | Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | 2 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 16 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 27 |
Ödevler | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 113 |