Otomotiv Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FNS306 | ||||||||
Ders İsmi: | Küresel Ekonomide Güncel Konular | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi TURGAY MÜNYAS |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | • Son dönem ekonomik olguların analizi için önemli makroekonomik gösterge ve araçları tanıtır. • Küresel çerçeve içinde kilit ekonomik konuları analiz etmek için finansal piyasalarda küreselleşme ve liberalizasyon kavramlarını tanıtır. • Küresel ekonomik duruma ait kilit konular ve sorunlar ile ilgili olarak ‘finansal inovasyon/yenilik kavramını tanımlar. • Finansal piyasalarda küresel düzensizlikler yaratan çeşitli ekonomik vakaları analiz eder. |
Dersin İçeriği: | Bu ders, makroekonomik veri analizi; sector analizi; küresel piyasalar; uluslararası yatırım riskleri; faiz paritesi ve carry trade; yatırım fonları; emeklilik fonları; yatırım bankacılığı; finansal krizler; eşikaltı ipotek piyasası krizi; menkul kıymetleştirme; teminatlı borç yükümlülüğü; finansal krizlerin yayılması; sınır ötesi sermaye hareketleri; küresel finansal dengesizlikler konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İzlence • GSYİH, GSMH ve milli gelir kavramları • İstihdam verileri, enflasyon, faiz oranları, bütçe dengesi • Arz ve talep yönlü şoklar • Para politikası ve maliye politikası | İzlencenin gözden geçirilmesi. Okuma:, in Bodie-Kane-Marcus, bölüm 17, s. 548-582. |
2) | • İktisadi dalgalanmalar kavramı • Döngüsel işletmeler ve savunmacı sektörler • Ana, tesadüfi ve gecikmeli göstergeler • Sektör/sanayi kavramının anlatılması • Sektör döngüselliği ve işletme kaldıracı • Sektör rotasyonu ve sanayi yaşam döngüsü: başlangıç, konsolidasyon, olgunluk ve göreceli düşüş evreleri | Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 1, s. 1-36. |
3) | • Finansal piyasaların küreselleşmesi • Çok uluslu şirketler çerçvesinde kurumsal yönetişim ve sınır ötesi sermaye hareketleri • Küresel piyasalarda, uluslararası bankalar, yatırımcılar ve hükümetlerin rolü • Küreselleşme ve çok uluslu şirketler hakkında tartışılması | Dersi n tekrarı. Okuma:, Bodie-Kane-Marcus, s. 863-902. |
4) | • Küresel piyasalar: Gelişmiş ve Gelişmekte olan ülkeler • Döviz kuru riski • Politika riski • Uluslararası portföy çeşitlendirmesi | Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 14, s. 475-521. |
5) | • Ülke riski faktörleri: Finansal ve ekonomik risk • Politik risk faktörleri: kamulaştırma, kontrat inkarı/feshi, vergi ve düzenlemeler, döviz kontrolleri, yozlaşma, siyasi kargaşa ve terörizm • Borç krizi ve Brady Planı • Poltik risk ve sermaye bütçelendirme: beklenen nakit akışlarının ve iskonto faktörünün yeniden düzenlenmesi | Dersin tekrarı. Okuma: Bekaert-Hodrick, bölüm 14, s. 475-521. |
6) | • Ülke riski derecelendirmeleri • Risk çeşitleri ve politik risk analizi • Derecelendirme sistemleri: Dünya Bankası Yönetişim Göstergeleri • Ülke kredi riski genişlikleri (spredleri) • Ülke ve politik riskin büyüme ve yabancı yatırımlar üzerine etkisinin tartışılması | Dersin tekrarı. Okuma: Copeland, bölüm 3, s. 84-115 |
7) | • Örtüsüz Faiz Değerdeşliği’nin tanımı (ÖZFD) • Örtülü Faiz Değerdeşliği’nin (ÖFD) tanımı • ÖZDF’ye yönelik çıkarımların tartışılması • ÖFD’ye yönelik çıkarımların tartışılması • Cary trade dinamikleri: borçlanma dövizi, hedef dövizi, faiz farklarının önemi • Carry trade ve ampirik bulgular | Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin and Eakins, bölüm 20, s. 489-512. |
8) | Vize Sınavı | Yok |
9) | • Yatırım fonalrının avantajları • Yatırım fonlarında sahiplik kavramı • Açık ve kapalı uçlu yatırım fonları • Net varlık değeri ve hesaplanması • Hedge fonların yapısı • Sigorta yönetimi • Emeklilik fonları türleri | Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin and Eakins, bölüm 20 ve 21, s. 489-512. |
10) | • Yatırım bankalarının tanımı • Komisyoncu (broker) ve dağıtıcı/satıcı (dealer) kavramlarının tanımı • Yatırım bankacılığında hisse ve tahvil yükleniliciği (underwriting) • Hisse arzı; birleşme ve satın almalar • Komisyonculuk faaliyetleri ve hisse satışı • Hisse senedi komisyoncu şirketleri ile ticari bankacılık arasındaki fark • Girişim şirketi/sermayesi (venture capital) ile özel sermaye şirketi (private equity ) arasındaki fark | Dersin tekrarı. Okuma: Mishkin, bölüm 12, s. 281-313 |
11) | • Finansal İnovasyon • Gölge bankacılığı • Menkul kıymetleştirme • Finansal piyasalarda kuralsızlaşma ve etik standartlar • Bankacılığın tarihsel gelişimi • Uluslararası bankacılık | Dersin tekrarı. Dağıtılacak çeşitli materyallerin okunması. |
12) | • Küresel Finansal Kriz • Batmak için çok büyük kavramı • Finansal yayılma ve ölçümüne yönelik çeşitli simulasyon çalışmaları • Mikro ve makro ihtiyati politikalar • Finansal ağlar | Dersin tekrarı |
13) | • Tekrar: Makroekonomik göstergeler ve sector analizi • Tekrar: Küreselleşme ve çok uluslu şirketler • Tekrar: Uluslararası yatırımlar ve portföy çeşitlendirmesi • Tekrar: Ülke riski • Tekrar: Politik risk | Dersin tekrarı. |
14) | • Tekrar: ÖZFP ve ÖFP • Tekrar: Carry trade stratejisi ve çıkarımlar • Tekrar: Yatırım fonları ve emeklilik fonları • Tekrar: Yatırım bankacılığı • Tekrar: Menkul kıymetleştirme ve teminatlı borç yükümlülüğü • Tekrar: Küresel Finansal Kriz ve Finansal Bulaşma | Yok |
15) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Financial Markets and Institutions Frederick S. Mishkin and Stanley G. Eakins, 7th ed., 2012 ISBN-13: 978-0-13-213683-9 The Economics of Money, Banking and Financial Markets Frederick Mishkin, 10th ed., 2013 ISBN-10: 0-273-76673-8 • ISBN-13: 978-0-273-76573-8 INVESTMENTS Zvi Bodie-Alex Kane-Alan J. Marcus, 9th ed., 2011 ISBN 978-0-07-353070-0 International Financial Management Geert Bekaert and Robert Hodrick, 2nd ed., 2012 ISBN-13: 978-0-13-216276-0 ISBN-10: 0-13—216276-8 |
Diğer Kaynaklar: | Exchange Rates and International Finance Laurance S. Copeland, 6th ed., 2014 ISBN: 978-0-273-78604 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |||||||||||
12) otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | otomotiv mühendisliği uygulamalarına yönelik türevsel denklemleri de içerecek biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık; kimya, matematiğe dayalı fizik, dinamik, yapısal mekanik, malzemelerin yapıları ve özellikleri, akışkanlar mekaniği, ısı transferi, üretim süreçleri, elektronik ve kontrol, taşıt elemanları tasarımı, taşıt dinamiği, taşıt tahrik ve güç sistemleri, otomotiv alanındaki teknik mevzuat ve taşıt doğrulama testleri konularında bilgi; bu bilgilerin çok disiplinli otomotiv problemlerinin çözümüne yönelik olarak birleştirilmesi ve uygulanması becerisi; kuramsal, deneysel ve benzetim yöntemleri ile bilgisayar destekli tasarım tekniklerinin otomotiv mühendisliği alanında kullanımı becerisi; taşıt tasarımı ve imalatı alanlarında çalışabilme becerisi. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 80 |
Ödevler | 4 | 12 |
Küçük Sınavlar | 4 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 |
Final | 1 | 22 |
Toplam İş Yükü | 179 |