UIS428 Küreselleşme ve Yönetişimİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Uluslararası İlişkilerÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Uluslararası İlişkiler
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS428
Ders İsmi: Küreselleşme ve Yönetişim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi HABİBE ÖZDAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, küreselleşmenin ana eksenlerini, aktörler açısından etkilerine vurgu yaparak inceleyecektir. Dersin birinci bölümünde küreselleşmenin devletlere ve devlet dışı aktörlere etkisi incelenecek, ikinci bölümde ise çevre, organize suçlar ve insan hakları konuları özelinde küresel yönetişimin gelişimi analiz edilecektir.
Dersin İçeriği: Küreselleşmeyi tanımlamak; küreselleşmeyi ölçmek; küreselleşen dünyada devlet ve güç; küreselleşen dünyada uluslararası örgütler ve uluslararası hukuk; küreselleşen dünyada devlet dışı aktörler; küreselleşen dünyada pazarlar, şirketler ve serbest ticaret; küresel yönetişimi tanımlamak; organize suçlar ve yönetişim; çevre ve yönetişim; insan hakları ve küresel yönetişim; küreselleşme karşıtı hareketler ve alternatif küreselleşme hareketleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Küreselleşmenin farklı tanımlarını tanır
2) • Küreselleşme ile önceki dönemlerde yaşanan karşılıklı bağımlılık arasındaki farkları karışlaştırır
3) • Küreselleşmenin devletleri ve devlet dışı aktörleri etkilediğini tartışır
4) • Çevre sorunları ile mücadele için geliştirilen küresel yönetişim mekanizmalarını tartışır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzlenceyi tanır • Derste beklenenleri tanır • Yükümlülükleri inceler • Ders akışını tanır Yok
2) • Farklı küreselleşme tanımlarını karşılaştırır • Farklı küreselleşme tanımlarını örnekler • Küreselleşmenin başlangıcını tartışır • Küreselleşme ile daha önceki karşılıklı bağımlılık dönemlerini karşılaştırır Keohane and Nye “Küreselleşme: Yeni Olan Ne? Olmayan Ne? (Ve Ne Olmuş Yani) okunması
3) • Küreselleşmeyi bir proje olarak gören teorileri tartışır • Küreselleşmeyi bir süreç olarak gören teorileri tartışır • Sosyal, ekonomik ve siyasal küreselleşmeyi ayırt eder • Sosyal küreselleşmeyi örnekler • Ekonomik küreselleşmeyi örnekler • Siyasal küreselleşmeyi örnekler Scholte “Küreselleşmede Küresel olan Ne” okunması
4) • Küreselleşmenin çeşitlerini hatırlar • Küreselleşme endekslerini karşılaştırır • Küreselleşme endekslerini örnekler • Ölçeklendirmenin küreselleşme algısına olan etkisini tartışır • Etkiyi örnekler Küresel Barber “Tele-edebiyat ve McWorld’ün Tema Park Haline Gelişi”; Friedman “Tayvan’ı Al, İtalya’yı Tut, Fransa’yı Sat” okunması
5) • Ulus-devletin tarihini hatırlar • Devletlerin gücünün kaynaklarını tartışır • Küreselleşmenin devletlerin gücünü azalttığını savunan teorileri tartışır • Küreselleşmenin devletlerin gücünü arttırdığını savunan teorileri tartışır • Teorilerin argümanlarını gerçek hayattan örneklerle tartışır Arıboğan “Global Sistemi Açıklamaya Yönelik Yaklaşımlarda Aktör ve Güç Olduları”; Strange “Devletlerin azalan otoritesi”; Mann “Küreselleşme Ulus-Devletin Yükselişine Son mu Verdi” okunması
6) • Uluslararası örgütlerin tarihini hatırlar • Uluslararası örgütlerin dünya siyasetindeki rolünü inceler • Dünya siyasetindeki rolünü örnekler • Küreselleşmenin uluslararası örgütler üzerindeki etkisini tartışır • Uluslararası örgütlerin küreselleşme üzerindeki etkisini tartışır Arıboğan, “Uluslararası Örgütler”; Stiglitz “”Doğu Asya Krizi: IMF Politikaları Dünyayı Küresel Bir Yıkımın Eşiğine Nasıl Getirdi” okunması
7) • Sivil toplum örgütlerinin tarihini hatırlar • Sivil toplum örgütlerinin dünya siyasetindeki rolünü inceler • Dünya siyasetindeki rolünü örnekler • Küreselleşmenin sivil toplum örgütleri üzerindeki etkisini tartışır • Sivil toplum örgütlerinin küreselleşme üzerindeki etkisini tartışır Kaldor “Küresel Sivil Toplum”
8) • Vize ile öğrenilen bilgileri sınar • Küreselleşme tanımlarını örnekler • Küreselleşme endekslerinin güvenilirliğini tartışır • Küreselleşmenin devletler üzerindeki etkisini tartışır • Küreselleşmenin uluslararası örgütler üzerindeki etkisini tartışır • Küreselleşmenin devletdışı aktörler üzerindeki etkisini tartışır Yok
9) • Ekonomik küreselleşmeyi hatırlar • Ekonomik liberalizm ve ekonomik küreselleşme arasındaki ilişkiyi tartışır • Küreselleşmenin piyasaları ve özel şirketleri nasıl etkilediğini tartışır • Ekonomik küreselleşmenin sosyal ve siyasal hayat üzerindeki etkisini inceler • Etkisini örnekler Arıboğan “Global Şirketler”; Garrett “Küresel Piyasalar ve Ulusal Politika”; Hirst and Thompson “Ekonomik Küreselleşmenin Sınırları” okunması
10) • Küresel yönetişimin unsurlarını ayırt eder • Yönetim ve yönetişim arasındaki farkları tartışır • Küreselleşmenin organize suçları nasıl etkilediğini tartışır • Organize suçlarla mücadele için geliştirilen küresel yönetişim mekanizmalarını tartışır • Küresel yönetişim mekanizmalarını örnekler Erdal “Organize Bir Suç Türü Olarak İnsan Ticareti ve Türkiye Örneği”; Üstün “Karapara Aklama ve Terörün Finansmanı ile Mücadelede Uluslar arası Girişimler ve Araçlara Toplu Bakış”; Parlak ve Argun “Küreselleşme Süreci Bağlamında Organize Suç Örgütlerinin Karşılaştırmalı Analizi” okunması
11) • Küresel çevre sorunlarının çeşitlerini tespit eder • Küreselleşmenin çevre sorunlarına etkisini tartışır • Çevre sorunları ile mücadele için geliştirilen yönetişim mekanizmalarını tartışır • Öğrenci sunumları ile ilişkiyi örnekler Tuna “Endüstriyalizmin Çevresel Etkileri: Doğanın Tahribi ve Kaynakların Kıtlaşması”
12) • Küresel yönetişimin unsurlarını hatırlar • Küreselleşmenin insani güvenliği nasıl etkilediğini tartışır • İnsani güvenlik sorunları ile mücadele için geliştirilen küresel yönetişim mekanizmalarını tartışır • Öğrenci sunumları ile ilişkiyi örnekler “Ulusal Egemenlikten Küresel Egemenliğe İnsan ve Azınlık Hakları”; Paker “Küresel Güvenlik Doktrini, Teröre Karşı Savaş ve İnsan Hakları” okunması
13) • Küreselleşme karşıtı hareketler ile alternatif küreselleşme hareketlerini birbirinden ayırt eder • Küreselleşme karşıtı hareketlerinin küreselleşme üzerinde olan etkisini tartışınız • Alternatif küreselleşme hareketlerinin küreselleşme üzerinde olan etkisini tartışınız • Öğrenci sunumları ile etkileri örnekler Friedman “Bir İnsanla Konuşmak İstiyorsanız 1’e Basın”; Brown “Yanlış Giden Bir Dünya” okunması
14) • Küreselleşmenin farklı tanımlarını hatırlar • Küreselleşmenin bir proje mi yoksa bir süreç mi olduğunu tartışır • Küreselleşmenin geri dönüşü olup olmadığını tartışır • Küreselleşmenin hızının veya yönünün değiştirilip değiştirilemeyeceğini tartışır Yok
15) Öğrenilen bilgileri final sınavı ile sınar • Küreselleşme karşıtı hareketlerin küreselleşmeye etkisini tartışır • Küreselleşmenin bir proje mi yoksa bir süreç mi olduğunu tartışır • Küreselleşmeden kimin çıkar sağladığını tartışır • Küreselleşme teorilerini karşılaştırır • Küreselleşmeden güç kazanan aktörleri tanımlar • Küreselleşmeden güç kaybeden aktörleri tanımlar Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Frank Lechner and John Boli, 2014, The Globalization Reader 5th Edition
Wiley-Blackwell ISBN-10: 111873355

Andrew Heywood. Küresel Siyaset (2013) ISBN : 9789752500327
Diğer Kaynaklar: Yok-None

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar.
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar.
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar.
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar.
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar.
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar.
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar.
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar.
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar.
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar.
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar.
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar.
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar.
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Sunum / Seminer 15 24
Ara Sınavlar 15 37
Final 15 38
Toplam İş Yükü 174