Uluslararası İlişkiler | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UTIC405 | ||||||||
Ders İsmi: | Dış Ticaret ve Şirketler | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Şirketlerin dış ticaret işlemlerinin yürütülme sürecindeki karar verme, iş oluşturma, ürün seçimi, işletme bilgisi dinamiklerini yönetsel olarak nasıl kullanılacagını belirlemek, yönetim dinamiklerinin dış ticarete uyumlu hale getirilerek yöneticilerinin ve çalışanların verimliliği ve etkenliği sağlamak. |
Dersin İçeriği: | • Hangi ekonomik bilgilerin dış ticaret yapan şirketler için izlenmesinin gerekli olduğu vurgular. • Dış ticaret yapan şirket yönetimi için gerekli makro ekonomik göstergeleri yorumlar. • Gelecekle ilgili tahminler yapar. (bütçe, yatırım, kar paylaşımı v.b..) • Dış ticaret uygulamalarında yurtiçi ve yurtdışı ilişkilerin şirket lehine yöneltilmesini sağlar. • Mal veya hizmet ihracatı için pazar araştırması ve seçimi ile ilgili yönetsel faaliyetleri tanımlar. • Dış ticaret şirketlerinde koordinasyon, organizasyon ve iletişim konularını işler. • Dış ticaret şirketlerinde kaynakların düzenlenmesi ve denetimini anlatır. • Dış ticaret şirketlerinde ortak akıl ve motivasyon kullanılmasını sağlar. • Dış ticaret şirketlerinde değişim yönetimini anlatır. • Dış ticaret şirketlerinde iş ahlakının nasıl olması gerektiğini ifade eder. • Dış ticarette piyasa dinamikleri ve sözleşmelerin nasıl hazırlanacağını ortaya koyar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Fakülte ile ilgili temel bilgileri açıklar. • Kursun kapsamını ve içeriğini sunun. • Öğretmenlik uygulamalarının metodolojisini tanımlayın. • Müfredat. • Ders içeriğinin temellerini tanımlayın. | none |
2) | • Ekonominin bakış açısını anlayın (makro göstergeler). • Türkiye'nin dış ticaret verilerini tanımlayın. • GSYİH bileşenlerini ve gelişimini öğrenin. • Yatırımların ve önceliklerin dağılımını açıklayın. • İç ve dış borcun ticari etkilerini tanımlayın. • Yerli ve yabancı tasarrufların ihracat-ithalatı üzerindeki etkisini öğrenin. • Makroekonomik göstergeleri yorumlar. | none |
3) | • Dünya ihracat pazarındaki ekonomik görünümü tartışın. • Dünya ekonomisine ait verileri tarif edin. • Gerçek çıktının yapısını öğrenin. • Ticaret ve yatırım tasarruflarının etkilerini listeleyin. • Borçlanma dış ticaret işlemlerinin etkisini analiz etmek. • Dünya ekonomisinin geleceği için tahmin. | none |
4) | • Ticaret kurallarını listeleyin. • Ulusal ve uluslararası kuralları tanıtmak için dış ticareti ve dış ticaret bileşenlerini sınıflandırın. • Kültürün bileşenlerini ve bunun uluslararası işletme tanımı üzerindeki etkisini belirlemek. • Şirketin kültürel değişim üzerindeki etkilerini analiz edin. • Borsa ticaretinin çevresel etkiler üzerindeki etkisini açıklayın. • Sanayi ve ticaretin yaşam beklentisini tarif edin. | none |
5) | Uluslararası ticaret hacmini belirleyin. • Dünya ülkelerine mal ve hizmetlerin çıktılarını sınıflandırmak. • Genel iş formlarını belirlemek. • Yeni ticareti ve ulusal rekabet avantajı teorisini açıklayın. • Nedensellik tanımlayın. • Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin dünya ticaretini açıklamak. | none |
6) | • Ticaret koşullarının etkilerini öğrenin. • Mal ve hizmetlerin kalitesini belirlemek. • Ulusal ve uluslararası düzeyde ticarete tabi olan ürün ve hizmetler için standartları tanımlayın. • Uluslararası anlaşmalar biçiminde belirtilen hususları açıklayın. • Piyasa verimliliğine yönetsel katkısı tanımlayın. • Türkiye'nin dış ticaret göstergelerini, şirketlerini ve karar vermeyi tanımlayın. | none |
7) | • Yabancı şirketlerin iş yapma prosedürlerini açıklayın. • Girişimcilik boyutunu nerede sunacağınızı tartışın. • Finans, muhasebe, yönetim şirketlerini, insan kaynakları gibi temel fonksiyonlar hakkında bilgi sahibi olur. • Stratejinin iş stratejisi düzeyinde ve şirketin bölünme düzeyindeki rolünü tanımlayın. • İhracat ve ithalat faaliyetlerini finanse etmenin çeşitli yollarını açıklayın. • Dış ticaretteki pazarları ve şirket yönetim sözleşmesinin etkilerini öğrenin. | none |
8) | • Türkiye'nin dış ticaret göstergelerini ve şirketlerini açıklayın. • Uluslararası ticaret örgütlerinin ve işlevlerinin yönetimini sınıflandırın. • Piyasada ve firmalarda dış ticareti öğrenmek. • ARA SINAV. | none |
9) | Dış ticaret şirketlerinin mal ve hizmet üretimi için finansmanını açıklayın. • Dış ticaretin önemini ve bilinen risk faktörlerinin yerini analiz etmek. • Uluslararası rekabet unsurlarını listeler. • Hükümetin rekabetle mücadeledeki rolünü belirlemek. • Hükümetler tarafından çalışanlara uygulanan dış ticaret bilgilerini tanımlamak. • Şirketin yapısal ilişkilerini örnekler. | none |
10) | • Mal ve hizmet üretme işlevini tanımlayın. • Pazarlama yöneticisinin etkilerini tanımlayın. • Fiyatlandırmanın yönetimsel değerlendirmesine ilişkin ürün bilgisini açıklayın. • Fiyat faktörlerini ve çalışanların uygulamadaki rolünü açıklayın. • Ticareti tanımlayın. • Dış ticarette insan ilişkileri şirketlerini tanımlamak. | none |
11) | • Pazarlama bilgisi alanında işletme, ekonomi, muhasebe, finans, insan kaynakları tartışın. • Çalışanların deneyim ve bilgilerini nasıl kullanacağınızı açıklayın. • Sosyal ve kültürel etiği analiz etmek. • Yöneticilerin iş ahlakı davranışlarının katkısını belirleyin. • Çalışanları işe alma hareketini analiz edin. • Dış ticaret şirketindeki çalışan davranışını ve iş ahlakını yönetin. | none |
12) | Yaratıcı çözümleri belirlemek için karar verme sürecini tanımlayın. • Çalışmanın sistematik teorik ve pratik bilgisini kullanarak problemleri analiz eder. • Dış ticaret şirketinin ihracat yapısına etkilerini açıklayınız. • İhracat sektörü şirketinin sermaye yapısının etkilerini açıklayınız. • Şirketler arasındaki farkı belirlemek. • Durum analizinde karar verme sürecini belirleyin. | none |
13) | Dış ticaret yöneticisinin ekonomik davranış üzerindeki etkilerini sıralar. • Mesleki davranışları ve ulusal olan uluslararası şirketler üzerindeki etkilerini açıklayın. • Uluslararası şirketleri uygulamada etiği ulusal şirketleri içerecek şekilde tanımlayın. • Üretim yöneticisi faktörlerini sınıflandırın. • Uluslararası ticaretin geleceğini değerlendirmede şirket yöneticilerinin önemini açıklayın. • Çevresel bozulumu ve fırsatları belirlemek. • Değişim teorisi ve pratiğini açıklar. • Dış ticaret şirketi ile ilgili proje ve değişiklik politikalarını açıklayın. • Uluslararası bir ticaret şirketinden değişim yönetimini tartışın. | none |
14) | • Proje uygulama dönemi tarafından öğretilen bilgileri belirleyin. • Gerçek kaynakların ve insan kaynaklarının uyumlaştırılmasının analiz edilmesi. • Dış ticaret bileşenini tanımlayın. • Gerekli yönetim fonksiyonlarını uygulama bilgisi ve deneyimini tartışın. • Dış ticarete yönelik insan kaynakları düzenlemesini belirlemek. • Mezuniyet projesi sunumu | none |
15) | • Uluslararası bir ticaret şirketinden değişim yönetimini tanımlayın. • Durum analizinde karar verme stratejilerini tanımlayın. • Dış ticaret şirketlerinde çalışan davranışlarını ve iş ahlakını analiz etmek. • Dış ticarette şirketleri, insan ilişkileri bilgisine sahip olacak şekilde sınıflandırmak. • Dış ticaret ile ilgili kurumsal bilgileri açıklayın. • FİNAL | none |
Ders Notları / Kitaplar: | Feridun Kaya Dış Ticaret İşlemlerinin Yönetimi, Beta Puplication, 3. Edition, İstanbul 2013. ISBN 978 - 605 - 333 - 006 – 6 |
Diğer Kaynaklar: | Dış Ticaret, İşlemler ve Uygulamalar, Prof. Dr. Çağatay Ünüsan, Doç. Dr. Murat Canıtez, Gazi Yayınları, 9. baskı, 2011. ISBN 9756009468 Değişim Yönetimi, Azmi yalçın, Nobel Yayınevi, 2012 ISBN : 2880000019626 Dış Ticaret İşlemleri Yönetimi, Yaser Gürsoy, Kida Yayınları, 2012. ISBN : 9786055187873 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
2) Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
3) Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
4) Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
5) Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
6) Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
7) Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
8) Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. | ||||||||
9) Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Öğrenciler disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | |
2) | Öğrenciler ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek yetisi kazanırlar. | |
3) | Öğrenciler Türkiye siyaseti, karşılaştırmalı siyaset, uluslararası ilişkiler, diplomasi tarih ve dış politika alanlarının kavramlarını sınıflandırabilmek yetisi kazanırlar. | |
4) | Öğrenciler güncel sosyo-ekonomik ve siyasi gelişmeler, dış politika ve çatışma çözümü ile ilgili konuların yerel ve küresel dinamiklerini analiz ederek eleştirel değerlendirmeye tabi tutabilmek yetisi kazanırlar. | |
5) | Öğrenciler kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek yetisi kazanırlar. | |
6) | Öğrenciler bilgilerini uluslararası kurumlar ve çok-kültürlü ortamlarda uygulayabilmek ve farklı disiplinlerin bilgilerini sentezleyip birbirleriyle ilişkilendirerek yeni sonuçlara ulaşabilmeyi mümkün kılan disiplinler arası bir yaklaşım geliştirebilmek yetisi kazanırlar. | |
7) | Öğrenciler alanla ilgili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek yetisi kazanırlar. | |
8) | Öğrenciler insan hakları ve çok-kültürlü çeşitliliğe değer verip bu ilke ve değerleri savunabilmenin yanı sıra; toplumsal ve mesleki alanlardaki farklı kültürel altyapıya sahip bireylerle empatik bir yaklaşımla iletişim kurabilmek yetisi kazanırlar. | |
9) | Öğrenciler kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek yetisi kazanırlar. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 90 |
Proje | 1 | 8 |
Ödevler | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 |
Final | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü | 177 |