Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilerin anne ve çocuk beslenmesi ile ilgili güncel literatürü takip ederek gebelikten başlayarak, laktasyon, bebeklik ve tüm çocukluk dönemlerinde toplum sağlığının korunması ve geliştirilebilmesi için yeterli ve dengeli beslenme gereksinimlerini belirlemek, ilgili bilimsel araştırmaları takip ederek tartışmaktır.
|
Dersin İçeriği: |
Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocukların durumu, kadın sağlığının durumunu belirlemek için gerekli göstergeler, gebelik ve fetüs fizyolojisi, fetal programlama, gebelik döneminde besin gereksinimleri, gebelikte besin destekleri, gebelik komplikasyonları ve beslenme, laktasyon fizyolojisi, laktasyon döneminde besin gereksinimleri, laktasyonda besin destekleri, anne sütü, bebek dostu sağlık kuruluşları, çocuk sağlığını değerlendirmede kullanılan ölçütler, büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi, bebeklik döneminde beslenme, prematüre ve düşük doğum ağırlıklı bebeklerin beslenmesi, çocukluk ve adolesan dönemde beslenme, çocuklarda görülen beslenme ile ilişkili sorunlar ve öneriler. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocukların durumu
Kadın sağlığının durumunu belirlemek için gerekli göstergeler
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
2) |
Gebelik ve fetüs fizyolojisi
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
3) |
Fetal programlama
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
4) |
Gebelik döneminde besin gereksinimleri
Gebelikte besin destekleri
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
5) |
Gebelik komplikasyonları ve beslenme
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
6) |
Laktasyon fizyolojisi
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
7) |
Laktasyon döneminde besin gereksinimleri
Laktasyonda besin destekleri
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
8) |
Anne sütü
Bebek dostu sağlık kuruluşları
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
9) |
Çocuk sağlığını değerlendirmede kullanılan ölçütler
Büyüme ve gelişmenin değerlendirilmesi
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
10) |
Bebeklik döneminde beslenme
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
11) |
Prematüre ve düşük doğum ağırlıklı bebeklerin beslenmesi
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
12) |
Okul öncesi ve okul döneminde beslenme
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
13) |
Adolesan dönemde beslenme
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
14) |
Çocuklarda görülen beslenme ile ilişkili sorunlar ve öneriler
|
Uluslar arası dergilerden belirlenen konuyu araştırma
|
15) |
Final sınavı
|
Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: |
Öğretim elemanı ders notları
Uluslararası beslenme ve diyet, medikal dergiler
|
Diğer Kaynaklar: |
Dergiler
1. American Journal of Clinical Nutrition
2. Journal of Pediatrics
3. Journal of American Dietetic Assocciation (JADA)
4. J Obstet. Gynecol.
5. Katkı Pediatri Dergileri
Kitaplar
American Academy of Pediatrics. Pediatric Nutrition Handbook. Sixth Edition. 2009.
2. Mahan K, Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and diet therapy 11th edition 2003.
3. Lawrence RA, Lawrence MR. Breastfeeding. A guide for the medical profession. 7th edition. Mosby Elsevier. 2011.
4. American Academy of Pediatrics. Nutrition. Bright Futures. Third Edition. 2011.
5. Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA.
6. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
7. Handbook of Nutrition and Pregnancy ( Ed:Lammi-Keefe JC), Humana Press,2008.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Beslenme ve diyetetik alanıyla ilgili kanıta dayalı güncel bilgiye sahiptir. |
4 |
2) |
Güncel bilgiye ulaşarak teknolojik araç gereçler konusunda bilgi edinir. |
5 |
3) |
Teknolojiyi kullanarak edindiği bilimsel bilgilerin sentez ve analizini yapar, yorumlar, raporlar ve çözüm önerileri geliştirir, farklı disiplinler ve meslektaşlarıyla etik ilkeler doğrultusunda iletişim kurarak bilgilerini paylaşır. |
4 |
4) |
Alanıyla ilgili problemlerle karşılaştığında sorumluluk alır, topluma örnek olur, çözüm önerileri getirir, ekip çalışması yaparak bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
5 |
5) |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek kendini günceller, etik ilkeler doğrultusunda bilimsel makaleleri eleştirel bir yaklaşımla istatistiksel olarak kanıta dayalı uygulamalarla değerlendirir, tartışır, yorumlar. |
4 |
6) |
Etik ilkeler doğrultusunda bilimsel bilgileri toplar, yorumlar, birey ve toplumu gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur, yürütür, yönetir, değerlendirir. |
4 |