SIN141 Sinema Tarihi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sinema ve TelevizyonÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sinema ve Televizyon
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SIN141
Ders İsmi: Sinema Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MURAT TIRPAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MUSTAFA ÜNLÜ
Dr.Öğr.Üyesi MURAT TIRPAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler, Hollywood, Avrupa, Latin Amerika ve Asya'dan film yapı-mının tarihindeki gelenek ve yenilikleri keşfederek, senaryo yapıları, tür, anlatım, akımlar ve yaklaşımları tartışacaklardır. Ders sinemanın doğuşundan seksenli yıllara kadar sinema tarihinin önemli köşe taşlarını anlamayı ve tartışmayı amaçlar.
Dersin İçeriği: Ders, sinemanın doğuşundan başlayarak, estetik, siyasi, teknolojik, kültürel ve /veya ekonomik açılardan tarihine kronolojik ve karşılaştırmalı olarak odaklanır.
Ders sinemanın doğum tarihi olan 1895’ten 1950’li yıllara kadar olan dönemi kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ders, sinemanın doğuşundan başlayarak, estetik, siyasi, teknolojik, kül-türel ve /veya ekonomik açılardan tarihine kronolojik ve karşılaştırmalı olarak odaklanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 I Sinemanın doğuşu, sinema fotoğraf ilişkisi, Lumiere kardeşler, Melies, Edison ve diğerleri.. Gerçeğin kaydı olarak sinema & hikâye anlatma aracı olarak sinema Filmler: Trenin gara girişi, Fabrikadan çıkan işçiler (lumiere) Aya Seyahat (Melies), Büyük Tren Soygunu (Porter) .
2) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 II İlk Epik Filmler ve David Griffith Sinemada anlatım stratejilerinin gelişmesi Filmler: 1-Bir Ulusun doğuşu (Griffith) 2-Hoşgörüsüzlük (Griffith) .
3) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 III Rus sineması ve Sergei Eisenstein Dziga Vertov Diyalektik montaj ve Kuleshov deneyleri Filmler: 1- Potemkin Zırhlısı (Eisenstein) 2- Kameralı Adam (Vertov) .
4) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 IV Amerikan sineması ve Komedi Buster Keaton Charlie Chaplin’e karşı Slapstick komedi ve tür sineması Filmler: 1- Altına Hücum (Chaplin) 2- General (Keaton) .
5) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 V Alman Dışavurumcuları Gotik korkular ve savaş sonrası bunalımı Filmler: 1- Dr. Caligari (Wiene) 2- Nosferatu (Murnau) .
6) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 VI Sinemaya Sesin Girişi İlk sesli filmler Filmler: 1- Fritz Lang (M) 2- Hitchcock (Kiracı) .
7) Sinemanın bebekliği: 1895-1930 VII Gerçeküstücü sinema Bunuel ve diğerleri Filmler: • Endülüs Köpeği (Bunuel) .
8) Vize Sınavı .
9) Sinema olgunlaşıyor 1930-1950 I Orson Welles ve Yurttaş Kane Yeni bir anlatım dili Hays Kodları Film: Yurttaş Kane (Welles) .
10) Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 II Şiirsel Fransız Gerçekçiliği Vigo, Renoir Filmler: 1- L’atalante (Vigo) 2- Oyunun Kuralı (Renoir) .
11) Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 III Propaganda sinemasının doğuşu (Riefenstahl) Nazi ve Soyvet sinemaları Filmler: 1-İradenin Zaferi, (Riefenstahl) 2-Olimpia, (Riefenstahl) 3- Alexander Nevsky (Eisenstein) .
12) Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 IV Amerikan Kara Filmleri (Film Noir) Film: 1- Double İmdennity (Wilder) 2- Third Man (Reed) .
13) Sinema Olgunlaşıyor 1930-1950 V İtalyan Yeni Gerçekçileri Filmler: 1-Bisiklet Hırsızları (De Sica) 2-Roma Açık Şehir (Rosselini) .
14) Final .
15) Final .
16) Final .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Temel Ders Kitabı:
Kemp, Philip, Sinemanın Tüm Öyküsü, Hayalperest yay., İstanbul, 2014

Ek öneriler:
Bordwell, David, Film Sanatı, Deki yay, Ankara,2009, (İlgili bölüm)
Thompson, David, Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler, Alfa yay, İs-tanbul 2014
Diğer Kaynaklar: Temel Ders Kitabı:
Kemp, Philip, Sinemanın Tüm Öyküsü, Hayalperest yay., İstanbul, 2014

Ek öneriler:
Bordwell, David, Film Sanatı, Deki yay, Ankara,2009, (İlgili bölüm)
Thompson, David, Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler, Alfa yay, İs-tanbul 2014

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) 1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme
2) 2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme
3) 3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme
4) 4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme
5) 5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme
6) 6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme
7) 7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama
8) 8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1 Orijinal bir senaryoyu çekim senaryosuna uyarlayabilme 5
2) 2 Dünya ve Türk Sinemasındaki gelişmeleri açıklayabilme 5
3) 3 Film gramerinin unsurlarını bilme ve film ürünleri hakkında yeni perspektifler geliştirebilme 5
4) 4 Kurgu mantığını öğrenebilme ve kurgu programlarını kullanabilme 5
5) 5 Renk düzeltme ve ses tasarımı aşamalarını uygulayabilme 5
6) 6 Hikaye ve hikaye anlatma kavramını anlayabilme 5
7) 7 Kolektif bir çalışma biçiminde kısa bir film tamamlama 5
8) 8 Film yapımının tüm evrelerini uygulayabilme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 7 7 49
Uygulama 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 55