NUT316 Nutritional Therapy in Adult Diseases IIİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: NUT316
Ders İsmi: Nutritional Therapy in Adult Diseases II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 2 4 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu: NUT102 - Principles of Nutrition II
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYÇA AYDIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin yetişkin bireylerde karşılaşılabilecek hastalıklar hakkında bilgi sahibi olmasını ve bu hastalıklara ve bireylere özgü beslenme tedavisini, diyet planlama ilkelerini öğrenmesini amaçlar.
Dersin İçeriği: Yetişkinlik çağında karşılaşılan hastalıklar ve hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Farklı hastalıklarda görülen semptomları tanımlayabilir ve beslenme önerilerini listeleyebilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bireylerin yaş, cinsiyet, fiziksel aktivite seviyesi gibi değişken faktörlerini değerlendirebilir
2) Farklı kronik hastalıklarda bireyselleştirilmiş beslenme planı tasarlayabilir
3) Tıbbi beslenme tedavisi ile hastalık arasındaki ilişkiyi açıklayabilir
4) Farklı kronik hastalıklardaki kan parametrelerine uygun beslenme önerileri listeleyebilir ve diyet planı üretebilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kemik ve Eklem Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi
2) Karaciğer Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
3) Karaciğer Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
4) Safra ve Pankreas Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
5) Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
6) Böbrek Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
7) Üriner Sistem Taşlarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
8) Vize
9) Psikiyatrik ve Nörolojik Hastalıklarda Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
10) Solunum Sistemi Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
11) Enfeksiyon Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
12) Yanıkta Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
13) Besin İntoleransı ve Besin Alerjilerinde Tıbbi Beslenme Tedavisi Kitapta istenilen bölümü okuma Powerpoint sunum
14) Test Diyetler Kitaptan istenilen bölümü okuma Powerpoint

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin sorumlusunun ilgili literatur dogrultusunda olusturdugu ders sunumlari
Diğer Kaynaklar: Akbulut G, Aydın A. Clinical Nutrition in Adults II, İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul,1. Baskı. 2025
Alphan ME. Hastaliklarda Beslenme Tedavisi. Hatipoglu Yayinevi, Ankara, 5. Baski 2019.
Mahan L.K., Escott-Stump S., Krause's Food, Nutrition and Diet Therapy, 14th Edition, W. B. Saunders Company, USA, 2017.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar.
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 3
2) Sağlık alanında edindiği bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik koruyucu sağlık eğitimi yapar. 5
3) Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
4) Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir veya tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. 5
5) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
6) Mezunlar sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara yazılı ve sözlü olarak bilgilerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır ; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. 3
7) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 5
8) Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. 4
9) Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 4
10) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 5 70
Uygulama 14 2 28
Ödevler 3 2 6
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 108