Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF108 | ||||||||
Ders İsmi: | Fizyoloji II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. EMİNE ATICI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İnsanın biyolojik canlılığının temelinde yer alan solunum, boşaltım, sindirim, metabolizma ve vücut ısısının düzenlenmesi, endokrin sistem, immün sistem ve üreme gibi sistemlerin fizyolojik temelleri öğretmek. Aynı zamanda insan organizmasının tam bir vahdet oluşturduğunu anlatmak için organlar sisteminin tek-tek değil onların bağlantılı bir şekilde çalıştıklarını, çalışma mekanizmalarını, normal değer sınırlarını hem teorik ve hem de görsel inceleyerek öğretmek ve öğrencilerin eğitim sürecinde alacakları diğer ilgili derslerin temelini oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği: | solunum, boşaltım, sindirim, metabolizma ve vücut ısısının düzenlenmesi, endokrin sistem, immün sistem ve üreme gibi sistemlerin fizyolojik temelleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | kitap, slayt | |
1) | Solunum sisteminin fonksiyonları, pulmoner ventilasyon, akciğerşerin fiziksel özellikleri,hemoglobin ve oksijen taşınması, karbondioksit taşınması,pulmoner kan akımı | |
1) | ||
2) | Ventilasyon/perfüzyon, solunum düzenlenmesi,solunumun kimyasal kontrolü, solunum fonksiyonel testleri | kitap,slayt |
3) | Boşaltım sistemi, böbreklerin fonksiyonu, böbreklerin anatomisi, glomerüler filtrasyon, glomerüler filtraston hızı, böbbrek kan akımı, klerens, tübüler fonksiyon | kitap,slayt |
4) | İdrar konsantrasyonu ve dilüsyonu, alt üriter yol ve miksiyon, asit-baz dengesinin düzenlenmesi | kitap,slayt |
5) | Sindirim sistemi,sindirim sisteminde hareket,sindirim kanalının salgı bezleri, özefagus, mide,ince bağırsak | kitap,slayt |
6) | Kalın bağırsak, kara ciğer, safra kesesi,pankreas, sindirim, emilim 7.Ara sınav | kitap,slayt |
7) | Ara sınav | |
8) | Metabolizma ve vücut ısısının düzenlenmesi | kitap, slayt |
9) | Endokrin sistem, endokrin sistem yapıları, hormonların kimyasal yapıları, hormonların salgılanması ve taşınması,hormonların etki şekilleri, hormonları etki mekanizmaları, protein/peptid hormonların ve katekolaminlerin etki mekanizmaları, ikincil haberciler | kitap, slayt |
10) | Steroid hormonlarının ve tiroit hormonlarının etki mekanizmaları,hipofiz hormonları, büyüme hormonunun fizyolojik fonksiyonları, nörohipofiz ve hipotalamusla ilişkileri, antidiüretik hormon, epifiz ve tiroit hormonları,tiroit hastalıkları | kitap, slayt |
11) | Paratiroit bezler ve hormonları, kalsitonin, kalsium ve emilimi, böbreküstü bezler, mineralokortikoidler, glikokortikoidler, kortizol ve taşınma mekanizmaları, androjenler,adrenal medulla,katyekolaminlerin etkileri, | kitap, slayt |
12) | Pankreas, insülin ve etki mekanizmaları, karbonhidrat ve lipid mekanizmalarına etkileri, diabetes mellitus, kan glikozunun düzenlenmesi, glukagon,somatostatin | kitap, slayt |
13) | İmmün sistem, immün sistemin gelişimi, T ve B lenfositlerin işlenmesi, T lenfositler ve hücresel bağışıklıkta görev alan elemanlar | kitap, slayt |
14) | Üreme sistemi, kadın üreme fizyolojisi,fetal hayat ve püberta, kadın cinsel siklusu, ovaryum siklusu, folüküler evre, ovülasyon,lüteal evre,uterus siklusları,proliferasyon,sekresyon,fertilizasyon, implantasyon | kitap, slayt |
15) | Kadın cinsel aktivitesi, kadında fertilite, kadın infertilitesi, memopoz,erkek üreme fizyolojisizi,testis,epididim, prostat, spermatogenez, erkek cinsel aktivite, erkek seks hormonları, | kitap, slayt |
16) | final |
Ders Notları / Kitaplar: | Prof.Dr. Halis Köylü "Tıbbi Fizyoloji" Klinik anlatım İstanbul Tıp kitabevi 2018 Eric P. Widmaier ,Vander İnsan fizyolojisi 2014 Prof. Dr. Ömer Bozdoğan Fizyoloji Palme yayıncılık, 2012 Prof.Dr. R. Yiğit “Genel Fizyoloji”, Gülfem Ersöz, Mithat Koz “Fizyoloji” Nobel yayıncılık 2011, Renkli Fizyoloji Atlası. Prof. dr. Halis Köylü "Medical Physiology" Clinical presentation Istanbul Medical bookstore 2018 Eric P. Widmaier, Vander Human physiology 2014 Professor Dr. Ömer Bozdoğan Physiology Palme publishing, 2012 Prof. dr. R. Yiğit “General Physiology”, Gülfem Ersöz, Mithat Koz “Physiology” Nobel publishing 2011, Colorful Physiology Atlas. |
Diğer Kaynaklar: | Uluslararası bilimsel yayınlar, slaytlar International scientific publications, slides |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
6 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |||||||||
3) Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |||||||||
4) Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | |||||||||
6) Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |||||||||
8) Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |||||||||
9) Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |||||||||
10) Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | 2 |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | 3 |
3) | Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | 3 |
4) | Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | 1 |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | 2 |
6) | Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | 1 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | 1 |
8) | Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | 2 |
9) | Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | 1 |
10) | Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 45 |