HUK378 Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hukuk
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HUK378
Ders İsmi: Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FEHMİYE CEREN AKÇABAY KARATAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı hukuk hakkında genel olarak mantık, analiz etme, değerlendirme, eleştirel yaklaşım, yorum yapma ve muhakeme yeteneği kazanılması ve hukuk kültürüne sahip olunmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 1 Hukuk felsefesinin felsefe içerisindeki yeri, önemi, ilgili bilimlerle ilişkisi
2 Tabii hukuk akımının genel özellikleri, İlk çağ tabii hukuk akımı- Sofistler, Sokrates, Platon, Aristotales
3 Orta çağ tabii hukuk akımı- Thomas Aquinos
4 Yeni çağ tabii hukuk akımı- Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau, Immanuel Kant
5 Hukuki pozitivizm ve eleştirisi- John Austin, Herbert L.A Hart, Hans Kelsen,
6 Hukuki Realizm
7 Eleştirel Hukuk Çalışmaları
8 Hukuk sosyolojisinin, bilimler arasındaki ve sosyoloji içindeki yeri, tanımı, konusu, yöntemi
9 Hukuk sosyolojisinin bölümleri, G. Gurvitch- sistematik hukuk sosyolojisi, hukuki tipoloji, jenetik hukuk sosyolojisi
10 Hukuk sosyolojisinin tarihteki kökenleri- Aristo, İbni Haldun, Montesquieu
11 Hukuk sosyolojisinin kurucuları- A.Comte, E.Durkheim, K. Marx
12 Hukukun sosyolojik ele alınış biçimleri
13 Toplumsal yapı ve kurumlar
14 Hukuk, kültür ve norm ilişkisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hukuka, dışarıdan ve bütünsel bir biçimde, hukuk felsefesi ve sosyolojisi açısından bakabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hukuk, kültür ve norm ilişkisi
2) Hukuk, kültür ve norm ilişkisi
3) Hukuk felsefesinin felsefe içerisindeki yeri, önemi, ilgili bilimlerle ilişkisi
4) Tabii hukuk akımının genel özellikleri, İlk çağ tabii hukuk akımı- Sofistler, Sokrates, Platon, Aristotales
5) Hukuki pozitivizm ve eleştirisi- John Austin, Herbert L.A Hart, Hans Kelsen
6) Hukuki pozitivizm ve eleştirisi- John Austin, Herbert L.A Hart, Hans Kelsen
7) Yeni çağ tabii hukuk akımı- Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau, Immanuel Kant
8) Yeni çağ tabii hukuk akımı- Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau, Immanuel Kant
9) Orta çağ tabii hukuk akımı- Thomas Aquinos
10) Orta çağ tabii hukuk akımı- Thomas Aquinos
11) Hukuki realizm.
12) Hukuki Realizm
13) Eleştirel hukuk çalışmaları.
14) Eleştirel Hukuk Çalışmaları
15) Vize.
16) Vize.
17) Hukuk sosyolojisinin, bilimler arasındaki ve sosyoloji içindeki yeri, tanımı, konusu, yöntemi
18) Hukuk sosyolojisinin, bilimler arasındaki ve sosyoloji içindeki yeri, tanımı, konusu, yöntemi
19) Hukuk sosyolojisinin bölümleri, G. Gurvitch
20) Hukuk sosyolojisinin kurucuları
21) Hukuk sosyolojisinin kurucuları
22) Hukuk sosyolojisinin tarihteki kökenleri
23) Hukuk sosyolojisinin tarihteki kökenleri
24) Hukukun sosyolojik ele alınış biçimleri
25) Hukukun sosyolojik ele alınış biçimleri
26) Hukuk, kültür ve norm ilişkisi
27) Toplumsal yapı ve kurumlar
28) Final.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. GÜRİZ Adnan; Hukuk Felsefesi
2. IŞIKTAÇ Yasemin; Hukuk Felsefesi
3. GÜRKAN, Ülker; Hukuk Sosyolojisine Giriş
4. IŞIKTAÇ, Yasemin; Hukuk Sosyolojisi
Diğer Kaynaklar:
Yardımcı kaynaklar:
1- ÖKTEM Niyazi/TÜRKBAĞ Ahmet Ulvi; Felsefe, Sosyoloji, Hukuk ve Devlet
2- HIRSCH, Ernest; Hukuk Felsefesi ve Hukuk Sosyolojisi Dersleri
3- ÖZCAN, Mehmet Tevfik; Hukuk Sosyolojisine Giriş
4- CAN, Cahit; Oluşum Süreci İçerisindeki Hukuk Sosyolojisi
5- CAN, Cahit; Hukuk Sosyolojisinin Antropolojik Temelleri ve Gelişim Çizgisi
6- TOPÇUOĞLU, Hamide; Hukuk Sosyolojisi Dersleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. 3
2) Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer. 5
3) Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
4) Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
5) Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. 4
6) Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 4