Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM214 | ||||||||
Ders İsmi: | Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi AYSE DUDU KILINÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Cerrahi hastalıkları konusunda bilgi sahibi olarak, cerrahi hastası ve ailesinin ameliyat öncesi, sırası ve sonrası gereksinimlerini tanımlayabilecek, hemşirelik süreci doğrultusunda cerrahi hastasının sorunlarını çözümleyebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Asepsi, aseptik yöntemler, hastane enfeksiyonlarının kontrolü, cerrahinin tanımı, inflamasyon, yara tipleri ve bakımı, cerrahide sıvı elektrolit denge ve düzensizliği, ameliyat öncesi ve sonrası bakım, sindirim sistemi cerrahi hastalıkları hemşirelik ve bakımı, böbrek, idrar yolları ve erkek üreme organlarının cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, meme hastalıkları ve hemşirelik bakımı, solunum sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, kalp damar sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, ortopedi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, göz hastalıkları ve hemşirelik bakımı, KBB hastalıkları ve hemşirelik bakımı, ameliyathane, endokrin sistemin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı, transplantasyon ve yanık tedavisinde genel ilkeler, sinir sisteminin cerrahi hastalıkları ve hemşirelik bakımı. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Cerrahi Hastasında Stres ve Adaptasyon- Sıvı Elektrolit Dengesi ve Bozukluklarında Hemşirelik Bakımı | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
2) | Ameliyat Öncesi-Sırası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
3) | Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Ara Sınav 2/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
4) | Şok ve Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
5) | Cerrahide İnfeksiyonlar ve Bakımı/ Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
6) | Sinir Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
7) | Kalp-Damar Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Ara Sınav 1/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
8) | Yarada ve Yanıklı Hastada Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
9) | Sindirim Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
10) | Solunum Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
11) | Meme Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
12) | Endokrin Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Ara Sınav 2/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders kapsamında ele alınan konuların yeniden analizi ve WEB'deki yerlerin incelenmesi, araç ve gereçlerin hazırlanması |
13) | Kas İskelet Sisteminin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
14) | Üriner Sistemin Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakım/Uygulama | Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması |
Ders Notları / Kitaplar: | Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010 |
Diğer Kaynaklar: | Akyolcu N, Aksoy G, Kanan N. (eds).Cerrahi Hemşireliği Uygulama Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011 • Aydın S., Akça T., Çolak T.(eds). Cerrahi Hastalıklarda Tanı ve Fizik Muayene. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2008 • Aksoy G.(Ed) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Birlik Ofset Ltd Şti, İstanbul, 1998 • Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004. . Sayek İ. (ed). Temel Cerrahi. 3.baskı. Güneş Kitabevi, Ankara, 2004. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
2 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |||||||||
3) Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |||||||||
4) Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | |||||||||
6) Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |||||||||
8) Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |||||||||
9) Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |||||||||
10) Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |
3) | Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |
4) | Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | 5 |
6) | Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |
8) | Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |
9) | Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |
10) | Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum | |
Raporlama | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 4 | % 10 |
Derse Özgü Staj | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 4 | 4 |
Derse Özgü Staj | 1 | 50 | 50 |
Küçük Sınavlar | 1 | 50 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 50 | 50 |
Final | 1 | 100 | 100 |
Toplam İş Yükü | 254 |