HEM411 Hemşirelik Hizmetleri Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM411
Ders İsmi: Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 8 7 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hemşirelik hizmetlerinin etkin ve verimli bir biçimde yerine getirilmesi için, yönetimin temel ilke ve tekniklerini hemşirelik hizmetleri yönetimine uygulamada gerekli bilgiye ve beceriye sahip olmak
Dersin İçeriği: Hemşirelik hizmetlerinde temel kavramlar, etkin hemşirelik hizmetleri yönetiminin esasları, hemşirelikte liderlik, sağlık meslekleri, sağlık ekibi ve rol yapıları, yönetime yardımcı teknikleri, personel yönetimi, hizmet içi eğitim, sağlık hizmetlerinde toplam kalitenin yönetimi, sağlık ve hemşirelikle ilgili yasal ve etik düzenlemeler, sağlık hizmetlerinin denetimini ve değerlendirilmesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1)
2.1) Sağlık sistemi örgütlenmesinin olumlu ve olumsuz yanlarını listeleyebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) Yönetim modellerinin farklarını seçebilir
2.2) Yönetimsel sorun çözme ve karar vermede örgütsel yapıya uygun yeni bir iletişim sistemi önerebilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Dünyada ve ülkemizde yönetim ve hemşirelik yönetimi modellerini karşılaştırarak ülkemiz için olası uygulamaları fark edebilir
Alana Özgü Yetkinlik
1)
2.1) Hemşirelik yönetimi uygulamalarındaki yönetici ve liderlik rolünü tanımlayabilir
2.2) Vaka yöntemi, fonksiyonel hemşirelik, takım hemşireliği, primer hemşirelik ve vaka yönetimi gibi hastane ve toplum tabanlı bakım sunum sistemlerini karşılaştırabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yönetim, Yönetim Modelleri Sağlık Hizmetleri Yönetim Ve Organizasyonu Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
2) Hemşirelik Hizmetleri Yönetim Ve Organizasyonu, Hemşire Yöneticisi Rol Ve Sorumlulukları Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
3) Hemşirelik Hizmetlerinin Yasal Boyutu-SEMİNER Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
4) Liderlik-Yönetim İlişkisi-SEMİNER Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
5) Sağlık Sistemi Örgütlenmesi Ve Hemşirelik Yönetimi Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
6) Hemşirelik Hizmetlerinde Örgütsel Davranış ve Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini ve Delegasyon Ilkeleri-SEMİNER Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
7) Hemşirelik Yönetiminde Stratejik Planlama Hemşirelik Hizmetlerinde Mali Yönetim ve Hemşirelik Bütçesi Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
8) Ara Sınav Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
9) Hemşirelik Hizmetlerinde İnsan Kaynakları Yönetimi, Yönetimsel Sorun Çözme, Performans Değerlendirmesi Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
10) Mobbing (SEMİNER) Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
11) Hemşirelik Hizmetleri Yönetiminde Değişim ve Akreditasyon Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
12) Hemşirelik Hizmetlerinde Deği şim Kapsamında Bakım Sunuş Modelleri ve Hemşirelikte Yetkinlikler-YILDIZ HEMŞİRELİK (SEMİNER) Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunarak derse gelinmesi, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması.
13) Hemşirelik Hizmetlerinde Deği şim Kapsamında Bakım Sunuş Modelleri ve Hemşirelikte Yetkinlikler-MAGNET SİSTEM (SEMİNER) Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject.
14) Hemşirelik Hizmetlerinde Risk Yönetimi İş Sağlığı,İş Güvenliği ve Hasta Sağlığı Ders kitabının ilgili bölümlerini önceden okumak, ders kapsamındaki konuları yeniden analiz etmek ve konu ile ilgili web sitelerini araştırmak.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Başaran,.İbrahim Ethem (2000). Örgütsel Davranış - İnsanın Üretim Gücü . Bilim Kitap Kırtasiye,Ankara. • Huber, Di (2000). Leadership and Nursing Care Management. W. B. Saunders • Kaya, S (2005) Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayıncılık, Ankara. • Marquis, Bessie L.(2003), Leadership roles and management functions in nursing : theory and application , Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins • Sullivan, J., E., Decker, J., P. (2001).Effective Leadership and Management in Nursing, Fifth Edition Prentice Hall Inc., New Jersey. • Uyer G (1996): Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları No:15, İstanbul. • Yoder-Wise, P.S. (2001). Leading and managing in nursing (3rd Ed.). St. Louis, MO: Mosby
Diğer Kaynaklar: Hemşirelik hizmetlerinde yönetim ile ilgili WEB sayfaları ve kitaplar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Derse Özgü Staj 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 3 3
Uygulama 1 8 8
Derse Özgü Staj 1 50 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 30 30
Ödevler 1 20 20
Küçük Sınavlar 1 20 20
Ara Sınavlar 1 50 50
Rapor Teslimi 1 10 10
Final 1 100 100
Toplam İş Yükü 291