Dersin Amacı: |
Yoğun bakım gerektiren hastaların tanılama, yakın izlemi, uygulama ve değerlendirilmesi sürecine ilişkin bakımları ile ilgili kararları verebilme, uygulayabilme ve disiplinler arası koordinasyonu sağlama konusunda bilgi, beceri ve uygulamaları kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Yoğun bakım ünitesinin tasarımı ve organizasyonu, yoğun bakım ünitesine hastanın kabulü, yoğun bakım hastasında fizyolojik ve psikolojik değişiklikler, sıvı-elektrolit bozuklukları ve yoğun bakım, hastanın hemodinamik izlemi, yoğun bakım ünitesinde hasta transferi, yoğun bakım ünitesinden hastanın taburculuğu, mekanik ventilasyondaki hastanın bakımı, yoğun bakım ünitesinde hasta ve ailesinin gereksinimleri, yoğun bakım ünitesinde infeksiyonlar, yaşam sonu bakım, yoğun bakımın etik boyutu. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yoğun Bakım Hemşireliği Ve Temel Kavramlar |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
2) |
Yoğun Bakım Ünitesinin Tasarımı Ve Organizasyonu |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
3) |
Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Kabulü ve Taburculuğu/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
4) |
Yoğun Bakım Hastasında Fizyolojik Ve Psikolojik Değişiklikler/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
5) |
Sıvı-Elektrolit Bozuklukları /Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
6) |
Hemodinamik İzlem/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
7) |
Yoğun Bakım Hastasında Beslenme/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
8) |
Ara Sınav/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
9) |
Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta Transferi/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
10) |
Pozisyonlama ve Basınç Ülserleri/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
11) |
Mekanik Ventilasyondaki Hastada Temel Bakım İlkeleri/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
12) |
Yoğun Bakım Hastasında Kaliteli Uyku/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
13) |
Yoğun Bakım Ünitesinde İnfeksiyon Kontrolü/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
14) |
Yaşam Sonu Bakım ve Yoğun Bakımın Etik Boyutu/Uygulama |
Ders kitabının ilgili bölümlerinin önceden okunması, derste işlenen konuların tekrar analizi ve konuyla ilgili WEB’deki sitelerin araştırılması, araç-gereç ve materyal hazırlaması. |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Akpir K., Tuğrul S.( eds). Klinik Yoğun Bakım. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul,2009.
2. Şahinoğlu H. Yoğun Bakım Komplikasyonları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2008. |
Diğer Kaynaklar: |
1. Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
2. Sabuncu N., Ay FA.(eds).Klinik Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010.
3. Erdil F, Bayraktar N. Hemşireler İçin Sıvı-Elektrolit ve Asit Baz Dengesinin ABC’si. Aydoğdu Ofset, Ankara, 2004.
4. Yoğun Bakım Hemşireliği Dergisi
5. Abedi A. Yoğun Bakımda Sık Kullanılan İlaçlar. Adana, 2010. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. |
2 |
2) |
Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. |
2 |
3) |
Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. |
2 |
4) |
Temel iletişim becerilerine sahip olur. |
2 |
5) |
Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. |
1 |
6) |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. |
2 |
7) |
Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. |
2 |
8) |
Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. |
2 |
9) |
Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. |
3 |
10) |
Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. |
4 |
11) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
3 |