MINS239 Tünel ve Yeraltı Yapı İnşaatıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat TeknolojisiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Teknolojisi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MINS239
Ders İsmi: Tünel ve Yeraltı Yapı İnşaatı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SADETTİN BAĞDATLI
Öğr.Gör. ALPER ÇELTİKÇİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders kapsamında öğrenciler, yeraltı yapılarının tasarımı ve tünelcilikle ilgili kazı ve destek yöntemleri vb. temel bilgileri, modern tünelcililik ekipmanını, jeolojik koşulların tünel açımına etkisinin etkisini öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Tünelcilikte Kullanılan Terimlerin Tanımlanması, Tünelcilikte Jeolojinin Önemi, Tünellerin Tasarımı, Tünel İnşaatında Jeolojik Şartların Etkisi, Kaya ve Zemin Ortamlarda Tünelcilik, Açılması Sırasında Karşılaşılan Problemler, Tünelcilikte Zemin Şartlarının İyileştirilmesi, Tünelcilikte Meydana Gelen Hasarlar, Tünellerde Tasarım ve Desteklemeler, Tünel Açma Yöntemleri, Örnek Uygulamalar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tünelcilikte kullanılan kavramları ve tünelciliğin tarihçesini tasvir edebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tünel inşaatlarında geoteknik-jeolojik araştırma çalışmasını planlar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tünellerin tasarımı ile ilgili kriterleri değerlendirir
2) Kaya ortamlarda tünel açma yöntemlerini açıklayabilir
3) Zemin ortamlarda tünel açma yöntemlerini açıklayabilir
4) Kayaçların kayma direncini hesaplar
5) Tünelde destek gereksinimini hesaplar
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tünel açma sırasında karşılaşılan problemlere karşı çözüm önerir
2) Tünelcilikte destekleme yöntemlerini tasvir edebilir
3) Kaya kütlelerini sınıflandırır
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tünelciliğe giriş.
2) Tünelcilikte jeolojik ve geoteknik araştırmalar.
3) Jeolojik koşulların tünel inşaatı ve dizaynındaki etkileri
4) Yumuşak zeminde tünel açımı.
5) Kaya ortamda del-patlat yöntemiyle tünel açımı.
6) Kaya ortamda kollu galeri açma makinesi (roadheader) ve tam cephe (TBM) makinesiyle tünel açımı.
7) Ara sınav
8) Tünelcilikte olumsuz zemin koşulları.
9) Tünelcilikte zemin iyileştirmeleri.
10) Tünel desteklemeleri ve dizaynı
11) Tünel desteklemeleri ve dizaynı
12) Yeraltı açıklıklarında oluşan gerilme ve şekil değiştirmeler.
13) Yeni Avusturya Tünel Açma yöntemi ve dizaynı
14) Tünel tasarımı (yumuşak zemin ve kaya ortamlarda)
15) Sene Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tunnelling and Tunnel Mechanics: A Rational Approach to Tunnelling. Kolymbas, D. 2008. Springer.
Diğer Kaynaklar: Design And Construction Of Tunnels. Lunardi, P. 2008. Springer-Verlag. 978-3-540-73875-6

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

8

10

6

7

9

Program Kazanımları
1) Araziyle ilgili uygulamaları yapabilme, alanıyla ilgili araç gereçleri kullanabilme becerisi kazanır
2) Malzeme özelliklerini bilme, yapı ile ilgili deneyleri yapma ve sonuçları yorumlayabilme becerisi
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanma
4) Yapı işletmesi, şantiye yönetimi ve benzeri uygulama süreçlerini bilir
5) Ekip çalışması yapabilme becerisi ve disiplinine sahip olma
6) Temel bilgisayar kullanma bilgisi ile birlikte; internet teknolojileri,ofis, grafik ve proje yönetim yazılımlarının kullanabilir.
7) Yapı ile ilgili sorunları saptama,tanımlama ve çözme becerisi.
8) İnşaat alanındaki yenilikleri öğrenebilir ve öğrendiklerini uygulayabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araziyle ilgili uygulamaları yapabilme, alanıyla ilgili araç gereçleri kullanabilme becerisi kazanır
2) Malzeme özelliklerini bilme, yapı ile ilgili deneyleri yapma ve sonuçları yorumlayabilme becerisi
3) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanma
4) Yapı işletmesi, şantiye yönetimi ve benzeri uygulama süreçlerini bilir
5) Ekip çalışması yapabilme becerisi ve disiplinine sahip olma
6) Temel bilgisayar kullanma bilgisi ile birlikte; internet teknolojileri,ofis, grafik ve proje yönetim yazılımlarının kullanabilir.
7) Yapı ile ilgili sorunları saptama,tanımlama ve çözme becerisi.
8) İnşaat alanındaki yenilikleri öğrenebilir ve öğrendiklerini uygulayabilir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ödevler 3 10 30
Küçük Sınavlar 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 166