BST112 Mantıksal Tasarımİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Bilişim Sistemleri ve TeknolojileriÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BST112
Ders İsmi: Mantıksal Tasarım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi NURŞEN TOPÇUBAŞI
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. CANER ÇUHAC
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere modern bilgisayarların temelini oluşturan sayısal sistemlerin çalışma prensiplerinin öğretilmesidir. Bu sayede öğrenci sonraki yıllarda karşılaşacağı sayısal bilgisayar donanımı ile ilgili temel bir bilgiye sahip olacaktır.
Dersin İçeriği: Mantık Kapıları;Boole Cebri; Devre Sadeleştirme; Birleşik Devreler; Yarı Toplayıcı; Tam Toplayıcı; Yaz-bozlar; Sıralı Devreler; Birleştirilmiş Devreler; Kod Çözücüler; Seçiciler; Yazaçlar; Kaydırma Yazaçları; İkili Sayıcılar; Bellek; Sayı Sistemleri; Tümleyenler; Sabit Nokta Gösterimi; Aritmetik Toplama; Aritmetik Çıkarma; Kayan Noktalı Gösterim; Hata Bulma Kodları; Yazaç Aktarım Dili; Yazaçlar Arası Aktarım; Veri Yolu ve Bellek Aktarımı; Aritmetik Mikro işlemler; Mantıksal Mikro işlemler; Kaydırma Mikro İşlemleri; Aritmetik Kaydırma Birimi;

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bool ifadelerin doğruluk tablolarının çıkarılması ve mantıksal devrelerinin tasarlanması
2) Farklı sayı sistemlerini öğrenmek
3) Sayısal sistemlerde kullanılan sayısal elemanları tanımak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sayısal sistemlerin fonksiyonel tasarımına bağlı olarak verimli birleşik ve sıralı devrelerinin tasarımını yapmak
2) Aritmetik, mantıksal ve kaydırma işlemleri yapabilmek, bu işlemlerin devrelerini tasarlayabilmek
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mantık Kapıları, Boole Cebri
2) Devre Sadeleştirme, Birleşik Devreler
3) Yarı Toplayıcı, Tam Toplayıcı, Yarı Çıkarıcı, Tam Çıkarıcı
4) Yaz-bozlar, Sıralı Devreler
5) Birleştirilmiş Devreler, Kod Çözücüler
6) Seçiciler, Yazaçlar, Kaydırma Yazaçları
7) İkili Sayıcılar, Bellek, Sayı Sistemleri, Tümleyenler
8) Ara Sınav
9) Sabit Nokta Gösterimi, Aritmetik Toplama, Aritmetik Çıkarma, Kayan Noktalı Gösterim
10) Hata Bulma Kodları
11) Yazaç Aktarım Dili, Yazaçlar Arası Aktarım
12) Veri Yolu ve Bellek Aktarımı
13) Aritmetik Mikro işlemler, Mantıksal Mikro işlemler
14) Kaydırma Mikro İşlemleri, Aritmetik Kaydırma Birimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Digital Design: With an Introduction to the Verilog HDL, by M. Morris R. Mano and Michael D. Ciletti,ISBN-13:978-0132774208,Jan 12, 2012,
Diğer Kaynaklar: Digital Design Essentials: 100 Ways to Design Better Desktop, Web, and Mobile
Interfaces, Raj Lal, Rockport Publishers,
Digital Design: Basic Concepts and Principles, Mohammad A. Karim, Xinghao Chen, by CRC Press,November 27, 2007 by CRC Press

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Kazanımları
1) Farklı ortamlar için yazılım geliştirme, sistem yönetimi, ağ güvenliği, veritabanı, yönetim sistemleri gibi konularda temel bilgi ve becerilerine sahip olma.
2) Bilgi teknolojilerinin hızlı değişimi sonucu oluşan yeni bilişim sistemleri hakkında güncel konuları uzman olarak yakından takip etme.
3) Bilişim Sistemlerinin firmalardaki stratejik konumu ve yeni iş stratejileri oluşturulmasındaki rolünün öneminin farkında olma.
4) Bilişim Sistemleri alanında edindiği temel bilgi ve beceriler düzeyindeki fikirlerini ve görüşlerini ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
5) Bilişim Sistemleri alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Farklı ortamlar için yazılım geliştirme, sistem yönetimi, ağ güvenliği, veritabanı, yönetim sistemleri gibi konularda temel bilgi ve becerilerine sahip olma. 1
2) Bilgi teknolojilerinin hızlı değişimi sonucu oluşan yeni bilişim sistemleri hakkında güncel konuları uzman olarak yakından takip etme. 2
3) Bilişim Sistemlerinin firmalardaki stratejik konumu ve yeni iş stratejileri oluşturulmasındaki rolünün öneminin farkında olma. 1
4) Bilişim Sistemleri alanında edindiği temel bilgi ve beceriler düzeyindeki fikirlerini ve görüşlerini ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme 3
5) Bilişim Sistemleri alanına ilişkin uzmanlık gerektiren konularda bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirebilme. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 42 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Laboratuvar 5 10
Uygulama 5 10
Toplam İş Yükü 62