MFKM119 Temel Fotoğraf Bilgisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Radyo ve Televizyon ProgramcılığıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Radyo ve Televizyon Programcılığı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MFKM119
Ders İsmi: Temel Fotoğraf Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste fotoğrafçılık ile ilgili temel kavramları, fotoğraf çekim sürecini, bu sürecin aşamalarını, temel fotoğrafçılık tarihsel süreç içinde değişim ve gelişimi, fotoğrafın teknik süreci ile ilgili aşamalar ve bu aşamalara yönelik çalışmalar gerçekleştirilecektir.
Dersin İçeriği: Bu derste fotoğrafçılık ile ilgili temel kavramları, fotoğraf çekim sürecini, bu sürecin aşamalarını, temel fotoğrafçılık tarihsel süreç içinde değişim ve gelişimi, fotoğrafın teknik süreci ile ilgili aşamalar ve bu aşamalara yönelik çalışmalar gerçekleştirilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Toplumsal yaşam içinde insanlığın farklı teknolojik dönemlerini açıklayabilir.
2) Sayısal fotoğraf teknolojisi ile geleneksel fotoğraf teknolojilerini karşılaştırabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Beyaz ayarı, iso, diyafram, estantane seçeneklerini açıklayabilecek.
2) Flaş türlerini ve kontrol sistemlerini açıklayabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve ders içerik ve izlencelerin tanıtımı Bir sonraki dersin konuların okunması ve incelenmesi.
2) • Görüntü tarihine giriş • Mağara resimleri ve mağara resimlerinin özellikleri, yapılış amaçları. • Camera obscura’nın tanıtımı • Camera obscura’da görüntünün oluşum biçimi. • Camera obscuranın evrimi (lensler ve portatifleşmesi) Fotoğrafın Tüm Öyküsü Yazar: Kolektif Çevirmen: Abbas Bozkurt Editör: Juliet Hacking Yayınevi : Hayalperest Yayınevi
3) • Görüntü Teknolojileri Fotoğraf ve hareketli görüntü teknolojilerinin gündemini takip edebilir. Büyük format kameraların tanıtımı (Camera obscura ile ilişkisi) “Plaka” kullanılarak fotoğrafların oluşturulduğu dönemler. Asfalt kaplanan plakanın (ilk kalıcı fotoğraf olarak sayılan fotoğrafın) pozlanma süresi ve geliştirilme tekniği hakkında video izletimi. Daguerreotype görüntülerinin tanıtımı – ilk insan içeren fotoğraf. Bir sonraki dersin konuların okunması ve incelenmesi.
4) Fotoğraf ve hareketli görüntünün toplumsal etkileri, Hareketli görüntünün temellerini atan Edward Muybridge’in tekniği, Etienne Jules Marey’in fotografik silahı, Fotoğrafın Kısa Tarihçesi Esnek film tabanının Eastman tarafından geliştirilmesi, Kodak firmasının geliştirdiği Kodak kameralar... Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
5) Fotoğraf ve hareketli görüntü teknolojilerinin gündemi... Siyah beyaz filmler... karanlık oda teknikleri ve kimyasallar... Agrandizör, geleneksel siyah beyaz baskı tekniği... Ansel Adams ve Zone System tekniği... Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
6) • Sayısal fotoğraf teknolojisi ile geleneksel fotoğraf teknolojilerin... Oluşturulan ilk dijital imaj, kamera ve sensör ile kayıt edilen ilk görüntü.... CCD sensörlerinin çalışma prensibinin anlatılması, konu hakkında videoların izlenmesi... Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
7) Güncel kameraların özelliklerinin tanıtılması ve öğrenciler ile geçmişteki fotoğraf kayıt teknikleri ile günümüzdeki kayıt teknikleri ve fotoğrafın yayınlanması ve tüketilmesi hakkında diyaloglar Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
8) ARA SINAV
9) • Fotoğrafın sosyolojik etkilerini karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. • Pictorialism ve “düz fotoğrafçılık” tekniklerinin ve yaklaşımlarının anlatılması. • Endüstri devrimi ile ilişkileri... Bu iki akıma verilecek örnekler ve öğrencilerinin fikirlerinin dinlenmesi. Bir sonraki dersin konuların okunması ve incelenmesi.
10) Hareketli görünütünün tarihi Camera Obscura’nın çalışma prensipleri Fotoğrafta Kimyasal kullanım prensipleri. Camera Obscura lenslerin ve kimyasalların gelişimi, Giambattista Della Porta’nın Camera Obscura üzerinde yaptığı değişiklik ve projektör olarak kullanışı. Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
11) • Sayısal fotoğrafçılıkta kullanılan dosya formatları • fotoğraf makinelerinin netleme sistemleri ve pozlama seçenekleri • Flaş türleri ve kontrol sistemleri, RAW yönetimi kavramı • Sayısal fotoğraf makinelerinin donanım özellikleri • Sayısal fotoğraf makinelerinin verimli kullanımı için gerekli koşulları açıklayabilecektir. Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
12) • Flaş türleri ve kontrol sistemleri • Sayısal fotoğrafçılıktaki çekim olanakları • Sayısal fotoğrafçılıktaki çekim sonrası olanakları Bir sonraki dersin konuların okunması ve açıklaması.
13) Proje öncesi çalışma
14) Hazırlanan projelerin teslimi Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: A'dan Z'ye Dijital Fotoğrafçılık
Yavuz Kerem Demirbaş
PUSULA YAYINCILIK VE İLETİŞİM
Yayın Tarihi 2012-04-04
ISBN 9756477885
Diğer Kaynaklar: Fotoğrafı Eleştirmek İmgeleri Anlamaya Giriş
Terry Barrett
Kasım 2017
HAYALPEREST YAYINLARI

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İletişim bilimi ve kendi alanıyla (radio-TV) ilgili yeterli altyapıya sahiptir.
5) Bireysel olarak ve takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir.
6) Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir.
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dilde yazılmış mesleki dokumanı anlama bilgisine sahiptir.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim bilimi ve kendi alanıyla (radio-TV) ilgili yeterli altyapıya sahiptir.
5) Bireysel olarak ve takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüvenine sahiptir.
6) Kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirir.
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; bir yabancı dilde yazılmış mesleki dokumanı anlama bilgisine sahiptir.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sözlü sınav
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Uygulama 14 % 10
Ödev 2 % 10
Projeler 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 2 1 2
Proje 10 2 20
Ödevler 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 1 0 0
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138