Dersin Amacı: |
Kullanıcı arayüzü tasarımı, insan ve bilgisayar sistemlerinin arasındaki bağlantı noktasıdır ve insan bilgisayar etkileşiminin çalışma alanlarından biridir. Bu nedenle arayüz tasarımı büyük öneme sahiptir. Dersin amacı öğrencilere kullanıcı arayüz tasarımı hakkında disiplinlerarası bir bakış açısı sağlamaktır. Öğrencilerin bu alana ilişkin prensipleri öğrenerek kullanılabilir ve etkili arayüz tasarımları ortaya çıkarmalarını sağlamaktır. Yalnızca görsel tasarım konusunda bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda tasarım için araştırma yapma, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleme, tasarım problemini ortaya koyma, tasarlama, test etme ve değerlendirme gibi süreçlerle birlikte tüm tasarım sürecini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Arayüz tasarımının tanımı, tarihsel gelişimi, kullanım alanları, yararlanılan güncel teknolojiler, etkileşimlilik kavramı ve temel prensipleri, iyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi, kullanıcı odaklı tasarım, arayüz tasarımının temel prensipleri, tasarım süreci, veri görselleştirme, kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri, kullanılabilirlik testleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Arayüz tasarımının tanımı.
Kullanıcı deneyimi tasarımı. |
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/theory.html.
https://www.interaction-design.org/literature/topics/ui-design.
Debbie Stone, Caroline Jarrett, Mark Woodroffe, Shailey Minocha-Morgan Kaufmann. User Interface Design and Evaluation.
|
2) |
Arayüz tasarımının kısa tarihçesi.
Kullanım alanları ve yararlanılan güncel teknolojiler.
Arayüz tasarımında kullanılabilecek tasarım programları.
|
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/history.html. |
3) |
İyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi.
Kullanıcı odaklı tasarım. |
Donald A. Norman, The Design of Everyday Things.
Wilbert O. Galitz. The essential guide to user interface design: An introduction to GUI design principles and techniques.
|
4) |
Etkileşimlilik ve etkileşim tasarımı kavramları.
Etkileşimin temel prensipleri. |
Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
5) |
Arayüz tasarımında temel prensipler
Ben Shneiderman tarafından oluşturulan 8 altın kural |
İzlenecek videolar: https://www.coursera.org/learn/ui-design/lecture/XZTrX/design-principles-visibility-feedback-mappings-constraints
Okunacak ekstra kaynaklar: Bill Moggridge, Designing Interactions.
Apple OS X Human Interface Guidlines.
https://www.interaction-design.org/literature/article/shneiderman-s-eight-golden-rules-will-help-you-design-better-interfaces.
|
6) |
Tasarım Süreci: Araştırma, ihtiyaç analizi ve fikir geliştirme. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-2: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
7) |
Vize Sınavı. |
.. |
8) |
Tasarım Süreci: İçeriğin Düzenlenmesi,
Bilgi Mimarisi, Wireframe oluşturma.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-3: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
9) |
Tasarım süreci ve görsel iletişim:
Gestalt, Görsel tasarım ilkeleri.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Amy Arntson (2012). “Graphic Design Basics”
Ödev-4: Belirlenen ilkeleri kullanarak bir tasarım ortaya koyma.
|
10) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Layout ve ızgara sistemi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Gavib Ambrose and Paul Harris (2011). Layout.
Ödev-5: Web için kullanılabilecek bir layout oluşturulması |
11) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Renk ve tipografi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Ellen Lupton, Type on Screen.
Dave Wood, Interface Design.
Ödev-6: Renk ve tipografi çalışması.
|
12) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Göstergebilim, ikonografi ve metafor.
Final projesinin açıklanması. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Dave Wood, Interface Design.
İzlenecek videolar: Key Principles of Visual Semiotics, Visible Language, User-interface and User-centered Design. https://www.youtube.com/watch?v=AeXjEUZNswY&t=3s
Sınıf Çalışması: Metaforlar üzerinden düşünerek bir konsept ortaya çıkarmak.
|
13) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Arayüz tasarımında illüstrasyon, fotoğraf ve hareketli görüntü kullanımı.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
14) |
Arayüz tasarımı ve veri görselleştirme
Veri görselleştirme ve bilgi grafikleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Scott Murray, Interactive Data Visualization for the Web.
Stephen Few, Data visualization: Past, present, and future.
|
15) |
Arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik.
Kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri. Kullanılabilirlik testleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jakob Nielsen, 1999. Designing Web Usability: The Practice of Simplicity |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
3) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
4) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
5) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
6) |
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
|
7) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
8) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
9) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. |
|
11) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır. |
|
12) |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular. |
|
13) |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. |
|
14) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır. |
|
15) |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır. |
|
16) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
|
17) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. |
|
18) |
Teknik resim kullanarak iletişim kurar. |
|
19) |
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. |
|
20) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir. |
|
21) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
22) |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir. |
|
23) |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir. |
|