SBF111 Biyokimyaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SBF111
Ders İsmi: Biyokimya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SERCAN KAPANCIK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SERCAN KAPANCIK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; Öğrencilerin hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklayabilmesini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Biyokimyaya giriş, Karbonhidratlar, karbonhidrat metabolizması, Proteinler, enzimler, Protein ve amino asit yıkımı, lipitler, lipitlerin sindirim ve emilimi, Yağ asidi oksidasyonu, Metabolizmaya toplu bakış, hormonlar, laboratuvarlarda örnek alımı, preanalitik hatalar ve yapılan testler; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Biyokimya ile ilgili genel terimleri açıklayabilir. Karbonhidratların yapısını ve fonksiyonlarını tanımlayabilir. Proteinlerin yapısını, fonksiyonlarını ve metabolizmadaki rolünü ilişkilendirebilir. Enzimlerin yapısını, fonksiyonlarını ve genel özelliklerini açıklayabilir. Lipitlerin yapısını, metabolik yolaklardaki görevini ve insan vücudundaki önemini açıklayabilir. Hormonların canlı organizmalarda gerçekleşen metabolik reaksiyonlardaki fonksiyonlarını açıklayabilir. Klinik biyokimya laboratuvarının işleyişi, örnek alma ve preanalitik hataları önleme durumlarını açıklayabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Rapor hazırlayabilir. Bireysel ve grup tartışmaları yapabilir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Literatürleri gözden geçirebilir ve bir çalışma planı hazırlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
1) Biyokimyaya Giriş, Vücudun Kimyasal Bileşimi Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 2, 3, 7 Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 14, 15 ve 32
2) Hücre yapısı ve Metabolik yolaklar Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Bölüm: 1
3) Karbonhidratlar: Yapı ve fonksiyon Karbonhidratlar: Sindirim ve emilim Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 14, 15 ve 25
4) Karbonhidratlar: Metabolik yolaklar Harper’ın Biyokimyası Bölüm:17, 18, 19, 20 ve 21
5) Biyoenerjetik ve Oksidatif Metabolizma Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 11, 12 ve 13
6) Proteinler: Yapı ve Fonksiyon Proteinler: Sindirim ve Emilim Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 3, 4, 5 ve 6
7) Proteinler: Metabolik Yolaklar Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 27, 28, 29, 30, 31 ve 32
8) ARA SINAV
9) Lipitler: Yapı ve Fonksiyon Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 15 ve 25
10) Lipitler: Sindirim ve Emilim Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 25 ve 26
11) Lipitler: Metabolik Yolaklar Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 22, 23, 24 ve 26
12) Hormonların Yapı ve Fonksiyonları Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 41 ve 42
13) Enzimlerin Yapı ve Fonksiyonları Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 7 ve 8
14) Metabolizma Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 16

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ders Slaytları
2. Lehninger Biyokimyanın İkeleri, Yazarlar: David L. Nelson - Michael M. Cox, Yayınevi: PALME YAYINCILIK, Çeviri Editörü: Y. Murat Elçin, Basım Sayısı: Beşinci baskıdan çeviri
3. Harper Biyokimya, Yazar(lar): Murray, Bender, Weil, Botham, Kennely, Rodwell, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Gül Güner Akdoğan, Prof.Dr. Biltan Ersöz, Prof.Dr.Nevbahar Turgan
4. İnsan Biyokimyası, Marka: Palme Yayıncılık, Yazar: Prof. Dr. Taner ONAT
Diğer Kaynaklar: Tietz Laboratuvar Testleri Klinik Kılavuzu, Yazar: Alan H. B. WU, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kaya EMERK

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 5
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 5
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 5
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 5
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 5
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 5
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 5
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 5
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 5
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 5
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 20
Final 1 % 40
Final Pratik 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 46