Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; Öğrencilerin hücrede yer alan bütün kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklayabilmesini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; Biyokimyaya giriş, Karbonhidratlar, karbonhidrat metabolizması, Proteinler, enzimler, Protein ve amino asit yıkımı, lipitler, lipitlerin sindirim ve emilimi, Yağ asidi oksidasyonu, Metabolizmaya toplu bakış, hormonlar, laboratuvarlarda örnek alımı, preanalitik hatalar ve yapılan testler; konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
|
|
1) |
Biyokimyaya Giriş, Vücudun Kimyasal Bileşimi
|
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 2, 3, 7
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 14, 15 ve 32
|
2) |
Hücre yapısı ve Metabolik yolaklar
|
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Bölüm: 1 |
3) |
Karbonhidratlar: Yapı ve fonksiyon
Karbonhidratlar: Sindirim ve emilim
|
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 14, 15 ve 25 |
4) |
Karbonhidratlar: Metabolik yolaklar |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm:17, 18, 19, 20 ve 21 |
5) |
Biyoenerjetik ve Oksidatif Metabolizma |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 11, 12 ve 13 |
6) |
Proteinler: Yapı ve Fonksiyon
Proteinler: Sindirim ve Emilim
|
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 3, 4, 5 ve 6 |
7) |
Proteinler: Metabolik Yolaklar |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 27, 28, 29, 30, 31 ve 32 |
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Lipitler: Yapı ve Fonksiyon |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 15 ve 25 |
10) |
Lipitler: Sindirim ve Emilim |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 25 ve 26 |
11) |
Lipitler: Metabolik Yolaklar |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 22, 23, 24 ve 26 |
12) |
Hormonların Yapı ve Fonksiyonları |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 41 ve 42 |
13) |
Enzimlerin Yapı ve Fonksiyonları |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 7 ve 8 |
14) |
Metabolizma |
Harper’ın Biyokimyası Bölüm: 16 |
Ders Notları / Kitaplar: |
1. Ders Slaytları
2. Lehninger Biyokimyanın İkeleri, Yazarlar: David L. Nelson - Michael M. Cox, Yayınevi: PALME YAYINCILIK, Çeviri Editörü: Y. Murat Elçin, Basım Sayısı: Beşinci baskıdan çeviri
3. Harper Biyokimya, Yazar(lar): Murray, Bender, Weil, Botham, Kennely, Rodwell, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Gül Güner Akdoğan, Prof.Dr. Biltan Ersöz, Prof.Dr.Nevbahar Turgan
4. İnsan Biyokimyası, Marka: Palme Yayıncılık, Yazar: Prof. Dr. Taner ONAT |
Diğer Kaynaklar: |
Tietz Laboratuvar Testleri Klinik Kılavuzu, Yazar: Alan H. B. WU, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kaya EMERK
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. |
5 |
2) |
Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. |
5 |
3) |
Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. |
5 |
4) |
Temel iletişim becerilerine sahip olur. |
5 |
5) |
Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. |
5 |
6) |
Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. |
5 |
7) |
Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. |
5 |
8) |
Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. |
5 |
9) |
Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. |
5 |
10) |
Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. |
5 |
11) |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
5 |