Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM415 | ||||||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığı Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM AKGÖL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Halk sağlığı hemşireliği alanında birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik yeterli beceri ve yetkinliğe sahip, evrensel bilim insanı niteliklerini taşıyan uzman hemşire yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 2 SPECIFIC OBJECTIVES Sağlığı geliştirme model’in(Pender) kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , ve Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlı DATE WEEK 3 SPECIFIC OBJECTIVES Sağlık İNANÇ modeli’in(Champion) kavramlarını sıralama ,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırl DATE WEEK 4 SPECIFIC OBJECTIVES Planlın Davranış Teorisi’nin kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 5 SPECIFIC OBJECTIVES Transteorik Model’in kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlamak DATE WEEK 6 SPECIFIC OBJECTIVES Temel Sağlık Hizmetlerinin felsefesini açıklama,ilkelerini anlatma TOPIC (S) Temel Sağlık Hizmetleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 7 SPECIFIC OBJECTIVES 1.ARA SINAVI TOPIC (S) LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT DATE WEEK 8 SPECIFIC OBJECTIVES Dünya’da Sağlık Örgütlenmesini örnek ülkeler üzerinden açıklama Sağlık,Örgüteme Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık TOPIC (S) LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT DATE WEEK 9 SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de Sağlık Örgütlemesini açıklama TOPIC (S) Sağlık,Örgütleme LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 10 SPECIFIC OBJECTIVES İnsan – Çevre İlişkisini açılamak TOPIC (S) Çevre,Sağlık LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 11 SPECIFIC OBJECTIVES Yetişkin eğitiminin ilkelerini açıklama,planlama,uygulama kriterlerini açıklama TOPIC (S) Yetişkin eğitimi LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 12 SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunlarını açıklama TOPIC (S) Sağlık sorunları LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 13 SPECIFIC OBJECTIVES Toplum tanılamanın özelliklerini ve yöntemlerini açıklama TOPIC (S) Toplum tanılama LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 14 SPECIFIC OBJECTIVES Nüfus tipleri,pramidi,hareketleri ve modellerini açıklama TOPIC (S) Nüfus ve Demografi LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Sınav için hazırlık DATE WEEK 15 SPECIFIC OBJECTIVES FINAL SINAVI |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık | Dersi kaynakları |
2) | Halk Sağlığında Temel Kavramlar ve Halk Sağlığı Hemşireliği | Dersin Kaynakları |
3) | Erken Tanı, Taramalar ve Halk Sağlığı Hemşiresinin Rolü | Dersin kaynakları |
4) | Toplumda Bulaşıcı Hastalıklar | Dersin kaynakları |
5) | Halk Sağlığı Hemşiresinin Çalışma Alanları- İş Sağlığı ve Güvenliği Hemşireliği | |
6) | Halk Sağlığı Hemşiresinin Çalışma Alanları- Aile Sağlığı Hemşireliği | Dersin kaynakları |
7) | Halk Sağlığı Hemşiresinin Çalışma Alanları- Evde Bakım Hemşireliği | Dersin kaynakları |
8) | Halk Sağlığı Hemşiresinin Çalışma Alanları- Okul Hemşireliği | Dersin kaynakları |
9) | 1.ARA SINAV | |
10) | Dezavantajlı Gruplar ve halk sağlığı | Dersin kaynakları |
11) | Yetişkin eğitimi | Dersin kaynakları |
12) | Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunları | Dersin kaynakları |
13) | Toplum tanılama | Dersin kaynakları |
14) | Halk Sağlığı Hemşireliği Süreci | dersin kaynakları |
15) | Nüfus ve Demografi | Dersin kaynakları |
Ders Notları / Kitaplar: | KAYNAKLAR 1. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Kontraseptif Yöntemler, Çev.Pınar Senlet, Uluslar arası Basım. 2. Özay M., Sezgin M., “Yataklı Tedavi Kurumları İstatistik Yıllığı”, Yeni Üstünel Mat., 1993. 3. Özsüt H., “Pratisyen Hekimin El Kitabı, Hastane Dışında Edinilmiş Enfeksiyonlar”, Turgut Yayıncılık, 1996. 4. Sağlık 21 DSÖ Avrupa Bölgesi için Herkese Sağlık Politikası Çerçevesi .Çev, Aykut N.,Öztürk Y.,Günay O, Çev Ed; Günay O.,Öztürk Y.Erciyes Üniversitesi Yayınları,No.126, Kayseri 2000. 9. WHO. The Role of the Occupational Health Nurse in Workplace Health Management.WHO, 2001. 10. Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı, (Editörler: M. Bertan, Ç. Güler), Güneş Yayıncılık, Ankara, (1995). 11. Aksayan, S. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği El kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No:14 (1998). 12. Güler Ç., Akın A. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (2006). 13. Sebastian J. G., Stanhope M. Community Health Nursing Practice. Mosby Comp.(1999). 14. Stanhope M, Lancaster J Community Health Nursing. Mosby company.(1996) 15. Ege Üniversitesi HYO Halk Sağlığı Hemşireliği 5. Temel Sağlık Hizmetleri, Alma Ata, 1978. 6. Türkiye 2008 Nüfus ve Sağlık Araştırması.Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü,Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | Yardımcı kaynaklar 1. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi http://www.deuhyoedergi.org/ 2. Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD 3. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm 4. Toplum ve Hekim Dergisi (http://www.ttb.org.tr/th/) 5. TSK Koruyucu Hekimlik Dergileri (http://www.korhek.org/journal.php) 6. JOGNN Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing www. jognn.awhonn.org/ 7. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing journals.lww.com/jpnnjournal/pages/default.aspx |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |||||||||
3) Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |||||||||
4) Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | |||||||||
6) Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |||||||||
8) Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |||||||||
9) Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |||||||||
10) Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Etik ilkelere ve yasal düzenlemelere uygun hemşirelik bakımını planlar, uygular ve değerlendirir. | |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri klinik uygulamalarda analiz ederek uygun hemşirelik girişimlerine dönüştürür. | |
3) | Hemşireliğe özgü temel psikomotor becerileri klinik ortamlarda doğru ve güvenli şekilde uygular. | |
4) | Birey, aile, ekip üyeleri ve diğer paydaşlarla etkili sözel ve yazılı iletişim kurar. | |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek uygun hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirir. | |
6) | Sağlık politikalarının geliştirilmesi süreçlerine görüş bildirerek katkıda bulunur. | |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel olarak ve ekip üyesi olarak aktif görev alır, sorumluluk üstlenir. | |
8) | Bakım sürecinde uygun sağlık bilişim sistemlerini etkin şekilde kullanır. | |
9) | Çağdaş hemşirelik uygulamaları için gerekli olan güncel toplumsal ve kültürel bilgi birikimini açıklar. | |
10) | Toplum temelli projeler ve etkinliklerde farklı disiplinlerle iş birliği yaparak görev alır. |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Derse Özgü Staj | 15 | 8 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 6 | 90 |
Sunum / Seminer | 3 | 5 | 15 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 306 |