Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM415 | ||||||||
Ders İsmi: | Halk Sağlığı Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Evet | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÖNMEZ Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Halk sağlığı hemşireliği alanında birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik yeterli beceri ve yetkinliğe sahip, evrensel bilim insanı niteliklerini taşıyan uzman hemşire yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği: | DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 2 SPECIFIC OBJECTIVES Sağlığı geliştirme model’in(Pender) kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , ve Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlı DATE WEEK 3 SPECIFIC OBJECTIVES Sağlık İNANÇ modeli’in(Champion) kavramlarını sıralama ,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırl DATE WEEK 4 SPECIFIC OBJECTIVES Planlın Davranış Teorisi’nin kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 5 SPECIFIC OBJECTIVES Transteorik Model’in kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlamak DATE WEEK 6 SPECIFIC OBJECTIVES Temel Sağlık Hizmetlerinin felsefesini açıklama,ilkelerini anlatma TOPIC (S) Temel Sağlık Hizmetleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 7 SPECIFIC OBJECTIVES 1.ARA SINAVI TOPIC (S) LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT DATE WEEK 8 SPECIFIC OBJECTIVES Dünya’da Sağlık Örgütlenmesini örnek ülkeler üzerinden açıklama Sağlık,Örgüteme Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık TOPIC (S) LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT DATE WEEK 9 SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de Sağlık Örgütlemesini açıklama TOPIC (S) Sağlık,Örgütleme LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 10 SPECIFIC OBJECTIVES İnsan – Çevre İlişkisini açılamak TOPIC (S) Çevre,Sağlık LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 11 SPECIFIC OBJECTIVES Yetişkin eğitiminin ilkelerini açıklama,planlama,uygulama kriterlerini açıklama TOPIC (S) Yetişkin eğitimi LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 12 SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunlarını açıklama TOPIC (S) Sağlık sorunları LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 13 SPECIFIC OBJECTIVES Toplum tanılamanın özelliklerini ve yöntemlerini açıklama TOPIC (S) Toplum tanılama LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 14 SPECIFIC OBJECTIVES Nüfus tipleri,pramidi,hareketleri ve modellerini açıklama TOPIC (S) Nüfus ve Demografi LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Sınav için hazırlık DATE WEEK 15 SPECIFIC OBJECTIVES FINAL SINAVI |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi; | dersin kaynakları |
1) | Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık | Dersi kaynakları |
1) | DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi; | |
1) | WEEK 1 Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık | ders kaynakları |
2) | Sağlık Hastalık İlişkisi ve Sağlığı Koruma İlkeleri Modeller | Dersin Kaynakları |
3) | Sağlık Hastalık İlişkisi ve Sağlığı Koruma İlkeleri Modeller | Dersin kaynakları |
4) | Sağlık Hizmetlerinde Yönetim | Dersin kaynakları |
6) | Temel Sağlık Hizmetleri | Dersin kaynakları |
7) | Dünyada Sağlık Örgütlenmesi | Dersin kaynakları |
8) | Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi | Dersin kaynakları |
9) | 1.ARA SINAV | |
9) | İnsan – Çevre İlişkisi | Dersin kaynakları |
9) | 1.ARA SINAV | |
11) | İnsan – Çevre İlişkisi devam | Dersin Kaynakları |
11) | Yetişkin eğitimi | Dersin kaynakları |
12) | Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunları | Dersin kaynakları |
13) | Toplum tanılama | Dersin kaynakları |
14) | Halk Sağlığı Hemşireliği Süreci | dersin kaynakları |
15) | Nüfus ve Demografi |
Ders Notları / Kitaplar: | KAYNAKLAR 1. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Kontraseptif Yöntemler, Çev.Pınar Senlet, Uluslar arası Basım. 2. Özay M., Sezgin M., “Yataklı Tedavi Kurumları İstatistik Yıllığı”, Yeni Üstünel Mat., 1993. 3. Özsüt H., “Pratisyen Hekimin El Kitabı, Hastane Dışında Edinilmiş Enfeksiyonlar”, Turgut Yayıncılık, 1996. 4. Sağlık 21 DSÖ Avrupa Bölgesi için Herkese Sağlık Politikası Çerçevesi .Çev, Aykut N.,Öztürk Y.,Günay O, Çev Ed; Günay O.,Öztürk Y.Erciyes Üniversitesi Yayınları,No.126, Kayseri 2000. 9. WHO. The Role of the Occupational Health Nurse in Workplace Health Management.WHO, 2001. 10. Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı, (Editörler: M. Bertan, Ç. Güler), Güneş Yayıncılık, Ankara, (1995). 11. Aksayan, S. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği El kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No:14 (1998). 12. Güler Ç., Akın A. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (2006). 13. Sebastian J. G., Stanhope M. Community Health Nursing Practice. Mosby Comp.(1999). 14. Stanhope M, Lancaster J Community Health Nursing. Mosby company.(1996) 15. Ege Üniversitesi HYO Halk Sağlığı Hemşireliği 5. Temel Sağlık Hizmetleri, Alma Ata, 1978. 6. Türkiye 2008 Nüfus ve Sağlık Araştırması.Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü,Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | Yardımcı kaynaklar 1. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi http://www.deuhyoedergi.org/ 2. Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD 3. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm 4. Toplum ve Hekim Dergisi (http://www.ttb.org.tr/th/) 5. TSK Koruyucu Hekimlik Dergileri (http://www.korhek.org/journal.php) 6. JOGNN Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing www. jognn.awhonn.org/ 7. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing journals.lww.com/jpnnjournal/pages/default.aspx |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Derse Özgü Staj | 15 | 8 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 6 | 90 |
Sunum / Seminer | 3 | 5 | 15 |
Ödevler | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 306 |