Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM104 | ||||||||
Ders İsmi: | Hemşirelik Esasları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. NİRAN ÇOBAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders kapsamında, sağlığı etkileyen faktörlere karşı birey, aile ve toplumun tepkileri hemşirelik tanıları çerçevesinde irdelenir ve ilgili hemşirelik girişimleri ele alınır. Temel sağlık örüntüleri; biyolojik, psikolojik, sosyal ve çevresel faktörler birey, aile ve toplum düzeyinde incelenir. |
Dersin İçeriği: | 1. Yaşam bulgularının değerlendirilmesi 2. İlaç uygulamaları 3. Sindirim sistemi uygulamaları 4. Üriner sistem uygulamaları 5. Hasta güvenliği 6. Enfeksiyon kontrolü 7. Hemşirelik süreci 8. Kan transfüzyonu 9. Hasta odası ve ünitesi ARA SINAV 10. Hasta kabulü ve taburculuk 11. Deri ve öz bakım uygulamaları 12. Solunum sistemi uygulamaları 13. Hareket 14. Ağrının değerlendirilmesi 15. Sıcak ve soğuk uygulamalar FİNAL SINAVI |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yaşam bulgularının değerlendirilmesi | Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi. |
2) | İlaç uygulamaları | Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi. |
3) | Sindirim sistemi uygulamaları | Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi. |
3) | Üriner sistem uygulamaları | Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi. |
4) | Enfeksiyon Kontrolü | Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi. |
5) | Hasta güvenliği | Dersin öğretim elemanı tarafından öğrencilere iletilen kaynakların okunması, videoların izlenmesi. |
6) | Hemşirelik Süreci | Vaka çalışması yapılır. |
7) | ARA SINAV | - |
8) | Kan Transfüzyonu | Yok |
9) | Hasta Odası ve Ünitesi | Yok |
10) | Hasta kabulü ve taburculuk | Yok |
11) | Deri ve öz bakım uygulamaları | Yok |
12) | Ağrının değerlendirilmesi | Yok |
13) | Solunum sistemi uygulamaları | Yok |
14) | Hareket | Yok |
15) | FİNAL SINAVI | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Atabek Aştı T., Karadağ A. Hemşirelik Esasları, Hemşirelik bilim ve sanatı. Akademi Basın ve Yayıncılık, Şubat 2012, İstanbul. 2.Babadağ K, Atabek Aştı T. Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi. 1. Baskı, İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008. 3.Erdemir F. (Editör) Hemşirelik tanıları el kitabı. Nobel Kitabevleri. Ankara. 2012. 4.Ulusoy M.F. Görgülü R.S. (1995) Hemşirelik Esasları-Temel Kuram, Kavram, İlke ve Yöntemler, Cilt I, Ankara. Çağın Ofset 5.Klinik uygulama becerileri ve yöntemleri (2011). (T. Atabek Aştı ve A. Karadağ, cev.editörleri). Adana. Nobel Kitabevi. (orjinali. Perry and Potter Clinical Nursing Skilis and Techniques, 2006) |
Diğer Kaynaklar: | 1.Hemşirelik Esasları, Cilt 1., F. Ulusoy,S. Görgülü, 72 TDFO Ltd.Şti. 2.Fundamentals of Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık 3.Basic Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık 4.Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 6 th ed. J.M. Black 2001. 5.Carpenito LJ. Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Handbook of Nursing Diagnosis, Çev. Firdevs Erdemir, Gülengün Türk. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri, 2021. 6.Clinical nursing skills and tecniques Potter ve Perry, 6 th Ed. Mosby yayıncılık 7.Akbayrak N. Hemşirelik bakım planları (dahiliye-cerrahi hemşireliği ve psiko-sosyal. Alter Yayıncılık, Ankara, 2007 8.Ay FA. Temel hemşirelik: Kavramlar, ilkeler, uygulamalar, İstanbul Medikal Yayıncılık İstanbul 2008. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | 5 |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | 5 |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | 4 |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | 4 |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 5 |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | 1 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | 3 |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | 4 |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | 1 |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 1 |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Derse Özgü Staj | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 22 | 308 |
Laboratuvar | 1 | 1 | 1 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 312 |