Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM319 | ||||||||
Ders İsmi: | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: |
HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI |
||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı jinekolojik ve obstetrik hemşirenin rolleri ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri sağlamakta ve kadınların aile içindeki ve toplumdaki fiziksel, psikolojik, sosyal ve üreme sağlığını korumaktadır. |
Dersin İçeriği: | Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi, Üreme Sistemin Anatomisi, Üreme Sisteminin Fizyolojisi, Gebeliğin Fizyolojisi, Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Doğum Öncesi Bakım, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Yüksek Riskli Gebe Kadın Ve Hemşirelik Bakımı, Gebelikte Beslenme, Normal Doğum Eylemi, Normal Doğum Eyleminde Hemşirelik Bakımı, Riskli Doğum Eylemi Ve Hemşirelik Bakımı, Yenidoğanın Fizyolojisi Ve Bakımı, Doğum Sonu Dönem Ve Hemşirelik Bakımı, Laktasyon, Doğum Sonrası Dönemde Riskli Durumlar Ve Hemşirelik Bakımı, Aile Planlaması |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kadın Sağlığına giriş, üreme sisteminin anatomisi, üreme sisteminin fizyolojisi | |
2) | Gebeliğin oluşumu ve fetüsünü fizyolojisi | |
3) | Gebelikte annenin fizyolojisi, gebelikte anneyi değerlendirme | |
4) | Fetal sağlığı değerlendirme, ebeveynliğe hazırlanma ve doğum öncesi bakım | |
5) | Gebelikte beslenme, gebeliğin psikososyal ve kültürel boyutları, | |
6) | Riskli gebelikler | |
7) | Doğum eylemi, doğum eyleminde izlem ve bakım | |
8) | Riskli doğum eylemi, normal yenidoğanın fizyolojisi ve bakımı | |
9) | ARA SINAV | |
10) | Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar | |
10) | Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar | |
10) | Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar | |
10) | Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar | |
11) | Aile planlaması/ gebeliğin önlenmesi, İnfertilite ve yardımcı üreme teknikleri | |
12) | Kadın hayatının evreleri, üreme sistemi enfeksiyonları, üreme siklusu anomalileri | |
13) | Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, İyi huylu jinekolojik değişimler | |
14) | Jinekolojik kanserler, Jinekolojide tanı, tedavi ve bakım. |
Ders Notları / Kitaplar: | • Orshan S.A. Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing. Lippincott Williams&Wilkins. 2008, China. • Hawkins J.W, Roberco-Nichols D. M, Stanley-Haney JL. Guidelines for Nurse Practitioners in Gynecologic Settings. 2012, Springer, USA. • Coşkun A. M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. 2012, İstanbul. • Coşkun A. M. Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008, İstanbul. • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 6. baskı, Sistem Ofset Matbaacılık. 2010, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | • London, M., Ladewig, P., Davidson, M., Ball, J., Binder, R., and Kay J Cowen (2014). Maternal & Child Nursing Care. (4th edition). Upper Saddle River: Pearson Education. Chapters 1 and 4 (pp. 61-69, 75-81) • Zerwekh, J. and Jo Carol Claborn (2012). Nursing Today-Transition and Trends. (7th Edition). Philadelphia: Saunders/Elsevier. Ch. 19 and 20 • Pearson, Nancy. (2011). Oxytocin Safety: Legal Implications for Perinatal Nurses. Nursing for Women’s Health. 15 (2), 111-117. • Morton, Jane, et al. (2014) Five Steps to Improve Bedside Breastfeeding Care. Nursing for Women’s Health. 17 (6), 478-488. • Shieh, Carol and Amy Carter. (2011) Online Prenatal Nutrition Education Nursing for Women’s Health. 15 (1), 27-35 • Pessagno, Richard A. (2013) Don’t be embarrassed: Taking a sexual health history Nursing 2013. 43 (9), 60-64 • Ray, Ellen. (2012). Bleeding in Early Pregnancy: When Is It an Emergency. Nurse.Com/Women’s Health. 30-35. • Elkins, Donnay and Julie Smith Taylor. (2013). Evidence-Based Strategies for Managing Gestational Diabetes in Women with Obesity. Nursing for Women’s Health. 17 (5) 421-430. • Harrington, Deedra. (2013) Preventing and Recognizing Venous Thromboembolism after Obstetric and Gynecologic Surgery. Nursing for Women’s Health 17 (4) 325-329. • Mounga, Va and Erin Maughan. (2012). Breast Cancer in Pacific Islander Women. Nursing for Women’s Health. 16 (1), 26-35. • Collins Fantasia, Heidi. (2013). Updated Treatment Guidelines for Gonorrhea Infections. Nursing for Women’s Health. 17 (3), 231-235. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | ||||||||||
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | ||||||||||
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | ||||||||||
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. | ||||||||||
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | ||||||||||
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | ||||||||||
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | ||||||||||
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | ||||||||||
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | ||||||||||
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | ||||||||||
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. | 4 |
2) | Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. | 4 |
3) | Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. | 4 |
4) | Temel iletişim becerilerine sahip olur. | 4 |
5) | Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. | 5 |
6) | Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. | 3 |
7) | Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8) | Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. | 5 |
9) | Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. | 4 |
10) | Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. | 4 |
11) | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 1 |
Anlatım | |
Ödev | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Derse Özgü Staj | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Uygulama | 14 | 8 | 112 |
Derse Özgü Staj | 14 | 8 | 112 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 365 |