HEM319 Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM319
Ders İsmi: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 8 8 12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Dr.Öğr.Üyesi CEREN AYCANOĞLU
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı jinekolojik ve obstetrik hemşirenin rolleri ile ilgili gerekli bilgi ve becerileri sağlamakta ve kadınların aile içindeki ve toplumdaki fiziksel, psikolojik, sosyal ve üreme sağlığını korumaktadır.
Dersin İçeriği: Kadın ve Sağlık Bakım Sistemi, Üreme Sistemin Anatomisi, Üreme Sisteminin Fizyolojisi, Gebeliğin Fizyolojisi, Gebelikte Annenin Fizyolojisi, Doğum Öncesi Bakım, Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Yüksek Riskli Gebe Kadın Ve Hemşirelik Bakımı, Gebelikte Beslenme, Normal Doğum Eylemi, Normal Doğum Eyleminde Hemşirelik Bakımı, Riskli Doğum Eylemi Ve Hemşirelik Bakımı, Yenidoğanın Fizyolojisi Ve Bakımı, Doğum Sonu Dönem Ve Hemşirelik Bakımı, Laktasyon, Doğum Sonrası Dönemde Riskli Durumlar Ve Hemşirelik Bakımı, Aile Planlaması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) •Kadın ve sağlık sistemlerini kavrayabilme
2) Güvenli annelik kavramlarını açıklayabilir
3) Sadece gebeliği değil, aynı zamanda yüksek riskli hamile bakımı anlar ve hemşirelik bakım planlarını uygular
4) Kadınlarda doğum kontrol yöntemlerini öğretmek
5) Jinekolojik kanser, erken teşhis yöntemleri, tıbbi ve cerrahi tedavi yöntemleri ile hemşirelerin sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kadın Sağlığına giriş, üreme sisteminin anatomisi, üreme sisteminin fizyolojisi
2) Gebeliğin oluşumu ve fetüsünü fizyolojisi
3) Gebelikte annenin fizyolojisi, gebelikte anneyi değerlendirme
4) Fetal sağlığı değerlendirme, ebeveynliğe hazırlanma ve doğum öncesi bakım
5) Gebelikte beslenme, gebeliğin psikososyal ve kültürel boyutları,
6) Riskli gebelikler
7) Doğum eylemi, doğum eyleminde izlem ve bakım
8) Riskli doğum eylemi, normal yenidoğanın fizyolojisi ve bakımı
9) ARA SINAV
10) Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar
10) Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar
10) Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar
10) Doğum sonu dönem, yenidoğanın beslenmesi Doğum sonu dönemde riskli durumlar
11) Aile planlaması/ gebeliğin önlenmesi, İnfertilite ve yardımcı üreme teknikleri
12) Kadın hayatının evreleri, üreme sistemi enfeksiyonları, üreme siklusu anomalileri
13) Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, İyi huylu jinekolojik değişimler
14) Jinekolojik kanserler, Jinekolojide tanı, tedavi ve bakım.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Orshan S.A. Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing. Lippincott Williams&Wilkins. 2008, China.
• Hawkins J.W, Roberco-Nichols D. M, Stanley-Haney JL. Guidelines for Nurse Practitioners in Gynecologic Settings. 2012, Springer, USA.
• Coşkun A. M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Koç Üniversitesi Yayınları. 2012, İstanbul.
• Coşkun A. M. Ebe ve Hemşirelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Medikal Yayıncılık. 2008, İstanbul.
• Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş 6. baskı, Sistem Ofset Matbaacılık. 2010, Ankara.
Diğer Kaynaklar: • London, M., Ladewig, P., Davidson, M., Ball, J., Binder, R., and Kay J Cowen (2014). Maternal & Child Nursing Care. (4th edition). Upper Saddle River: Pearson Education. Chapters 1 and 4 (pp. 61-69, 75-81)
• Zerwekh, J. and Jo Carol Claborn (2012). Nursing Today-Transition and Trends. (7th Edition). Philadelphia: Saunders/Elsevier. Ch. 19 and 20
• Pearson, Nancy. (2011). Oxytocin Safety: Legal Implications for Perinatal Nurses. Nursing for Women’s Health. 15 (2), 111-117.
• Morton, Jane, et al. (2014) Five Steps to Improve Bedside Breastfeeding Care. Nursing for Women’s Health. 17 (6), 478-488.
• Shieh, Carol and Amy Carter. (2011) Online Prenatal Nutrition Education Nursing for Women’s Health. 15 (1), 27-35
• Pessagno, Richard A. (2013) Don’t be embarrassed: Taking a sexual health history Nursing 2013. 43 (9), 60-64
• Ray, Ellen. (2012). Bleeding in Early Pregnancy: When Is It an Emergency. Nurse.Com/Women’s Health. 30-35.
• Elkins, Donnay and Julie Smith Taylor. (2013). Evidence-Based Strategies for Managing Gestational Diabetes in Women with Obesity. Nursing for Women’s Health. 17 (5) 421-430.
• Harrington, Deedra. (2013) Preventing and Recognizing Venous Thromboembolism after Obstetric and Gynecologic Surgery. Nursing for Women’s Health 17 (4) 325-329.
• Mounga, Va and Erin Maughan. (2012). Breast Cancer in Pacific Islander Women. Nursing for Women’s Health. 16 (1), 26-35.
• Collins Fantasia, Heidi. (2013). Updated Treatment Guidelines for Gonorrhea Infections. Nursing for Women’s Health. 17 (3), 231-235.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 4
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 4
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 4
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 4
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 5
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 3
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 4
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 5
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 4
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Derse Özgü Staj 14 8 112
Sunum / Seminer 2 20 40
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 365