İÇT404 Sinemada Mekan Tasarımı İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İç Mimarlık ve Çevre TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: İÇT404
Ders İsmi: Sinemada Mekan Tasarımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SİNAN SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel amaç sinemasal hikaye anlatımında mekan kavramının önemini vurgulamak ve dramatik etkiyi yaratmak için mekan tasarımının nasıl yapılacağını tartışmaktır. Bunun yanı sıra hikaye ve mesaj ilişkisine dair mekanın ideolojik etkileri de incelenecektir.
Dersin İçeriği: Dönem boyunca sinemasal mekanların özellikleri, sinemada mekan tasarımının teknik, estetik ve politik özellikleri incelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Yok
2) Mekan kavramı nedir, sinemasal ve gerçek mekanlar arasındaki farklar nelerdir? Yok
3) Sinemada mekanı oluşturanlar I: Production designer ve art director kavramları Yok
4) Sinemada mekanı oluşturanlar II: Cinematographer/Görüntü yönetmeni (Film örnekleri: Bir Zamanlar Anadolu’da) Yok
5) Sinemada mekan ve temel teknik özellikleri I: Alan Derinliği, Focus/netlik (Film örnekleri: Yurttaş Kane) Yok
6) Sinemada mekan ve temel teknik özellikleri II: Geniş ve Dar açılar, çekim oranları Yok
7) Vize Sınavı Yok
8) Mekanın oluşturulmasında kadraj ve kadraj dışının özellikleri (Film Örnekleri: Mr. Robot) Yok
9) Mekan tasarımına ışık ve gölgenin etkileri (Film örnekleri: Dr. Caligari’nin Muayenehanesi) Yok
10) Mekan tasarımında kamera hareketlerinin etkisi: Pant/Tilt/Travelling/Zoom (Film örnekleri: Ulyyses’in Bakışı) Yok
11) Geniş mekanlar ve Dar şehirler; Sinemada Mimari (Film örnekleri: In Brugge, Ağlayan Çayır) Yok
12) Sinemasal mekan ve ideoloji I: Bahtin ve kronotop/zamanmekan kavramları üzerinden mekan incelemeleri Yok
13) Sinemasal mekan ve ideoloji II: Propaganda ve mimari (Film örnekleri: Kameralı Adam) Yok
14) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Süalp, Tül Akbal, (2004). Zamanmekan, Bağlam Yayıncılık: İstanbul
Öztürk, Mehmet, (2006),Sinemasal Mekanlar, Donkişot yayınları: İstanbul
Öztürk, Serdar, (2012), Mekan ve İktidar, Phoneix, İstanbul
Çiçekoğlu, Feride, (2015), Şehrin İtirazı, Metis Yayınları: İstanbul
Diğer Kaynaklar: Süalp, Tül Akbal, (2004). Zamanmekan, Bağlam Yayıncılık: İstanbul
Öztürk, Mehmet, (2006),Sinemasal Mekanlar, Donkişot yayınları: İstanbul
Öztürk, Serdar, (2012), Mekan ve İktidar, Phoneix, İstanbul
Çiçekoğlu, Feride, (2015), Şehrin İtirazı, Metis Yayınları: İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında tasarım ve üretim yöntemlerinde kavramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir
2) Sanatsal ve kültürel değerleri tasarım sürecinde kullanır
3) İç mimarlık alanında malzeme ve üretim teknolojilerine ilişkin çağdaş bilgileri kullanır
4) Tasarım sorunlarını, eleştirel bir bakış açısı ve analitik düşünerek, özgün çözümlere ulaştırma becerisine sahiptir
5) Takım çalışmaları konusunda uyum ve etkinlik bilincine sahiptir
6) Proje uygulamaları aşamasında üretime katılım ve mesleki deneyim gösterir
7) Öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında sürekli kendini geliştirir
8) Meslek etiği ve ilgili kanun, yönetmelikler hakkında bilgi ve bilinç sahibidir

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 3 36
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 4 2 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 78