HEM205 Engelli Bireylerle Çalışmaİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar HemşirelikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM205
Ders İsmi: Engelli Bireylerle Çalışma
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, hemşirelik öğrencilerinin engelliliği anlamaları, engelli haklarını ve küresel durumu, engellilerin karşılaştıkları zorluklar ve engelliler için yapılan genel düzenlemeleri kavramalarını ve engelli bireylerle çalışırken iletişim kurabilme becerilerini geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazanmalarını hedefler.

Dersin İçeriği: • Derse giriş, beklentiler ve ders izleğinin tartışılması
• Seminer gruplarının belirlenmesi
• Engelliğin tanımı, engel türlerinin açıklanması
• Engelli hakları, engelliliğin küresel durumuna genel bakış
• Genel sağlık hizmetleri ve engellilik
• Engelliliği önleme
• Rehabilitasyon ve engellilik
• Engellilere yönelik tutumlar
• Toplumun bilinçlendirilmesi
• Engelliler ve eğitim
• Engellilerde iş ve istihdam
• Engellilik ve aile yüklenmesi
• Engelli bireyler ve istismar
• Engelli kadınlar
• Engelli çocuklar
• Otizm ve engellilik
• Engelli bireyler ve hemşirelik yaklaşımı
• Sağlık kuruluşlarında engelli hasta/bireye yaklaşımlar
• Saha çalışması-Engelli bireylerle iletişim başlatabilme
• Saha çalışması-Engelli çocukların gözlenmesi ve oyun aktivitesi başlatabilme
• Saha çalışması-Engelli bireylerin ailelerinin gözlenmesi ve iletişim becerilerini kullanabilme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Özürlü, engelli kavramlarını tanımlayabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Engelli olmayı etkileyen faktörleri bilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Toplumda engelli algısını etkileyen faktörleri bilir
Öğrenme Yetkinliği
1) Engeli bireylerin haklarını bilir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Engelli bireyin yaşamsal olaylara uyumunun sağlanmasının önemini bilir
2) Engelli bireyle yaşayan ailelerde yaşanabilecek durumları anlayabilir ve risk yaklaşımı geliştirebilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Engelilik kavramına giriş; Dünya’da ve Türkiye’de engelli profili yok
2) • Engelliğin tanımı, engel türlerinin açıklanması Ödev: Engelli hakları ve engelliliğe dair küresel durum hakkında seminer sunumu hazırlamak
3) • Engelli hakları, engelliliğin küresel durumuna genel bakış Ödev: engelliliere sunulan genel sağlık hizmetleri hakkında seminer sunumu hazırlamak
4) • Genel sağlık hizmetleri ve engellilik • Engelliliği önleme Ödev: Engellilier ve rehabilitasyon hakkında seminer sunumu hazırlamak
5) • Rehabilitasyon ve engellilik Ödev: Engellilere yönelik tutumlar konulu seminer sunumu hazırlamak
6) • Engellilere yönelik tutumlar • Toplumun bilinçlendirilmesi Ödev: Engelliler ve eğitim konulu seminer sunumu hazırlamak
13) • Derse giriş, beklentiler ve ders izleğinin tartışılması • Engelliğin tanımı, engel türlerinin açıklanması • Engelli hakları, engelliliğin küresel durumuna genel bakış • Genel sağlık hizmetleri ve engellilik , Engelliliği önleme • Rehabilitasyon ve engellilik ARA SINAV • Engellilere yönelik tutumlar ,Toplumun bilinçlendirilmesi • Engelliler ve eğitim Engellilerde iş ve istihdam Turkiyede engelli bireylerin sorunları Engelli bireyler yönetmeliği . Engelli kadınlar, engelli çocuklar, otizm ve engellilik engelli bireyler . hemşirelik girişimleri Seminer sunumu Grup tartışması Engelli bireylerle iletişim başlatabilme • .1 Aralık Uluslararası Engelliler günü etkinliği planlamak 2 Rehabilitasyon merkezi ziyareti planlamak 3.Konu ile ilgili filim ve dia gösterisi hazırlamak

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Engelliler hakkında kanun
• Özürlüler ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun
• BM engelli hakları sözleşmesi
• Dünya engellilik raporu: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
• Engellilerle doğru iletişim klavuzu: Çankaya Belediyesi 2012
• Arguing about Disability, Philosophical perspectives. Kristiansen K., Vehmas S., Shakespeare T. 2009.
Diğer Kaynaklar: • Engelliler hakkında kanun
• Özürlüler ve bazı kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde değişiklik yapılması hakkında kanun
• BM engelli hakları sözleşmesi
• Dünya engellilik raporu: TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
• Engellilerle doğru iletişim klavuzu: Çankaya Belediyesi 2012
• Arguing about Disability, Philosophical perspectives. Kristiansen K., Vehmas S., Shakespeare T. 2009.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir.
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir.
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur.
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur.
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur.
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir.
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir.
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir.
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur.
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik bakımını etik ilkelere ve yasalara uygun yönetebilir. 2
2) Edindiği kuramsal bilgileri hemşirelik uygulamalarına aktarabilir. 2
3) Hemşireliğin temel psikomotor becerilerine sahip olur. 2
4) Temel iletişim becerilerine sahip olur. 2
5) Birey, aile ve toplumun sağlık bakımı gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik rol ve işlevlerini yerine getirebilecek bilgiye sahip olur. 1
6) Sağlık politikalarının oluşturulmasına katkı sağlayabilir. 2
7) Hemşirelik uygulamalarında bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir. 2
8) Bakımın yürütülmesinde sağlık bilişim sistemlerini kullanabilir. 2
9) Çağdaş birey ve meslek üyesi olmanın gerektirdiği genel kültür bilgisine sahip olur. 3
10) Toplumsal duyarlılık bilinci içinde sektörler arası işbirliği yaparak proje ve etkinlikler yürütebilir. 4
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 2 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 1 4 4
Sunum / Seminer 2 30 60
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 124